• Anonym (LESS)

Less på att vara föräldern som ska göra allt.

Vi har två små barn på 1 och 3. Pappan är föräldraledig och jag jobbar hemma 50% av tiden.

Problemet är att det här gör att jag ryckt in mkt och gjort en hel del markservice, också då vi har intensiva barn. Pappan är väldigt duktig att ha hand om barnen men han glömmer saker när jag inte hjälper och jag har börjat ledsna på att just vara något skyddsnät.

Han tycker att han minsann tar hand om båda barnen hela tiden - men jag gör maten, jag packar väskor, jag håller lilla barnet så han kan gå på toa. Ja, alla såna saker som förenklar vardagen för honom . Gör jag inte det eller påminner, så glömmer han saker. Skötväskor kommer inte med och lilla står utan blöja, han glömmer fråga om saker vi ska fråga om på bvc, han glömmer ytterkläder på olika ställen.  Han lämnar stora att gråta när jag åker istället för att aktivera båda i lek, för att "det inte spelar nån roll, han är ju ändå bara ledsen". (Här vet jag ju att om man bara engagerar sig aktivt i lek med båda när den andre föräldern åker så blir det inte gråt - jag har varit med om samma lägen när han åkt hemifrån men då fick jag ju engagera mig så barnen inte blev ledsna).

När jag var föräldraledig tog jag all matlagning med så och engagerade mig så barnen skulle få en närvarande förälder - vilket såklart gjorde mig trött, då fick jag höra att jag bara gnällde och var en tråkig person. När han är föräldraledig tränar han när minsta sover istället för att tex laga mat och plocka undan, så det är antingen upp p mig eller så äter barnen mackor och fil, vilket är hans lösning liksom. Jag har testat att släppa saker, men varje gång blir det missar då som faktiskt påverkar barnen.

Jag är på nivån att jag ärligt känner att jag hade lämnat honom om vi inte haft barn, för att bara få höra att man blivit så tråkig sen vi fått barn och inte verkar se positivt på livet, när jag sliter och gör saker så barnen ska få mat på bordet och inte vara ledsna i onödan, medan han tar sig tid att träna. Jag försöker också att undvika skärm när jag är med barnen medan han ofta har telefonen uppe och är halvnärvarande med barnen i stunden - jag har sagt åt honom att det ju är därför också som de tur sig åt mig, men han hävdar att det inte är nåt han kan göra.

Hur sjutton får man nån att försöka förstå att de måste engagera sig när man fått barn, inte att man bara kan få saker att fortsätta som vanligt och gnälla för att ens partner som får ta allt är tröttare än vanligt?

När barnen kom ändrades också min kropp lite, så jag har fått köpa nya kläder för att de ska passa, och antalet gånger han suckat att jag bara köper saker är otaliga. Jag gör det ju för att de gamla kläderna inte alltså passar när man gått från S till M. Han har sagt att jag ju får börja träna igen, men nu när jag gör det så är det besvärligt för honom eftersom jag måste åka iväg och göra det. Så jag får suckar när jag köper nytt och suckar när jag försöker träna för att komma i det gamla.

Ja, det känns som jag inte kan göra rätt, och på det har jag då två barn som är mammiga och som inte blir mindre mammiga när pappan bara säger att "de är det, jag kan inte göra nåt".

• Svar på tråden Less på att vara föräldern som ska göra allt.
  • Anonym (LESS)

Det är så illa att jag nästan önskar att han bara kunde träffa någon annan och iaf vilja lämna mig för nån annan, för att det hade varit bättre än att bli lämnad mentalt och räknas med som nån inventarie som står för all markservice och som man inte behöver göra något för när man är I ett förhållande...

• Anonym (hej)

Har ni pratat om det? Alltså verkligen, pratat om det. Tagit er tid, utan distraktioner, där du berättar det du sagt här? Att det känns som att han har lämnat dig mentalt och att du överväger separation? 

Varannan-vecka livet låter inte så tokigt jämfört med tyngden det blir att dra lasset för två barn plus sambo själv.

Jag lämnade när mitt barn (hade visserligen "bara" ett) var två år. Livet blev ofantligt mycket enklare sen.

• Anonym (F)

Låter som att du behöver riva ifrån här! Han ska inte kommentera din kropp öht för det första, och för det andra får du ta ett snack med honom om att varken familj, relation eller du själv kommer att funka om du ska ha huvudansvaret hela tiden, ni är ändå två vuxna, två föräldrar! Du kan gott och väl säga att du börjar närma dig gränsen för vad du orkar med och att relationen är i riskzonen pga det. Fråga om han har lösningar. Föreslå att dela upp ansvaret, t ex kanske han borde göra mer matlagning om det ändå är du som måste sköta allt "kom ihåg". Fundera på vad du kan släppa till honom och vad du egentligen måste ha koll på själv.

Och låt honom stå för sina egna misstag. Om han glömmer barnens kläder, låt honom åka och hämta dem. Om han glömmer skötväskan, gör dig blondindum och fråga "men hur löser vi det här nu då?". Det kanske innebär att han måste hitta en affär illa kvickt och köpa extra, låt honom. Om han inte städar, gör det inte åt honom. Om han inte fixar middag, acceptera inte smörgåsar som lösning, säg ifrån att barnen behöver riktig mat, och hur löser vi det här nu då? Bara med neutralt tonfall.

Och du behöver prata med honom om att man självklart tröstar ett ledset barn! Hur nonchalant får man bli...? Man måste inte leka eller avleda, men åtminstone hålla om!

• Anonym (LESS)
    Anonym (hej) skrev 2024-11-12 11:42:25 följande:

Har ni pratat om det? Alltså verkligen, pratat om det. Tagit er tid, utan distraktioner, där du berättar det du sagt här? Att det känns som att han har lämnat dig mentalt och att du överväger separation? 

Varannan-vecka livet låter inte så tokigt jämfört med tyngden det blir att dra lasset för två barn plus sambo själv.

Jag lämnade när mitt barn (hade visserligen "bara" ett) var två år. Livet blev ofantligt mycket enklare sen.

Ja, men det var en tid sen och det blev bättre en tid men sen har det ramlat tillbaka igen. När jag tar upp det så får jag ofta suckar att "jaha nu ska du hålla på att prata igen, det är ju bara du som upplever ett problem här så du kanske borde ta det med nån annan om du mår dåligt?"

Det känns verkligen ofta som han lämnat mentalt och att han absolut inte ser mig som en partner utan bara som någon som sköter om saker hemma (och gnäller att hon är trött) och det är också rätt påfrestande att möta. Småbarnsåren är jobbiga, men de blir ju inte enklare om man även känner sig helt övergiven av en partner.
  • Anonym (LESS)
    Anonym (F) skrev 2024-11-12 11:57:16 följande:

Låter som att du behöver riva ifrån här! Han ska inte kommentera din kropp öht för det första, och för det andra får du ta ett snack med honom om att varken familj, relation eller du själv kommer att funka om du ska ha huvudansvaret hela tiden, ni är ändå två vuxna, två föräldrar! Du kan gott och väl säga att du börjar närma dig gränsen för vad du orkar med och att relationen är i riskzonen pga det. Fråga om han har lösningar. Föreslå att dela upp ansvaret, t ex kanske han borde göra mer matlagning om det ändå är du som måste sköta allt "kom ihåg". Fundera på vad du kan släppa till honom och vad du egentligen måste ha koll på själv.

Och låt honom stå för sina egna misstag. Om han glömmer barnens kläder, låt honom åka och hämta dem. Om han glömmer skötväskan, gör dig blondindum och fråga "men hur löser vi det här nu då?". Det kanske innebär att han måste hitta en affär illa kvickt och köpa extra, låt honom. Om han inte städar, gör det inte åt honom. Om han inte fixar middag, acceptera inte smörgåsar som lösning, säg ifrån att barnen behöver riktig mat, och hur löser vi det här nu då? Bara med neutralt tonfall.

Och du behöver prata med honom om att man självklart tröstar ett ledset barn! Hur nonchalant får man bli...? Man måste inte leka eller avleda, men åtminstone hålla om!

Ja...jag sa att jag fick rejält med träningsvärk när jag började träna och fick tillbaka att "ja men vad tror du, hur länge har det egentligen gått sen du tränade??". Jo, ja, men jag har ju ändå varit gravid två gånger och fått ett kejsarsnitt med med första barnet vilket påverkade kroppen en del med. Men nu har jag ju börjat för att kroppen behöver det liksom, och var stolt att jag ändå fick träningsvärk igen...

Hans lösning på mat är liksom att man får ta vad som finns då eller ta resterna från frukost som han vägrat kasta för att man inte får kasta mat. Och det är ju klart det går nån gång, men inte jämt. En treåring äter ju ofta inte samma som en vuxen, också kanske inte matrester som torkat lite i kylskåp en dag även om en vuxen kan det...

Och ja, vi har pratat så mkt om detta med bemötande av känslor och hans svar är att jag är bättre på känslor än han och att barnet ändå gråter oavsett vad han gör. Jo, absolut. Men min tanke är att man ju får försöka avleda då. Det är inte heller helt rättvist mot nån att barnet ska stå och trycka sig mot ytterdörren när jag går iväg och gråta - jag mår dåligt av det, barnet blir ledset. Men säger jag det är jag bara överkänslig och att det är mitt problem som inte kan hantera känslor.
  • Anonym (Olika prioriteringar)

Ni har olika prioriteringar i livet,
    ni har olika kompetenser, olika intressen och olika saker som motiverar er på era personliga plan.

Detta är fullkomligt normalt och du var sannolikt medveten om detta innan du fattade ditt beslut att välja honom som pappa till dina barn. 

Om du har behov av att hävda att du inte kände till dessa skillnader så är det i vart fall sant att du hade kunnat ta reda på det, innan du fattade ditt beslut.

Det var sannolikt du, inte han, som hade denna klassiska och starka barnlängtan.
    Han hade troligen andra fokusområden där han hade en större och starkare längtan.

Om du vill hävda att du inte visste detta i förväg, varför valde du att inte ta reda på det?

Ni har olika prioriteringar, ni är är olika,
    och inom vissa områden är ni högst sannolikt varandras raka motsatser (annars hade du inte känt attraktion i början),
    om jag förstår saken rätt så är ni också av motsatta kön,
    detta är bara att acceptera, att tugga i sig, och försöka göra det bästa av situationen.

Hur man gör det bästa av situationen finns massor av manualer.
    Om det inte räcker för dig (och er) med självstudier för att ändra synsätt får man ta hjälp av kompetenta rådgivare med fokus på människor och relationer, och/eller terapeuter.

Problemet är ditt.
    Det är bara du som kan göra något åt ditt problem.
    Du äger problemet, du behöver vara konstruktiv för att göra något åt det, för du kan inte förvänta dig att någon annan ska komma och lösa ditt problem åt dig.

Om du vill leva ett lyckligt liv, vara en bra partner, en bra mamma, för att kunna älska dig själv, för att älska livet och älska den mannen som du själv har valt till dig och som du har valt som pappa till dina barn, så behöver du ändra ditt synsätt.

• Anonym (F)

Skrev ett långt svar som försvann, men kontentan var att han är otrevlig och det känns som att relationen är över. Ta samma samtal med honom igen och om han fortfarande vägrar inse så säg att eftersom han vägrar samarbeta varken i vardagen eller kring lösningar så är det slut och att ni ska flytta isär.

Men som med mat där, nej små barn kan inte alltid äta matrester. I värsta fall får han åka ut och handla. Lägg det i hans knä.

• Anonym (F)
    Anonym (Olika prioriteringar) skrev 2024-11-12 12:22:23 följande:

ni har olika kompetenser, olika intressen och olika saker som motiverar er på era personliga plan.

Detta är fullkomligt normalt och du var sannolikt medveten om detta innan du fattade ditt beslut att välja honom som pappa till dina barn. 

Om du har behov av att hävda att du inte kände till dessa skillnader så är det i vart fall sant att du hade kunnat ta reda på det, innan du fattade ditt beslut.

Det var sannolikt du, inte han, som hade denna klassiska och starka barnlängtan.
    Han hade troligen andra fokusområden där han hade en större och starkare längtan.

Om du vill hävda att du inte visste detta i förväg, varför valde du att inte ta reda på det?

och inom vissa områden är ni högst sannolikt varandras raka motsatser (annars hade du inte känt attraktion i början),
    detta är bara att acceptera, att tugga i sig, och försöka göra det bästa av situationen.

Om det inte räcker för dig (och er) med självstudier för att ändra synsätt får man ta hjälp av kompetenta rådgivare med fokus på människor och relationer, och/eller terapeuter.

Problemet är ditt.
    Du äger problemet, du behöver vara konstruktiv för att göra något åt det, för du kan inte förvänta dig att någon annan ska komma och lösa ditt problem åt dig.

Om du vill leva ett lyckligt liv, vara en bra partner, en bra mamma, för att kunna älska dig själv, för att älska livet och älska den mannen som du själv har valt till dig och som du har valt som pappa till dina barn, så behöver du ändra ditt synsätt.

Vad är det här för skitsnack? De är ändå två i detta och det blir inte bättre för att ts ändrar synsätt! Om detta är hennes problem att lösa så är det bara att göra slut, för han vägrar ju göra sin del av familjelivet, talar nedsättande till ts och är allmänt nonchalant.
  • Anonym (LESS)
    Anonym (Olika prioriteringar) skrev 2024-11-12 12:22:23 följande:

Problemet är ditt.

Vi har olika prioriteringar på en del saker. Däremot är det så att han också ändrat sig otroligt sen barnen kom. Innan så var han rätt romantisk, ompysslande och så mot mig - det är helt borta. Det var något jag attraherades av, att han var omtänksam och även peppade mig till saker, att tro på att jag själv kunde saker. Han lagade också mycket mat och var allmänt väldigt självständig - det attraherade mig eftersom jag hade tröttnat på män jag skulle lösa allt åt och som knappt kunde koka potatis.

Det jag vänder mig mot är att om jag inte har koll på saker nu hela tiden så glömmer han saker. Glömmer han saker för egen del må det väl vara så, men inte när han glömmer saker som påverkar barnen. (Han är också extremt ordningsam annars så det är inte så att han som personlighet är oordnad, absolut inte. Just hans ordningssinne var något jag drogs till.) Det är som att han helt enkelt inte tänker på att barn behöver annat än vad han som vuxen behöver (barn kanske tex behöver ombyten eftersom de kan kissa på sig) och att det är jobbigt att behöva ändra på hur man gör saker.

Men, om jag ställer frågor om något så suckar han och himlar med ögonen att jag ska hålla på att fråga. Om jag packar ned extrakläder packar han ut dem för att man inte ska hålla på att släpa runt på saker, herregud.

Så nej, det är faktiskt inte samma person jag drogs till som jag har nu.
  • Anonym (LESS)
    Anonym (F) skrev 2024-11-12 12:30:07 följande:

Skrev ett långt svar som försvann, men kontentan var att han är otrevlig och det känns som att relationen är över. Ta samma samtal med honom igen och om han fortfarande vägrar inse så säg att eftersom han vägrar samarbeta varken i vardagen eller kring lösningar så är det slut och att ni ska flytta isär.

Men som med mat där, nej små barn kan inte alltid äta matrester. I värsta fall får han åka ut och handla. Lägg det i hans knä.

Ja, jag försöker ju det. Jag tror problemet är att han inte tar in att små barn fungerar annorlunda än vuxna. Som att de faktiskt inte äter om det är något med maten - för en vuxen skulle tänka att oh well, jag tar det nu så blir det bättre imorgon. Eller att det är bra med två ombyten eftersom barnet oftare än den vuxne blir smutsigt. 
    Han tycker det är jobbigt och omständligt, och onödigt eftersom han själv inte funkar så. Där jag ser att man hellre med barn är lite extra förberedd för att det konstant kommer överraskningar så är han mer att det så får bli lite obekvämt och så får man leva med det. Jag tycker att det är okej att tänka så för en själv men inte för sina barn som inte kan välja. (Till saken hör att han ofta är väldigt nöjd när vi är ute och något händer att jag packat just ned en extra tröja eller fika, eftersom det då löser och lugnar situationen, men ändå inte kan hålla sig från att ironisera högt att "ja mamma packar ju halva huset nä vi ska åka nånstans så det är klart hon hade extra saker". Det sårar mig lite.)

Vi har det också gott ställt så vi har råd, det är inte så vi inte kan tex köpa lite backup halvfabrikat att ha redo eller ha en extra tröja om fleecen blev dyngsur. 
Svar på tråden Less på att vara föräldern som ska göra allt.