Inlägg från: Anonym (Varför?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varför?)

Varför gifta sig?

Du säger det själv du har allt du behöver, bättre liv, kärlek från din sambo, barn, pengar så varför gifta sig? 
    Vill du göra det för att visa dina släktingar, vänner att du är gift? Gifter du för att följa normer? 
    Det är oviktigt, ibland dumt att gifta sig. För när det kommer skilsmässa en av partner förlorar mycket vilket är orättvist. 
    Varför ska man teckna ett avtal för att leva med någon? 
    Jo att gifta sig är att signera ett avtal. 
    Man behöver inte teckna ett avtal för att bli kär inte heller för att skaffa barn etc...

• Anonym (Varför?)
    Anonym (HEJ) skrev 2024-11-12 09:05:46 följande:
    För mig är det inte lönt att gifta sig. Det blir ju inte alltid exakt som man har tänkt sig.

Jag kan tänka mig att man tror att man ska vara tillsammans för evigt, men det blir inte så.

Många skiljer sig nuförtiden!
    Ja och det gäller inte bara i Sverige utan i hela världen. 
    Folk skiljer sig liksom man går till affären och en av dem förlorar mycket.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Stina) skrev 2024-11-12 09:06:26 följande:

Det kan även bli orättvist om man inte är gift och går skilda vägar. 

Det är därför det är så viktigt, speciellt för kvinnor, att ta reda på vad vad ett dödsfall respektive skilsmässa innebär rent ekonomiskt. Annars går man in i den berömda kvinnofällan och står där med ett halvtidsarbete och knappt några pengar på sparkontot. 

Det kan inte vara orättvist att skilda vägar om det inte fungerar mellan dem när man är inte gift. Enligt ditt resonemang, kvinna gifter sig av ekonomisk skäl först, det är pengar som gäller. Hon jobbar ju när hon är gift så om det kommer skilsmässa hon kan ju försöja själv. Man och kvinna behöver ta hand om hand om de finns. 
    Det är egoistisk att tänka så. 
    Går man inte i den berömda manfällan där han förlorar huset, egendom, får betala massa pengar till kvinna etc...? 
Svar på tråden Varför gifta sig?