Inlägg från: Anonym (Jante) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jante)

Gav bort 10000 kr, fick inte ett tack

Anonym (Trött) skrev 2024-11-11 16:01:13 följande:

Tack för ditt svar. 

Behövde bara få någons bekräftelse ang det här. 

Ja, även fast vi inte har någon relation med varandra alls idag så var det ju ändå mitt syskon. O jag vet att den har kämpat hårt med det ekonomiska. Nu skickade kommunen en faktura som gällde ang för 2 år sedan. 

Tyckte synd om personen och ville hjälpa den. 

Tack återigen för ditt svar. 

Tyvärr har du nog bara triggat reflexen "jaha, så den personen kan slänga bort 10 000 i det blå bara jag frågar- då är pengarna nog inte mycket värda för den".

Och då blir den lilla misslyckade människan stött och avundsjuk istället för tacksam.
  • Anonym (Jante)
    Anonym (R) skrev 2024-11-11 19:34:21 följande:

Har nog sammanlagt gett 100.000kr till mitt syskon. Till olika Veterinärkostnader mm. Hon säger aldrig tack. Det är liksom som att hon tar det för givet eftersom vi är syskon. Skulle jag försöka säga nej så blir det självmordshot

Jag hade inte gått på det, vill någon begå självmord så får de väl göra det då, det är deras val.

Man ska inte ge efter för emotionell utpressning och jag tycker du borde söka terapi till dig själv om du inte kan stå emot så orimliga situationer.

En ögonöppnare kanske hade varit att ringa henne, helt uppstressad, och säga att [något hemskt har hänt] om du inte kommer hit NU så tror jag att jag tar livet av mig!

Vad gör ditt syskon då?
Svar på tråden Gav bort 10000 kr, fick inte ett tack