Inlägg från: Anonym (Clara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Clara)

Jadå, livet löst! Vad nu?

Anonym (Klar innan 30) skrev 2024-11-12 10:28:45 följande:

Har svaret på det med men rimmar inte bra med hur allt ser ut i dagsläget. Vill gärna bli ekonomiskt fri och ha möjlighet att leva livet på mina villkor, men ju tidigare man vill ha det, desto svårare såklart.

Men tycker om simpla saker såsom långa vandringar i naturen, jakt, fiske och friluftsliv i allmänhet och gärna lite roadtrips och liknande till dessa ställena. Men med små barn, alla mina åtaganden, min frus åtagande osv blir det svårt i dagsläget att få in sånt överhuvudtaget och framförallt till en bra nivå och slutligen att ha en majoritet av den typen av aktiviteter i mitt liv kräver nästan att man är ekonomiskt oberoende om man vill ha ekonomiskt trygghet, bo bra osv.

Det verkar som att du fick barn tidigt eftersom du skriver att barnen är smarta osv, då är de typ i skolåldern? Inget fel med det, fick själv första väldigt tidigt. Så du var strax över 20 kanske? Eller iallafall under 25? 

Men ja det är mycket man inte hinner med då och man har liksom aldrig fått vara vuxen utan barn. Det är mycket jag skulle velat göra som jag aldrig riktigt kunde göra som att t.ex resa (pratar inte om en veckas chartersemester utan verkligen resa och upptäcka världen), bo och jobba utomlands osv. Men förhoppningsvis hinner du med en del sen när barnen är vuxna om ni är klara med barn nu. Jag är 36 nu och väntar mitt fjärde barn precis när min äldsta har blivit vuxen så det dröjer väldigt länge innan jag har tid för mig själv på det sättet. 

• Anonym (Clara)
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-12 11:14:58 följande:

Livet har ju knappt börjat när man är 30 år! Du har med andra ord så otroligt många roliga upplevelser kvar! 

Alla som har barn får lägga ca 20 år på vart och ett av dem oavsett när de skaffas. Dina vänner som inte har barn ännu kommer att ha sina 20 år lite senare än du bara. Då kan de inte jobba över och sådant, utan då kommer du ha massor av tid till sånt när dina barn har flyttat ut. 

Fundera inte så mycket på hur mycket pengar andra har eller hur mycket fritid de har, utan fundera mer på dig själv och din familj. Hur vill ni ha det? Vad tycker ni om att göra tillsammans? Vill ni göra en längre resa någonstans och uppleva något ihop? 

Finns det någon hobby du vill ta upp? Något som bara är för själen, inte för att tjäna pengar eller för att det ska se bra ut inför andra. Något som bara är för dig? 

Fast många som får barn tidigt får ju barn sent också. Det kommer skilja 18 år mellan min äldsta och yngsta som föds i början på nästa år. Det blir inte 20 år utan det blir mycket mer. Åtminstone när man är kvinna finns det ju en övre gräns för när man inte kan skaffa fler barn så ja nån som får barn senare har ju oftast fler år utan barn när man kan göra vad man vill. Jag har ju valt det här själv och tycker om barn men samtidigt kan jag känna mig väldigt låst ibland och jag känner att jag missade ganska mycket när jag var ung eftersom jag fick barn så tidigt. Ångrar mig såklart inte men skulle nog rekommendera andra att vänta. 

Nu är det kanske så att TS är klar med barn och då är det ju skillnad .. Men jag tror absolut att det finns fördelar med att vänta med barn och leva lite mer innan, pratar inte om att man måste festa men typ resa , bli klar med utbildning , kanske bo utomlands, satsa på karriären.. allt möjligt. 

Jag håller till exempel på med en högskoleutbildning nu när jag är 36 , höggravid och har en 2,5-åring. Jag kan ju säga att det hade varit lättare om jag hade gjort det innan jag fick barn men jag har alltså haft barn sen jag var 18 år. Säger inte att det gäller TS för de verkar ju ha utbildat sig innan och iallafall varit lite äldre. Men att säga att livet inte blir svårare för att man skaffar första barnet när man är tonåring jämfört med när man är 30+ utan att man bara skjuter på det jobbiga blir lite fel. 

• Anonym (Clara)
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-12 14:32:38 följande:
    Ja, det är klart att det finns de som har barn med stora åldersskillnader.

Det är ju ett val man gör precis som allt annat. Själv har jag bara ett barn och honom fick jag när jag var 40. Det passade mig perfekt skulle det visa sig.

Min syster var 18 när hon fick sitt första barn och båda hennes pojkar var utflugna när hon var 42. Så kan man också göra och det blev lika bra.

Jag menar inte att man skjuter på det jobbiga, utan snarare att man har sina föräldraår under en period (de flesta skaffar trots allt barn inom en kortare period). Man får bara ta det när det kommer. 

TS har gjort valet att ha barn tidigt och då kommer de bli barnfria tidigt såvida de inte skaffar en kull till... Skrattande
    Jo visst kan det bli bra oavsett när man väljer att skaffa barn. Men nej jag skulle inte säga att de flesta skaffar barn inom en kortare period , jag känner många som har stor ålderskillnad mellan barnen. Min sambo är 13 år äldre än sin yngsta lillebror till exempel , känner en som har 20 år mellan barnen, en annan som fick första när hon var 17 och andra när hon var 36. Bara några exempel.. Skulle säga att det inte är så ovanligt att någon som får barn tidigt skaffar barn senare i livet också. Och ja det är ju ett val man gör såklart :) 

Och ja jag skulle säga att det oftast är bättre att skaffa barn när man är  30-40 ungefär än när man är tonåring även om det gick bra för din syster och går bra för många. Det är lite OT eftersom TS inte var tonåring men när man pratar om tonårsgraviditeter är det absolut inte alltid så enkelt som du skriver : ?Så kan man göra också och det blev lika bra?.. även om det blev det för din syster.
Svar på tråden Jadå, livet löst! Vad nu?