Slut på amningstiden?
Jag hade inte samma problematik, snarare det omvända i början (gick över tiden, blev akut snitt, jättestor bebis som aldrig var nöjd). Men allt strul du kan tänka dig med amningen har vi haft: fel grepp, för slö och ineffektiv på att suga, svamp, mjölkstockning, amningsnapp...
Jag tycker det är lite synd att de säger att du bara kan mysamma framöver. Och sen punkt liksom. Jag skulle vända på det istället, fortsätt amma som du gör men mot slutet när det kanske inte kommer lika mycket eller strax innan barnet annars skulle släppt själv så ger du flaska.
Inte flaska först och sen amma utan börja amma och sen fyll upp det sista med flaskan så att säga. Jag är verkligen inget proffs på amning men så hade jag i alla fall börjat.
Märker du stor skillnad då på sovstunder eller hur lång tid det tar innan bebisen vill amma igen så skulle jag tolka det som att bebisen fått i sig mer och är mätt en längre stund. Då borde det synas på vikten sen också.
Hur exakt du gjort behöver inte BVC få veta, de vill bara se en god utveckling på vikten.
Och känn dig inte nedslagen, det är svårt. Och du har gjort allt rätt. Min bebis tappade 1kg från sin födelsevikt och vägde mindre när hen var 6v än när hen kom. Nu hade hen de marginalerna så det var ingen fara men det var ju inte "bra". Det löste sig dock och hen är en frisk tonåring idag.
Vill du ha ännu mer direkt stöd och en kvinna/mamma kunnig inom amning som du kan kontakta när du behöver så kika här:
Kontakta en hjälpmamma (amningshjalpen.se)