• MissDecember

Bulldeg som kan gräddas dagen efter

Tänkte höra om det är någon som känner till om det finns recept på bullar/bröd som man kan sätta degent ill på kvällen och sedan grädda i ugnen på morgonen efter?? Det hade ju varit perfekt på helgen att få nybakade bullar på morgonen, utan att behöva kladda med degen då.

• Svar på tråden Bulldeg som kan gräddas dagen efter
  • charmtroll

Ok, here goes!

Morgonbröd (10-15 bullar)

Lös upp 1/2 paket jäst i 5 dl kallt vatten. Blanda i 2 tsk salt och 2 msk honung. Rör sedan i 12 dl mjöl, lite i taget. Arbeta ihop och knåda. Forma till bullar och lägg på plåt. Låt stå i kylskåp över natten. Grädda på morgonen i 10 min i 250 grader.

Vi brukar göra dubbelsats och ha 2 dl rågmjöl och resten vetemjöl.

• snusfia

man kan baka bullarna som vanligt och låta dom jäsa en sista gång.
    sen slänger man in dom i frysen ogräddade.
    sen när man vill ha bullar tar man fram dom, låter dom tina i en halvtimme och sen in i ugnen och vips så har man nygräddade bullar :)

har provat själv och det funkar bra

photoshop tips och länkar: beta.familjeliv.se/Bloggar-1-15/b3363.html
  • Valkyria

Här är recept på bake-off bullar man kan göra helt klara och frysa in, och sen bara plocka fram och grädda när man vill:

Överraskningsbullar

50 g jäst
    5 dl vatten
    3 dl grahamsmjöl, 180 g
    9 dl Special Vetemjöl, 540 g
    1 msk Muscovadosocker eller annat råsocker
    1 tsk salt
    50 g Milda

1. Värm vattnet till 37°C. Smula jästen i en bunke, rör ut den med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, socker, salt, mjöl och matfett. Arbeta degen i maskin 7-8 minuter eller för hand 12-15 minuter. Låt degen jäsa övertäckt i bunken i 90 minuter. Buffa ner degen var 30:e minut, detta ger ett mer smakrikt bröd.
    2. Ta upp degen och forma till runda eller ovala bullar. Klipp ev dekorativa snitt med en sax. Lägg bullarna på plåtar. Ställ in i frysen. När bullarna frysts in, förpacka dem i plastpåsar och förvara i frysen.
    3. Vid gräddning: Sätt ugnen på 250°C. Ta fram bullarna ur frysen. Lägg dem med gott avstånd på en bakpappersklädd plåt, de jäser ordentligt i ugnen. Man kan också lägga bullarna tillsammans i en rund krans, det ser väldigt dekorativt ut och var och en bryter sig en bulle.
    3. Pensla bullarna med vatten och strö på havregryn, sesamfrön, örtkryddor eller lite flingsalt. Sätt in en ungssäker skål med vatten på botten av ugnen.
    4. Sätt in bullarna i mitten av ugnen, sänk värmen till 225°C och grädda dem i 10-12 minuter. Låt bullarna svalna på galler.

• AnnaK

3 bröd

25 g jäst
    1 1/2 l iskallt vatten
    1 msk salt
    ca 3 l (ca 1,8 kg) vetemjöl

Gör så här

1 Smula sönder jästen i en stor bunke och rör ut den med lite vatten. Tillsätt resten av vattnet, salt och det mesta av mjölet. Blanda samman allt till en deg.

2 Täck över och låt stå i kylskåp minst 6 timmar, gärna över en natt eller längre.

3 Arbeta ihop degen, tillsätt mer mjöl om det behövs, och dela den i 3 delar. Forma snodda längder lika långa som plåten. Täck över och låt jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 275º.

4 Sätt in en extra plåt i nedre delen av ugnen och grädda i mitten av ugnen 10 min, sänk värmen till 200º och grädda ytterligare ca 30 min.

5 Låt bröden kallna med eller utan bakduk.

• AnnaK

Ingredienser
    Nobisbröd I:
    25 g jäst
    5 dl vatten
    2 tsk salt
    2 dl grahamsmjöl
    10-11 dl vetemjöl

Nobisbröd I: Ett kalljäst bröd med tjock, knaprig skorpa och luftigt inkråm. Jästmängden är liten och degspadet kallt, i stället är jästiderna långa.

Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den med lite av vattnet som ska vara kallt. Tillsätt resten av vattnet, salt, grahamsmjöl och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen kraftigt tills den blir blank och släpper bunken.

Jäs degen övertäckt i kyl- eller svalskåp 10-12 tim, t ex över natten. Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i 2 delar. Kavla ut varje del till en avlång kaka, ca 25 x 45 cm. Rulla ihop den från ena långsidan. Forma rullarna, med skarven nedåt, till ovala kransar på en plåt, smord eller med bakplåtspapper.

Jäs utan bakduk på sval plats ca 2 tim. Värm ugnen till 275°C.

Gör några snitt i kransarna med vass kniv eller rakblad. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min. Tag ut plåten och pensla bröden med kallt vatten. Stäng av ugnen och grädda ca 30 min i eftervärmen. Vänd gärna kransarna upp och ner efter halva tiden. Låt brödet svalna på galler utan bakduk.

Svar på tråden Bulldeg som kan gräddas dagen efter