• Anonym (Betygsfundering)

Skolgympa och betyg

Jag såg på X ett inlägg från en pappa som var så besviken över sin sons betyg på skolgympan för sonen var tydligen jätteduktig i bollsporter men fick ändå "bara" C (hatar dessa bokstavsbetyg, men det är en annan diskussion)  i betyg för han var introvert och inte så bra i annat såsom dans.

Även om jag själv gynnades av gamla betygssystemet och hade 4:a i gympa vilket var det högsta man i princip kunde få som tjej på min skola så kan jag tycka det är rätt skevt med betyg alls i just idrott. Det är bra att främja att barn/ungdomar rör på sig men att betygssätta det känns fel.

Hade en kille i klassen som var friidrottare och duktig på löpning. Han fick exvis 5:a trots att han var totalt värdelös på exvis bollsporter. Och han var rätt korkad också så tur för han att det knappt var nån teori på den tiden.

Hur resonerar ni andra om skolgympa och betyg? Borde det ämnet ha betyg? Om ja, vilka kriterier borde gälla för att få höga betyg?

• Svar på tråden Skolgympa och betyg
  • Anonym (Eva)

Idrott är väl fortfarande ett ämne som man får räkna bort om det inte gynnar ens snitt att ta med det?
    I så fall gör det ju inte så mycket.
    Det skulle kännas märkligt att ha ämnen som inte gav betyg i och med att de kan vara mer eller mindre relevanta. 

• Anonym (mommie)

Ämnet heter ju numera idrott och hälsa och i mitt barns skola har de hälsa på en vanlig lektion i klassrummet och idrott i gympasal eller utomhus. I ämnet hälsa lär de sig om kost och hälsa, hur rörlighet, sömn och så vidare påverkar kroppen mm. Det går absolut att examinera i det.

Idrott innefattar många olika moment såsom bollsporter, löpning, bygga vindskydd mm. 

Jag ser inte varför man inte skulle kunna få betyg i dessa viktiga ämnen. 

Anonym (Eva) skrev 2024-11-12 10:19:47 följande:

Idrott är väl fortfarande ett ämne som man får räkna bort om det inte gynnar ens snitt att ta med det?
    Det skulle kännas märkligt att ha ämnen som inte gav betyg i och med att de kan vara mer eller mindre relevanta. 

Ok, om man då har betyg i idrott, hur ska det bedömas? För högsta betyg ska man vara duktig i allt eller räcker det med att vara jätteduktig inom ett område exvis bollsporter, friidrott, dans eller gymnastik?
    Anonym (mommie) skrev 2024-11-12 10:49:56 följande:

Ämnet heter ju numera idrott och hälsa och i mitt barns skola har de hälsa på en vanlig lektion i klassrummet och idrott i gympasal eller utomhus. I ämnet hälsa lär de sig om kost och hälsa, hur rörlighet, sömn och så vidare påverkar kroppen mm. Det går absolut att examinera i det.

Idrott innefattar många olika moment såsom bollsporter, löpning, bygga vindskydd mm. 

Jag ser inte varför man inte skulle kunna få betyg i dessa viktiga ämnen. 

Och om man då är duktig på teori men värdelös i idrott eller tvärtom så landar man på vilket betyg?
  • Anonym (?)
    Anonym (Betygsfundering) skrev 2024-11-12 11:47:27 följande:
    Och om man då är duktig på teori men värdelös i idrott eller tvärtom så landar man på vilket betyg?
    På samma sätt som i alla andra ämnen. Man kollar de nationella betygskriterierna och bedömningmallar. Se Skolverket
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Eva) skrev 2024-11-12 10:19:47 följande:

Nej  Man får inte räkna bort Idrott och hälsa som räknas som ett viktigt kunskapsämne. Det går inte att jämför med den gamla skolgymnastiken. Även teori ingår, kunskap om träning, kost och hälsa. 
  • TvillingmammaVästgöte

För att få A måste man ha god kunskap och färdighet inom alla områden inom ämmet Idrott och hälsa , det räcker inte med att bara vara bra inom bollsport. Jag tycker det är rimligt. Det är inte betyg i bollsport, det är betyg i Idrott och hälsa.

• Anonym (Linda)

Min son fick A i idrott och hälsa när han gick ut 9:an förra året. Ett viktigt ämne där man också fokuserar på hela kroppen och att allting hänger ihop . Näringslära tex är viktigt samt den psykiska hälsan. 
    Det handlar inte längre om vem som är bra på fotboll eller kan springa fort utan helheten bedöms och teori och praktik är lika viktiga.  

Jag själv hade 5:a i idrott men egentligen mest baserat på att jag höll på med idrott på elitnivå och var van med att röra på mig och van med  träning och följa instruktioner.  Värdelöst betyg då jag samtidigt var sjuk i anorexi och inte borde ha fått delta överhuvudtaget.  

• Anonym (P)

Mina barn har inte börjat med betyg än, men jag hoppas verkligen att betygssättningen ändrats sen jag gick i högstadiet för snart 25 år sen. En lektion skulle vi hoppa mot en mätsticka för att se hur högt vi kunde hoppa. Det fanns G-höjd, VG-höjd och MVG-höjd och hoppet, tillsammans med lite andra övningar, direkt betygsgrundande. Jag var knäskadad hela nian och kunde inte hoppa ordentligt och trots att jag hade haft full pott på de teoretiska proven vi skrivit, hotades jag med att underkännas. Men DEN bakgrunden, så tycker jag inte att idrott ska vara ett betygsgrundande ämne. Om det ser annorlunda ut idag, kan det mycket väl vara det.

• Anonym (Eva)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-12 12:17:12 följande:
    Nej  Man får inte räkna bort Idrott och hälsa som räknas som ett viktigt kunskapsämne. Det går inte att jämför med den gamla skolgymnastiken. Även teori ingår, kunskap om träning, kost och hälsa. 
    Jo det fick man förut, jag tog studenten -99 och då var det så. 

"Betyg i idrott och hälsa räknas bara med om det krävs för behörighet eller höjer meritvärdet".....

Så här räknas betygen (antagning.se)
  • Anonym (5)
    Anonym (Betygsfundering) skrev 2024-11-12 11:44:17 följande:
    Ok, om man då har betyg i idrott, hur ska det bedömas? För högsta betyg ska man vara duktig i allt eller räcker det med att vara jätteduktig inom ett område exvis bollsporter, friidrott, dans eller gymnastik?
    I slutänden blir det en objektiv bedömning av läraren/lärarinnan. Man kan ha hur exakta kriterier som helst i läroplanen men vissa saker inom idrotten går bara inte att mäta.

Hur mäter man någons kompetens i handboll?!

Jag fick en 5:a (det var högsta betyget på den tiden) i idrott på gymnasiet inte för att jag hade bäst enskilda resultat i alla idrotter vi testade utan för att jag var "sådan bra ledaren i gruppen".

Mina idrottsliga prestationer hade givit mig en stark 4:a (kass på simning och bara medel på långdistanslöpning) men mitt engagemang och driv (främst i bollsporterna) för klassens mindre duktiga idrottare var det som hon tyckte gjorde mig till en 5:a.

Alla betyg går att ifrågasätta men just idrott ha alltid varit mest "luddigt"
  • Anonym (luddigt ja)

Jag medverkade inte på idrotten i grundskolan nästan överhuvudtaget, men jag fick G ändå i nian. Jag borde ha fått streck, inte ens IG alltså. Men jag fick G. Min lärare visste att jag var aktiv på fritiden i flera sporter och tyckte inte att grov mobbing i skolan skulle föranleda ett dåligt betyg. Jag minns inte hur mycket teori vi hade då, tekniskt sett hette det Idrott och Hälsa på min tid också.

Idag är i alla fall mina barns skola mer flexibel angående idrotten än de var på min tid. Det finns mer utrymme för barn som mår dåligt av idrottssituationen i gigantiska grupper att göra annat, gymma, simma, ta em prommenad/springa istället. 

Anonym (5) skrev 2024-11-12 13:46:59 följande:
    I slutänden blir det en objektiv bedömning av läraren/lärarinnan. Man kan ha hur exakta kriterier som helst i läroplanen men vissa saker inom idrotten går bara inte att mäta.

Hur mäter man någons kompetens i handboll?!

Jag fick en 5:a (det var högsta betyget på den tiden) i idrott på gymnasiet inte för att jag hade bäst enskilda resultat i alla idrotter vi testade utan för att jag var "sådan bra ledaren i gruppen".

Mina idrottsliga prestationer hade givit mig en stark 4:a (kass på simning och bara medel på långdistanslöpning) men mitt engagemang och driv (främst i bollsporterna) för klassens mindre duktiga idrottare var det som hon tyckte gjorde mig till en 5:a.

Alla betyg går att ifrågasätta men just idrott ha alltid varit mest "luddigt"
    Var du även duktig på typ klassisk gymnastik? Jag var klart bäst på bollsporter på tjejsidan och bland dom bästa vad gäller dom flesta friidrotten, men sen typ klassisk gymnastik där man ska snurra baklänges runt en stång, göra saker i ringar och liknande var jag värdelös på. Skrattande Hoppa plint, hjula och liknande räknar jag knappt för svårt att misslyckas i det.

Rent idrottmässigt har man ju vanligtvis vissa fördelar av sin grundfysik på samma vis som den ger en vissa nackdelar. Som lång har jag solklara fördelar inom vissa områden, men samtidigt klara nackdelar inom andra. 
    Anonym (luddigt ja) skrev 2024-11-12 15:15:22 följande:

Jag medverkade inte på idrotten i grundskolan nästan överhuvudtaget, men jag fick G ändå i nian. Jag borde ha fått streck, inte ens IG alltså. Men jag fick G. Min lärare visste att jag var aktiv på fritiden i flera sporter och tyckte inte att grov mobbing i skolan skulle föranleda ett dåligt betyg. Jag minns inte hur mycket teori vi hade då, tekniskt sett hette det Idrott och Hälsa på min tid också.

Idag är i alla fall mina barns skola mer flexibel angående idrotten än de var på min tid. Det finns mer utrymme för barn som mår dåligt av idrottssituationen i gigantiska grupper att göra annat, gymma, simma, ta em prommenad/springa istället. 

Kan tycka att just idrott är verkligen ett ämne där idrottsläraren måste ha extremt bra koll för att undvika mobbning och orättvisor.

Bra att det är mer flexibelt idag även om jag tycker det är synd att man inte lyckas få till en miljö där alla kan vara med och exvis spela/leka tillsammans. Men jag förstår att det är svårt när det är barn man har att göra med. Och jag tror det är väldigt svårt framför allt bland killar att lära sig visa hänsyn och exvis även passa bollen till Olle/Maja som inte är bland dom bästa på plan. Samtidigt kan jag tycka att den biten också borde läras ut på skolan. 
  • Anonym (5)
    Anonym (Betygsfundering) skrev 2024-11-12 15:33:07 följande:
    Var du även duktig på typ klassisk gymnastik? 
    Det hade vi nog inte efter årskurs 6, ungefär. inte vad jag minns.

Idrott var och är beroende av dels intresset hos gympaläraren och dels av vilka anläggningar skolan har tillgång till.

Dessutom måste den vara "tidseffektiv" och där är bollsporter svårslaget då du får in en massa folk på plan samtidigt istället för att ungarna ska stå i kö för att hänga i romerska ringar och försöka göra en volt.

"Klassisk gymnastik" idag kräver anläggningar som de flesta skolor inte har tillgång till annat än som möjligen ett besök på stadens "gymnastikhus" där gymnastik-klubbarna tränar.

Först på högstadiet hade vi en gymnastikdirektör som var fd landslagsman i friidrott. Sedan på gymnasiet hade vi en kvinnlig gymnastikdirektör som också hon hade varit med i landslaget i friidrott.

Nu blev det inte så mycket friidrott (det där med tillgång på arena) men idrotten blev rätt "tävlingsinriktad" då deras bägge personligheter var sådana och de prioriterade sådant.

Kul för oss som själva tävlade i någon sport på hög nivå men förmodligen inte lika kul för de som inte idrottade alls på fritiden.

Nu har man tydligen lagt till teori på gympan och jag kan nog tycka att det rimliga vore att ha separata betyg i dessa två.
Svar på tråden Skolgympa och betyg