Inlägg från: MammaTillDansband |Visa alla inlägg
  • MammaTillDansband

Orkar vi med ett andra barn?

AnnaStinaGran skrev 2024-11-11 19:52:27 följande:
    Orkar vi med ett andra barn?

Problemet är framför att min, men även min sambos hälsa. Jag har nyligen varit sjukskriven för utmattning - något jag tyvärr kämpat med i flera års tid. Jag har nyligen bytt både bransch och jobb och upplever därför att jobbet tar väldigt mycket energi. Jag klarar knappt av att jobba med ett barn utan att gå sönder. Min sambo har också ett krävande jobb som också tar mycket på krafterna. 

När jag läser trådstarten framstår det här som huvudproblemet. Ni mår inte bra, varken du eller din sambo. Något måste förändras för att ni ska hålla, för att ni ska kunna ge ert barn allt det där jag tror att ni vill. Och ni har er son, underbart, men era jobb är inte speciellt underbara, vad det verkar. Om era jobb tar så mycket energi och har skickat in dig i utmattning - där är det läge att växla ner ett par pinnhål. Jobba deltid, båda två kan minska er ordinarie arbetstid med 25%, det är en laglig rättighet fram tills er son är 8 år (12 i vissa kollektivavtal). Om det inte är möjligt av någon anledning, fundera allvarligt på att byta jobb till något mindre krävande. Hälsan måste komma först!

Sen, när ni har fixat så ni mår bättre, så ni orkar leva och inte bara jobba - kan ni börja fundera över ytterligare ett barn, om ni vill. 

Själv har jag flera barn, det räcker till ett dansband, brukar jag säga. Och både jag och min man kände oss färdiga med barn efter vi fått vår yngsta. Vi är nöjda. Ingen längtan som ligger och skaver.

Om någon har en stark längtan i sitt liv; efter ett barn till, efter att bo någon annanstans, starta eget företag eller vad som helst - då tror jag att den människan mår bäst av att försöka följa sin längtan, inte trycka bort den med rationella argument. "Vi får köpa större bostad med ett barn till, det går inte! - Flytta till Norrland, nej, där känner vi ju ingen! - Starta eget, inte kan väl jag...?!". 

Och ärligt talat, ett barn är sjukt mycket svårare än två, tre eller fyra. Den besvärligaste biten har ni klarat av redan.

Lycka till Hjärta !
Svar på tråden Orkar vi med ett andra barn?