Inlägg från: Anonym (Lussekatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lussekatt)

Äter ni korv och processat kött?

Med tanke på att det ökar risken för cancer i tjock och ändtarmen. Korv likställs med rökning och är listat som ett cancerframkallande livsmedel enligt WHO. 

Har aldrig ätit särskilt mycket korv men slutade totalt med att äta korv och allt annat processat kött för 5 år sedan. Saknar det verkligen inte. 

• Svar på tråden Äter ni korv och processat kött?
  • Anonym (Lussekatt)
    Anonym (f) skrev 2024-11-13 16:55:09 följande:

Jaha var det mest för att skryta alltså...

Jag äter körv och processat kött japp

Nej utan mer att jag vill minimera riskerna som det medför att äta korv och processat kött. Det är ett personligt val och jag bryr mig inte hur andra människor gör. 
  • Anonym (Lussekatt)

Men visst, kan jag inspirera någon till ett hälsosammare leverne så är det ju alltid roligt. 

• Anonym (Lussekatt)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2024-11-13 17:01:40 följande:

Har aldrig någonsin hört att det skulle vara lika farligt som rökning så länka gärna.

En enkel googling så finns det info om det. 
  • Anonym (Lussekatt)
    Anonym (f) skrev 2024-11-13 17:05:22 följande:
    Rabblar upp risker och säger sig inte sakna det alls. Ej dömande. Fantastisk start på diskussionen, lite som skolmatstråden.
    Är du en sån där lättkränkt typ så kanske du ska lämna tråden. 
  • Anonym (Lussekatt)
    Anonym (f) skrev 2024-11-13 17:15:26 följande:
    Nej, tråden ger motsatt effekt.
    Och? Det är som sagt inte det viktigaste. Jag har gjort ett val för min egen och min familjs hälsa vilket är nr 1 för mig såklart. 
  • Anonym (Lussekatt)

Jag har faktiskt bara fått positiva reaktioner från min omgivning.

• Anonym (Lussekatt)
    Anonym (f) skrev 2024-11-13 17:26:18 följande:

Fantastiskt! eh. FL är en trevlig omgivning.

/äter mer gurka&bacon

FL räknar jag inte som min omgivning. Är det också kränkande?
  • Anonym (Lussekatt)
    Anonym (?) skrev 2024-11-13 17:27:04 följande:
    Om du inte bryr dig, varför startar du då en tråd om det?
    Nyfiken.
  • Anonym (Lussekatt)
    Anonym (The bug) skrev 2024-11-13 17:34:53 följande:

Ja jag äter korv, 3-4 ggr/ månad beroende på vad jag känner för.

Jag tror på riskspridning och att äta lite av det mesta, för nästan allt innehåller något man inte borde få i sig.

Den tror jag också på. Sen väljer ju folk bort vissa livsmedel som t ex vegetarianer eller som jag gjort. 
  • Anonym (Lussekatt)
    Aliona skrev 2024-11-13 18:49:30 följande:

Ja en enkel googling visar att det är ett missförstånd och grov överdrift att korv är lika farligt som rökning. 

https://sverigesradio.se/artikel/6301718

Studier visar att det kan orsaka cancer i tjock och ändtarmen. Tror du att det gör det? 

Det är ju en cancer som har ökat
  • Anonym (Lussekatt)
    Anonym (massor) skrev 2024-11-13 19:49:33 följande:

Jag äter ungefär motsvarade ett paket bacon om dagen. Hade jag 1% risk för cancer innan har jag väl ökat den med 100% nu.

Det vill säga, 2% risk.

Folk är dåliga på det där med riskbedömning och procenträkning.

Man får lita på studierna som gjorts. Det är en cancer som ökar vilket har en orsak såklart, annars skulle den inte öka. Kommer aldrig äta processat kött nåt mer.
  • Anonym (Lussekatt)
    Anonym (massor) skrev 2024-11-13 20:31:42 följande:
    Jag litar på studierna. Just därför känner jag mig rätt trygg. Dessutom ökar risken bara med 20% och inte 100.
    Sen är det såklart en genetisk sårbarhet man kan ha. Dvs att nån kan äta mycket utan att få cancer medan en annan kan äta betydligt mindre. För mig är det en självklarhet att avstå. Man får göra det man kan efter studier visat på fakta. 
  • Anonym (Lussekatt)
    Anonym (S) skrev 2024-11-13 21:19:46 följande:
    Ett tag var det chips.
    Fast det är det fortfarande. De har liksom inte slutat att innehålla akrylamid. 
Svar på tråden Äter ni korv och processat kött?