Inlägg från: Anonym (två) |Visa alla inlägg
  • Anonym (två)

Fler barn än man kan försörja?

Anonym (Fattigdom) skrev 2024-11-11 09:40:04 följande:
    Fler barn än man kan försörja?

Satt precis och lyssna på en radiodokumentär om barns fattigdom. Föräldrarna har redan dåligt ställt och fortsätter att skaffa många barn. Personen i närheten till familjerna uttrycker att det funkat bra med dom första barnen. Dom har fått nya kläder. Barnen som kommer sen får ärva av varandra. Kläderna är slitna, för små och är trasiga. 

Det blir trångbodda. Men vi har ju inga bostäder i Sverige för 8 barn och två vuxna till en billig penning. 

Så hur kan man inte tänka på detta när man skaffar barn? Saknar vissa ett sånt pass bristande intellekt att dom därför fortsätter att skaffa barn i sin trångboddhet och samtidigt inte kan försörja dom första barnen? 

Inte sällan hänger många barn ihop med två olika grupper, de med låg impulskontroll och de med en grundsyn om att man inte ska skydda sig utan välkomna de barn som kommer (ofta religiös syn). 

Dessa två grupper är inte sällan mindre lämpade att ha många barn, pga låga inkomster, låg utbildning (intelligens?) och allmänt dålig livsföring eftersom den grundar sig i impuls eller krav utifrån (tex religionen). I en del fall har kvinnan inget jobb att tala om och då kan barnen till en början ses som en försörjning, föräldrapenning och barnbidrag blir inkomsten under alla bebisåren (som ju blir många), men sen när barnen blir äldre och kräver mer så finns varken inkomst eller överskott för att hantera det som krävs, varken ekonomiskt eller rent praktiskt.

De som är välutbildade (i synnerhet kvinnor) skaffar färre barn, är mer förberedda ekonomiskt och ser till att ha en lagom standard för att kunna ta hand om de barn som föds till familjen. Och de kanske inte ens skaffar så många barn som de skulle ha råd med eftersom de värderar annat i livet än många barn. 

Så nej, många gånger tänker de som skaffar många barn inte alls efter. Utan tvärtom, låter livet och barnen hända dem. 
  • Anonym (två)
    Körsbärsdalen skrev 2024-11-11 11:24:32 följande:
    Vi har också två bilar, men bilbarnsstolarna (alltså de dyrare bakåtvända) har vi bara haft två barn i i taget, och i två bilar, så gissningsvis har vi haft ungefär samma kostnad där. Ja, resor kostar. Vi åker 1-2 gånger/år. Senaste resan till Italien gick på runt 20k i flygbiljettskostnad - lägg till hotell, mat, utflykter m.m. och vi landade på runt 100k. När vi åker till Australien (varannat år) går det på runt 100k bara i flygbiljetter. Nej, låginkomsttagare har inte råd med detta - men det finns höginkomsstagare som vill ha stora familjer, men vi verkar vara rätt unika. Men det är också det jag pratar om... Är man höginkomsstagare och är sugen på det där tredje barnet, då kanske det är värt att göra det? Många stoppar ju sig själva för att omgivningen, kretsen, samhället i stort säger "stopp" efter vid två barn. Vi är som sagt en åldrande befolkning med för få födda barn.
    Tre barn tror jag inte att nån höjer på ögonbrynen för, tvärtom tycker jag att det inte är så himla ovanligt. Fyra barn ger möjligtvis mer reaktioner, för det är ändå ganska ovanligt. Men en höginkomstfamilj med 3-4 barn säger nog inget nåt om. 

De som däremot sitter i små hålor eller miljonprogramområden och spottar ur sig unge efter unge utan en tanke på morgondagen. Där höjer man inte ens på ögonbrynen, snarare håller andan. Och då handlar det ju inte om att inte ha råd med resor, utan om att inte ha råd med typ skor och frukost till alla ungarna. 
  • Anonym (två)
    Körsbärsdalen skrev 2024-11-11 11:41:14 följande:
    Nej, men jag håller med dig - och nej, (som svar på det du skrev i ditt förra svar) jag tar inte åt mig. Jag tycker som sagt att barnfattigdom är hemskt oavsett storlek på familjen. Min grej var väl mest det där... Med att det finns en syn på att personer som skaffar fler barn än snittet är korkade låginkomsttagare. Jag tänker att den synen bidrar till att färre höginkomsstagare väljer att skaffa fler barn - personer som faktiskt skulle ha råd, ork och lust till det - just för att det känns så normbrytande. Så ursäkta att det inte var helt i linje med din trådstart.
    Det tror inte jag. 

Höginkomsttagare är ofta smarta och har koll på vad de vill och inte vill. Och låter inte normer bestämma. Så om de vill ha fler barn än normen så skulle de försöka få det. Men alla kan ju inte få så många barn man vill, det kan också vara så att man har råd med fler barn, men väljer att ändå begränsa sig.

Och pengar är ju inte den enda faktorn, många tänker även utifrån tid och ork och annat i livet när man väljer hur många barn man ska ha. Och en del verkar inte tänka efter alls, tyvärr.
  • Anonym (två)
    Anonym (Fattigdom) skrev 2024-11-11 11:50:41 följande:
    Det är ju den sista gruppen inlägget handlar om. Det är inte barnantalet i sig som är ett problem. Paris Hilton exempelvis hade kunnat skaffa massor av barn och aldrig behövt jobba någonsin. Så det är ju mer ett problem när barnen inte ens får en egen säng utan man sover på filtar på golvet, när man ger barnen trasiga kläder, inte har råd med mat så barnen får äta sig mätta i skolan och gå hungriga på loven och helgerna? Men med den lilla detaljen att man trots detta ska få ett syskon till. Det är där det blir förvirrande. Barnen har inte kläder för vintern utan får gå i vanliga gymnastikskor typ året om? 
    Ja, precis. De som har råd och tid är ju inget problem. 

Och sen verkar även familjer med många barn utnyttja de äldre syskonen som gratis barnvakter och städhjälp. Så de får sin uppväxt förstörd av att tvingas agera som tonårsföräldrar till sina egna syskon. 
  • Anonym (två)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-11 14:06:35 följande:
    Jo. Men vi måste ändå föda barn för att få framtida skattebetalare, eller hur? Just nu är fruktsamheten så låg som 1,45 barn per kvinna, det är riktiga krissiffror. 2,1 behövs för att upprätthålla befolkningsmängden.
    Eller så får man införa ättestupan igen. När man blir så gammal att man inte klarar sig själv längre så får man ge upp. 

Att låginkomsttagare skaffar barn som de inte ar råd med är inte en hållbar lösning. De barnen riskerar att ändå inte bli några vidare skattebetalare, kanske snarare bidragstagare. 
  • Anonym (två)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-12 12:21:31 följande:
    Om de får försörjningsstöd och föräldrarna prioriterar vettigt så behöver de absolut inte sova på filtar.
    Men du kanske talar om papperslösa invandrare? 
    Det är nog det där med prioriteringen som ofta brister. Dels att prioritera pengarna man får in, men också prioritera i stort - hur många barn har man råd med?
  • Anonym (två)
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-12 15:14:53 följande:
    Det är exakt vad det är, en mänsklig rättighet. Finns ingen som kan bestämma att någon inte ska få skaffa barn. Vem som helst får bli gravid/göra en partner gravid och föda barnet. Det är en rättighet att ha sina fortplantningsorgan ifred och en rättighet att slippa tvångsabort, existerar inte här längre (tack och lov). Hittar du någon att ligga med och blir gravid så är det din rättighet att föda det barnet och hittar du en villig partner så är det er rättighet att bestämma att ni ska försöka skaffa barn.
    Det är möjligen en rättighet att få bli gravid/göra nån gravid och att det barnet sedan föds. Men att få vara förälder är sannerligen ingen rättighet.

Däremot har barnet som föds rättigheter som de vuxna kring barnet åläggs att tillgodose. Där ingår en normal levnadsstandard och att slippa vara barnvakt åt en drös yngre syskon. 
Svar på tråden Fler barn än man kan försörja?