Inlägg från: Räkan77 |Visa alla inlägg
  • Räkan77

Hur lyckas ni få barnen sova i deras säng?

Visst kan man försöka ändra på bebisens behov så länge man gör det försiktigt. Men var bara lite försiktig så du inte hamnar i en situation där din och bebisens sömn påverkas för mycket. 

Att försöka hitta nattningsrutiner för en tremånaders kan vara bortkastad tid. Jag gjorde det ofta enkelt för mig och nattade genom att amma i soffan när jag tittade på tv tillsammans med pappan. När bebisen somnat tog pappan över så fick de närhet. Sen sov bebisen i sängen med oss. Vi köpte en fast madrass och jag hade bara lakan, inget täcke. Då kändes det säkert att samsova.

• Räkan77

Har du provat att lägga över honom i sin säng typ en halvtimme efter att han somnat, och att du ligger så nära du kan? Har du tur funkar det ibland i nån timme. 

• Räkan77

Kollade in gällande råd om samsovning och rekommendationen om egen säng gäller ju bara fram till 3 månader så jag tycker du kan släppa oron för plötslig spädbarnsdöd så länge du följer övriga råd. Sen är det ju skönt att få sova utan bebis alldeles intill, man ksn ju ofta slappna av mer då. Men viktigaste är ju trots allt att få sova.

Svar på tråden Hur lyckas ni få barnen sova i deras säng?