• Anonym (Bran)

Blåste rött i alkolåset på jobbet

Vill bara börja med att jag sällan dricker. Kanske Max 1-2 ggr i månaden. Har respekt för alkohol och bilkörning och gjorde inget med avsikt utan det var ett rent misstag. Jag jobbade dag nu i helgen och i lördags kväll var jag ute med några kompisar och tog några öl. De sa att det inte skulle påverka jobbet. Skulle jobba dagen efter så ville inte alls dricka lika mycket som dem. La mig vid tolv och började jobba 7 dagen efter. Vi kör i jobbet då det är hemtjänst och man är tvungen att blåsa i en dräger innan man kan starta bilen vilket är bra. Blåste och sedan hände det värsta. Den lyste rött. blåste flera gånger men det blev rött då med och bilen gick sedan inte att starta på tag. Fick panik och blev jätterädd att dethär skulle få konsekvenser. Pratade sedan med en kollega jag litade på och som tur var gick det att lösa. Hon var förstående och sa att alla kan råka misstag någon gång. Jag fick byta runda med en och fick för det mesta dubbelbemanningar tillsammans med och Vi åkte ihop hela passet och hon släppte av mig till kunde jag hade ensam. Men sitter och funderar på dethär och det känns väldigt pinsamt. Min kollega sa att jag inte verkade berusad under jobbet för annars hade hon ringt in en annan istället. men är jätterädd att detta kommer till chefen och jag får konsekvenser av det. Vill aldrig dricka något igen dagen innan jag ska jobba även om det skulle vara kväll. Dethär kändes bara så fel och oproffisionellt.

• Svar på tråden Blåste rött i alkolåset på jobbet
  • EpicF

Det är ingen fara att det ska bli konsekvenser för dig så länge du inte var full på jobber. 

Man kan blåsa rött även efter att ha ätit ex apelsin och klemetin och endel läsk kan också ge rött. 

Men du har förmodligen lärt dig att aldrig dricka alkohol kvällen före du ska jobba dag, oavsett om du dricker lite och slutar tidigt. Lär dig ha kul utan alkohol istället. 

• Anonym (Usch)

Ja, det är så fel och oprofessionellt. Verkligen. Om du har tur så kommer det inte fram, för om det gör det, så kommer det naturligtvis att få konsekvenser.

• Anonym (O)

Sånt som händer. Har hänt mig att jag varit så pass bakis på jobbet att jag spytt, trots att jag bara druckit 2 enheter kvällen innan. Skämmigt, men inte fått några konsekvenser.

• Anonym (x)

Ja, chefen kommer att få veta detta om inte dina kollegor är idioter. För om det händer igen... Klart det ska dokumenteras.

Att du "och tog några öl. De sa att det inte skulle påverka jobbet" Du kan väl tänka själv, det finns verktyg online för att räkna annars när ungefär man blir körbar... Att festa 1-2 gånger i månaden är inte överdrivet i din vad jag antar är låga ålder men inte lite.

• Anonym (Bran)
    Anonym (O) skrev 2024-11-12 21:50:12 följande:

Sånt som händer. Har hänt mig att jag varit så pass bakis på jobbet att jag spytt, trots att jag bara druckit 2 enheter kvällen innan. Skämmigt, men inte fått några konsekvenser.

Vad jobbar du med?
  • Anonym (svar)

Hej, jag förstår din situation.
    Jag föreslår att du själv kontaktar chefen och berättar som det var. 
    Du har ju skött jobbet, ni löste det så att din kollega körde bilen och du tog fler dubbelbemanningar, enligt henne och dig så har du ju klarat av att fullfölja dina arbetsuppgifter, men att du i fortsättningen inte kommer att dricka en droppe alkohol när du ska jobba morgon pass i fortsättningen. Alla kan göra misstag och du ber så hemskt mycket om ursäkt.
    Mycket bättre än att detta kommer fram ifrån annat håll.
    Lycka till nu!

• Anonym (Usch)
    Anonym (O) skrev 2024-11-12 21:50:12 följande:

Beror ju helt på vad man har för jobb. Om man tar hand om bräckliga personer ska man fan inte komma bakis till jobbet. Eller köra bil!
  • Anonym (O)
    Anonym (Usch) skrev 2024-11-12 22:21:29 följande:
    Beror ju helt på vad man har för jobb. Om man tar hand om bräckliga personer ska man fan inte komma bakis till jobbet. Eller köra bil!
    Jobbar i äldrevården. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Bran) skrev 2024-11-12 22:15:28 följande:
    Vad jobbar du med?
    Äldreboende 
  • Anonym (!)

En kollega till mig blåste rätt efter en lättöl på lunchen. Han körde även till lunchen så vi det att det var lättölen som gjorde att det blev rött.

Svar på tråden Blåste rött i alkolåset på jobbet