• Anonym (Socialt)

Vem gjorde fel?

Var inbjuden till grannen tidigare med mitt barn på 9 månader. Grannen hade ett barn i samma ålder så hon ville att barnen skulle leka med varandra och plötsligt kommer det in två personer som var grannens studiekamrater. 

Den ena tjejen (studiekamraten) uttrycker att hon har en stor barnlängtan och också vill ha en bebis. Killen som också är en av grannens studiekamrater säger då att hon är ju singel. Tjejen säger då att hon är intresserad av att bli mamma på egen hand och ställt sig i kö för inseminering i Sverige men även tittar på Danmark. 

Han säger att barn skaffar man bara om man är två och att man är en mamma och en pappa. Jag flikade in att det finns många olika sätt att få barn på idag i alla familjer ser olika ut Och sa till tjejen att jag var intresserad av precis samma innan jag träffade min man. 

Det blev en mycket dålig stämning i rummet och energin liksom dog så jag gick kort efter detta. 

Frågan är vem som gjorde fel? Jag tyckte det kändes rätt förlegat att uttrycka att det är män och kvinnor som ska ha barn med varandra, särskilt när någon står i kö för att bli självstående Förälder? 

• Svar på tråden Vem gjorde fel?
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Betta) skrev 2024-11-13 13:36:07 följande:

Fast han hade ju faktiskt fel. Man kan visst skaffa barn som ensam kvinna. Det är fakta och inte åsikt.

Klart man kan men det är en egoistisk handling eftersom man inte tänker på barnets bästa. 
  • Anonym (Trino)
    Anonym (Socialt) skrev 2024-11-12 12:07:05 följande:
    Vem gjorde fel?

Var inbjuden till grannen tidigare med mitt barn på 9 månader. Grannen hade ett barn i samma ålder så hon ville att barnen skulle leka med varandra och plötsligt kommer det in två personer som var grannens studiekamrater. 

Den ena tjejen (studiekamraten) uttrycker att hon har en stor barnlängtan och också vill ha en bebis. Killen som också är en av grannens studiekamrater säger då att hon är ju singel. Tjejen säger då att hon är intresserad av att bli mamma på egen hand och ställt sig i kö för inseminering i Sverige men även tittar på Danmark. 

Han säger att barn skaffar man bara om man är två och att man är en mamma och en pappa. Jag flikade in att det finns många olika sätt att få barn på idag i alla familjer ser olika ut Och sa till tjejen att jag var intresserad av precis samma innan jag träffade min man. 

Det blev en mycket dålig stämning i rummet och energin liksom dog så jag gick kort efter detta. 

Frågan är vem som gjorde fel? Jag tyckte det kändes rätt förlegat att uttrycka att det är män och kvinnor som ska ha barn med varandra, särskilt när någon står i kö för att bli självstående Förälder? 

Ingen gjorde något fel. Ni hade olika åsikt och uttryckte det.
  • molly50
    Anonym (Pappa) skrev 2024-11-16 18:54:15 följande:
    Klart man kan men det är en egoistisk handling eftersom man inte tänker på barnets bästa. 
    Är det en lika egoistisk handling om den gravida kvinnan blir lämnad av mannen under graviditeten?
    Eller kanske det finns andra män i kvinnans omgivning som kan vara en manlig förebild för barnet?
  • Anonym (Yvve B)
    molly50 skrev 2024-11-17 12:03:20 följande:
    Är det en lika egoistisk handling om den gravida kvinnan blir lämnad av mannen under graviditeten?
    Eller kanske det finns andra män i kvinnans omgivning som kan vara en manlig förebild för barnet?
    Givetvis inte.
    Såvida hon inte har en fungerande spåkula.
  • molly50
    Anonym (Yvve B) skrev 2024-11-17 14:58:14 följande:
    Givetvis inte.
    Såvida hon inte har en fungerande spåkula.
    Nej,och då är det ju inte heller egoistiskt att skaffa barn på egen hand.
    Som sagt,manliga förebilder för barnet kan man ha ändå.
  • Anonym (Yvve B)
    molly50 skrev 2024-11-17 15:02:37 följande:
    Nej,och då är det ju inte heller egoistiskt att skaffa barn på egen hand.
    Som sagt,manliga förebilder för barnet kan man ha ändå.
    Hur får du ihop den logiken?

Skaffa barn gör man gemensamt, man och kvinna.

Att göra det "själv" är superego, att bli lämnad av den blivande barnafadern är inget man kunde veta i förväg utan man skaffade det kommande barnet med utgångsfacit att det finns en mor och en far.
  • Anonym (Socialt)
    Anonym (Yvve B) skrev 2024-11-17 15:06:37 följande:

Att göra det "själv" är superego, att bli lämnad av den blivande barnafadern är inget man kunde veta i förväg utan man skaffade det kommande barnet med utgångsfacit att det finns en mor och en far.
    Många barn skulle må bra av att slippa en pappa. Det kan vara det bästa för många barn. Med tanke på hur mycket ansvar kvinnor har för barnen och att pappan är statist eller biroll i sina barns liv så är det knappast bättre 
  • Anonym (Yvve B)
    Anonym (Socialt) skrev 2024-11-17 15:32:05 följande:
    Många barn skulle må bra av att slippa en pappa. Det kan vara det bästa för många barn. Med tanke på hur mycket ansvar kvinnor har för barnen och att pappan är statist eller biroll i sina barns liv så är det knappast bättre 
    Min skapare, vilket ointelligent svar.
  • Anonym (Socialt)
    Anonym (Yvve B) skrev 2024-11-17 16:11:10 följande:
    Min skapare, vilket ointelligent svar.
    Så du tycker alla pappor är ansvarsfulla när det kommer till barnen? Du har statistiken emot dig 
  • molly50
    Anonym (Yvve B) skrev 2024-11-17 15:06:37 följande:

Även om man blir lämnad av den blivande fadern så kan man ju välja att behålla barnet.
    Är det då inte lika ego som att skaffa barn på egen hand?
Svar på tråden Vem gjorde fel?