• Anonym (TS)

Kan förväxlingar fortfarande ske idag på BB?

Nyligen uppdagades det att ett barn två barn kom hem till fel familj efter förlossningen på sjukhus. 

Jag är nyfiken om detta verkligen skulle kunna ske idag på välfungerande sjukhus? 

Jag tänker att vi fotade och filmade barnet precis vid förlossningen. Vi har den första minuten på film. Jag har svårt att se att jag inte skulle märka när jag ser på fotona att det är ett annat barn på bilden? Vi har dokumentation av barnet för varje dag. 

Det var nog skillnad när man lämnade bebisarna i en stor sal och dom bara fick träffa sina mammor typ ibland. 

Vad tror ni? 

• Svar på tråden Kan förväxlingar fortfarande ske idag på BB?
  • EpicF

Ja, det kan säkert ske. Men det är nog vidrigt ovanligt att det sker idag. 

• EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 12:41:09 följande:
    Kan förväxlingar fortfarande ske idag på BB?

Nyligen uppdagades det att ett barn två barn kom hem till fel familj efter förlossningen på sjukhus. 

Jag är nyfiken om detta verkligen skulle kunna ske idag på välfungerande sjukhus? 

Jag tänker att vi fotade och filmade barnet precis vid förlossningen. Vi har den första minuten på film. Jag har svårt att se att jag inte skulle märka när jag ser på fotona att det är ett annat barn på bilden? Vi har dokumentation av barnet för varje dag. 

Det var nog skillnad när man lämnade bebisarna i en stor sal och dom bara fick träffa sina mammor typ ibland. 

Vad tror ni? 

Att du filmar och fotar ditt barn vid förlossningen hindrar inte att du eventuellt skulle kunna få med dig ett annat barn hem av misstag, utan att du skulle märka det. 

Du skulle nog inte märka det med en gång men kanske när barnet blev större. 
  • Mantrasina

Eftersom det är människor inblandade finns alltid en liten risk för att misstag sker. Däremot så är det så många rutiner på plats för att förhindra det att det måste vara väldigt väldigt osannolikt.

• MammaTillDansband

Hur skulle det gå till, rent praktiskt? Omedelbart efter födseln får både mor och barn varsitt band runt handleden med samma nummer på. 

• Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-11-13 13:03:05 följande:
    Att du filmar och fotar ditt barn vid förlossningen hindrar inte att du eventuellt skulle kunna få med dig ett annat barn hem av misstag, utan att du skulle märka det. 

Du skulle nog inte märka det med en gång men kanske när barnet blev större. 
    Så jag skulle inte känna igen mitt barn menar du?? Jag har nog sett skillnad på andra barn sedan dag 1?. 
  • Anonym (TS)
    MammaTillDansband skrev 2024-11-13 13:11:06 följande:

Hur skulle det gå till, rent praktiskt? Omedelbart efter födseln får både mor och barn varsitt band runt handleden med samma nummer på. 

Jadu, högst oklart. Barnet får fel band? 
  • EpicF

Banden kan ramla av eller förväxlas. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 13:11:39 följande:
    Så jag skulle inte känna igen mitt barn menar du?? Jag har nog sett skillnad på andra barn sedan dag 1?. 
    Det är inte säkert du skulle det, från ett fotografi. 
  • Anonym (Mioshoying)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 13:11:39 följande:
    Fråga inte då
  • Bestemor

Nej, det kan inte inträffa. 
    Nästan i samma ögonblick som barnet födds sätt bandet på mor och barn och kontrolleras av flera stycken.

Enda tillfället det skulle kunna inträffa här i Sverige är att det blir krig och sjukhusen bombas.

Har något barn, de senaste 60 åren, blivit förväxlad?
    Även på 1960-talet fanns banden som sattes fast på mor och baby.

• Tukt

Du svara ju på det själv TS. Förr körde man in alla barn i en stor sal, det var där det kunde ske en ihopblandning. Men i dag ser det ju inte ut så alls på BB.

• EpicF
    Bestemor skrev 2024-11-13 13:29:26 följande:

Nej, det kan inte inträffa. 
    Nästan i samma ögonblick som barnet födds sätt bandet på mor och barn och kontrolleras av flera stycken.

Enda tillfället det skulle kunna inträffa här i Sverige är att det blir krig och sjukhusen bombas.

Har något barn, de senaste 60 åren, blivit förväxlad?
    Även på 1960-talet fanns banden som sattes fast på mor och baby.

Det är människor som jobbar på sjukhus vilket innebär att allt kan hända eller gå fel. Så ja, barn kan förväxlas även på BB men riskerar för det idag är minimal. 

Ja, ett fall i Norge som har uppmärksammats nu där det skedde.
    www.tv2.no/nyheter/innenriks/to-babyer-ble-forvekslet-etter-fodsel-na-saksoker-de-staten-for-a-holde-tyst/17165669/

Vet inte om det är de fallet ts syftar på eller om det också uppmärksammats fall om det i Sverige på senare tid. 
  • Mrs Moneybags
    Tukt skrev 2024-11-13 13:33:11 följande:

Du svara ju på det själv TS. Förr körde man in alla barn i en stor sal, det var där det kunde ske en ihopblandning. Men i dag ser det ju inte ut så alls på BB.

Precis. När min mamma födde sina första barn fick de bara träffa barnen vid amning, vilket skulle ske var fjärde timme utan undantag. Resten av tiden var barnen i en annan sal, övervakade av barnmorskor. 

När hon fick min syster (1966) fick hon in fel barn till amning en gång. Hon frågade om det verkligen var hennes dotter? Jadå, fick hon till svar. När mamma sedan lindade upp lindan (ja, de var hårt lindade) så såg hon att det var en pojke. 

När jag föddes 1971 hade man "rooming in" där man äntligen fick ha barnet hos sig hela tiden bredvid sängen. 

Det var nog likadant i Norge. Inte alltid så lätt att se skillnad på bebisar som man bara har tittat på i en kort stund. 
  • Anonym (Odds)

Under en tioårsperiod sker ungeför 1 miljon födslar i Sverige. Alla är inte helt kontrollerade men medveten mamma och friskt barn som direkt kan lämnas över. I vissa lägen kan det vara rätt stökigt och bråttom

Även om sannolikheten är låg för en sammanblandning så är det inte noll. I det enskilda fallet, där pappan är med, det fotograferas, allt går bra, barnet lämnas direkt över till föräldrarna osv är sannolikhenet extremt låg.

• Anonym (både)

Både jag som bebis och min egna bebis hade/har så smala handleder och små händer och fötter så att bandet åkte av hela tiden. Mamma sa alltid att jag var bortbytt på bb när vi hade bråk när jag var barn för att det där jäkla banded aldrig satt där det skulle. Så banden är ingen garanti.

Skillnaden då mot idag är att min mamma låg inne med mig i fem dagar och ibland tog ju sköterskor hand om mig, badade och matade då mamma hade svårt att få igon amningen, jag låg ine med min bebis i 12 timmar och vi var aldrig ifrån varandra. 
Svar på tråden Kan förväxlingar fortfarande ske idag på BB?