-
Jag misstänker starkt att båda mina föräldrar är psykopater (jag vet att det inte är en diagnos men använder det begreppet för enkelhetens skull). Jag ser flera symptom, bland annat att de njuter av att förolämpa/provocera, är manipulativa, otroligt självcentrerade/egoistiska, gradiosa självuppfattningar, klarar inte av att se och höra andra och har en genuin tro att hela världen kretsar kring dem. De klarar inte heller av kritik och ser minsta lilla ifrågasättande som ett karaktärsmord på dem och blir väldigt aggressiva om man kritiserar deras beteende eller tankar. Att diskutera lugnt eller lyfta fram andra infallsvinklar är helt omöjligt. Dessutom är jag själv diagnostiserad med ASPD, vilket jag fick efter en fängelsedom, så genetiskt existerar det ett samband.Jag lider inte speciellt mycket av att mina föräldrar med stor sannolikhet är psykopater. Under min uppväxt hade jag aldrig några genuina känslor för dem och därför betydde deras ord ingenting för mig. Däremot har min bror blivit påverkad sv detta då han lidit svårt psykiskt och en gång försökte han ta sitt liv p.g.a. de psykiska besvär han fick av sin uppväxt som han skrev om i självmordsbrevet. Det jag nu i efterhand noterat är att mina föräldrars reaktion på hans självmordsförsök var väldigt anmärkningsvärt. Istället för att bli förkrossade av skuldkänslor blev de istället förkrossade av det faktum att han rättmätigt beskyllde dem för sitt psykiska mående. De menade att han förstörde för dem och att han svikit och dragit skam över familjen osv. Ingenstans nämnde de ånger över sitt beteende. Detta är för mig ett tydligt tecken på att mina föräldrar är psykopater då de inte ser fel i vad de själva gör utan istället ser offret som den skyldiga då denna reagerar.Nu har min bror brutit relationen med mina föräldrar och han och jag återupptog kontakten efter att jag fick min diagnos. Idag pratar vi väldigt vuxet och moget med varandra, och han beskriver att han fortfarande är traumatiserad av vårt beteende (jag betedde mig också illa mot honom).
-
Svar på tråden Att växa upp med psykopater. Erfarenheter?
-
Dina föräldrar är narcissister. Nu finns väldigt mycket forskning om det.
speciellt min pappa är också det och jag blev mer utsatt för mina föräldrar än mina syskon blev.
Men med kunskap om det så kunde jag se deras svårigheter och inte längre ta deras sätt att vara som något som var fel på mig.
Din bror behöver hjälp och du med att förstå och bearbeta föräldrarna. Det är farligt med såna föräldrar.
-
Det där med att din pappa utsatte dig värre än dina syskon vill jag faktiskt gå in lite på för det är intressant ur mitt perspektiv. Troligtvis var det så att din pappa såg något i dig som hotade hans självbild av sig själv som den mest fulländade människan i världen. Kom ihåg att narcissister har en överdrivet grandios självbild men vi är också de mest sköra och ömtåliga människor du kan träffa. Om du på något sätt tummar på vår grandiosa självuppfattning blir vi otroligt rädda och faktiskt panikslagna. Lägg då till att vi är bland de mest oförsonliga människor du kan träffa, så om du gjort oss illa, på riktigt eller om vi uppfattar att du gjort det, blir du svartlistad hos oss och därmed blir du en av våra svurna fiender vi gör allt för att krossa. Vi blir hatiska och aggressiva, och den släpper aldrig utan hatet vi känner mot den som kan avslöja vår skeva självuppfattning bara fortsätter. Därför blir den person som vi anser begått en oförrätt mot oss också den vi gör allt för att krossa,och med tanke på att vi lider av svåra empatistörningar kan vi gå oerhört långt. Jag själv har svartmålat ett ex på ett sätt som faktiskt blev skadligt för henne då jag påstod att hon söp framför sin dotter. Min bror kunde jag förstöra för när han hade kompisar eller tjejer hemma enbart i syfte att krossa hans självkänsla. Så det mest troliga är att du inte uppfyller de krav din pappa ställde på dig att rätta in dig i ledet och se honom som guds gåva till mänskligheten, och därför utsatte han dig värre än dina syskon.Anonym (Hej) skrev 2024-11-14 09:02:24 följande:
Dina föräldrar är narcissister. Nu finns väldigt mycket forskning om det.
speciellt min pappa är också det och jag blev mer utsatt för mina föräldrar än mina syskon blev.
Men med kunskap om det så kunde jag se deras svårigheter och inte längre ta deras sätt att vara som något som var fel på mig.
Din bror behöver hjälp och du med att förstå och bearbeta föräldrarna. Det är farligt med såna föräldrar.
-
Anonym (Psykopatiska föräldrar) skrev 2024-11-14 09:36:30 följande:Det där med att din pappa utsatte dig värre än dina syskon vill jag faktiskt gå in lite på för det är intressant ur mitt perspektiv. Troligtvis var det så att din pappa såg något i dig som hotade hans självbild av sig själv som den mest fulländade människan i världen. Kom ihåg att narcissister har en överdrivet grandios självbild men vi är också de mest sköra och ömtåliga människor du kan träffa. Om du på något sätt tummar på vår grandiosa självuppfattning blir vi otroligt rädda och faktiskt panikslagna. Lägg då till att vi är bland de mest oförsonliga människor du kan träffa, så om du gjort oss illa, på riktigt eller om vi uppfattar att du gjort det, blir du svartlistad hos oss och därmed blir du en av våra svurna fiender vi gör allt för att krossa. Vi blir hatiska och aggressiva, och den släpper aldrig utan hatet vi känner mot den som kan avslöja vår skeva självuppfattning bara fortsätter. Därför blir den person som vi anser begått en oförrätt mot oss också den vi gör allt för att krossa,och med tanke på att vi lider av svåra empatistörningar kan vi gå oerhört långt. Jag själv har svartmålat ett ex på ett sätt som faktiskt blev skadligt för henne då jag påstod att hon söp framför sin dotter. Min bror kunde jag förstöra för när han hade kompisar eller tjejer hemma enbart i syfte att krossa hans självkänsla. Så det mest troliga är att du inte uppfyller de krav din pappa ställde på dig att rätta in dig i ledet och se honom som guds gåva till mänskligheten, och därför utsatte han dig värre än dina syskon.
Ja exakt så är det. Som liten var jag tillslut tyst och osynlig för att inte skapa problem. Men så fort jag blev lite äldre och ville ha vanliga diskussioner om mina egna intressen och nyfikenhet så blev jag ett hot istället för en dotter att vara stolt över eller bara ha ett vanligt samtal med.
Prata med din bror om allt det här om du inte hunnit det. Han kommer läka av det.
-
Låter exakt som hur människor beter sig runt narcissister. Människor blir medberoende och går på äggskal för att inte väcka ilska hos oss. Framförallt är det viktigt att förstå den psykiska skada narcissistiska föräldrar faktiskt kan göra, och det beror på föräldrarnas kännedom om barnens svagheter. Det är jättefarligt att visa oss svagheter för gör du det är det som en nyöppnad godispåse för oss då vi vet att vi kan använda människors svaga punkter för att komma åt dem. Oftast använder vi detta för att få vår vilja igenom, alltså manipulationer, men om någon är svartlistad använder vi dessa för att totalt krossa personen ifråga.Anonym (Hej) skrev 2024-11-14 09:42:30 följande:
Ja exakt så är det. Som liten var jag tillslut tyst och osynlig för att inte skapa problem. Men så fort jag blev lite äldre och ville ha vanliga diskussioner om mina egna intressen och nyfikenhet så blev jag ett hot istället för en dotter att vara stolt över eller bara ha ett vanligt samtal med.
Prata med din bror om allt det här om du inte hunnit det. Han kommer läka av det.
Jag tror att det är väldigt viktigt för dig att bryta all kontakt med dina föräldrar. Jag vet att det är lättare sagt än gjort men dessa människor, om de nu är narcissister, kan du aldrig få något gott av. Tvärtom kan dessa människor vara till stor skada för dig. Det var det som hände min bror, och som sagt så gick det så långt att han försökte ta livet av sig. Vi pratar idag väldigt mycket om det här eftersom jag nu är medveten om att jag faktiskt har min diagnos, men fortfarande kan jag instinktivt känna att jag vill sätta dit min bror. Anledningen till varför är för att min bror alltid varit väldigt intelligent och därför har jag, omedvetet, sett honom som en konkurrent till mig och därför ville jag krossa honom. Detta gjorde jag framförallt genom att göra narr av honom, förminska honom och göra bort honom inför andra. Dessutom var han tack vare sin intelligens den enda som tidigt såg att det var fel på mina föräldrar så därför blev han svartlistad hos dem och därmed var jag fri att göra vad jag ville mot honom helt utan konsekvenser. Njutningen jag fick av att psykiskt plåga min bror var extrem, och mobbningen och psykiska misshandeln han utsattes för var även för mina mått, kom ihåg att jag har ASPD, väldigt brutal då han mobbades av både mig, där jag fick med mina kompisar på mobbningen, och mina föräldrar. Han hade ingen trygghet och om han ens tänkte berätta för någon om vad som pågick manipulerade mina föräldrar honom till tystnad.
Idag har vi dock försonats eftersom jag numera är medveten om min diagnos. Vi har t.o.m. funderat på att skriva en bok om vår uppväxt. Vi får se hur det blir med det. Något som är typiskt dock för min diagnos är att jag rent objektivt förstår att jag behandlat min bror väldigt illa men jag känner inga samvetskval alls. Detta är nog det som är svårast att smälta för alla jag utsatt: att jag inte känner någon ånger. Men det beror på att jag helt enkelt inte kan känna ånger då jag saknar empati. Däremot kan jag rent intellektuellt förstå vad empati är men jag känner det inte. -
Anonym (Psykopatiska föräldrar) skrev 2024-11-14 10:03:55 följande:Låter exakt som hur människor beter sig runt narcissister. Människor blir medberoende och går på äggskal för att inte väcka ilska hos oss. Framförallt är det viktigt att förstå den psykiska skada narcissistiska föräldrar faktiskt kan göra, och det beror på föräldrarnas kännedom om barnens svagheter. Det är jättefarligt att visa oss svagheter för gör du det är det som en nyöppnad godispåse för oss då vi vet att vi kan använda människors svaga punkter för att komma åt dem. Oftast använder vi detta för att få vår vilja igenom, alltså manipulationer, men om någon är svartlistad använder vi dessa för att totalt krossa personen ifråga.
Jag tror att det är väldigt viktigt för dig att bryta all kontakt med dina föräldrar. Jag vet att det är lättare sagt än gjort men dessa människor, om de nu är narcissister, kan du aldrig få något gott av. Tvärtom kan dessa människor vara till stor skada för dig. Det var det som hände min bror, och som sagt så gick det så långt att han försökte ta livet av sig. Vi pratar idag väldigt mycket om det här eftersom jag nu är medveten om att jag faktiskt har min diagnos, men fortfarande kan jag instinktivt känna att jag vill sätta dit min bror. Anledningen till varför är för att min bror alltid varit väldigt intelligent och därför har jag, omedvetet, sett honom som en konkurrent till mig och därför ville jag krossa honom. Detta gjorde jag framförallt genom att göra narr av honom, förminska honom och göra bort honom inför andra. Dessutom var han tack vare sin intelligens den enda som tidigt såg att det var fel på mina föräldrar så därför blev han svartlistad hos dem och därmed var jag fri att göra vad jag ville mot honom helt utan konsekvenser. Njutningen jag fick av att psykiskt plåga min bror var extrem, och mobbningen och psykiska misshandeln han utsattes för var även för mina mått, kom ihåg att jag har ASPD, väldigt brutal då han mobbades av både mig, där jag fick med mina kompisar på mobbningen, och mina föräldrar. Han hade ingen trygghet och om han ens tänkte berätta för någon om vad som pågick manipulerade mina föräldrar honom till tystnad.
Idag har vi dock försonats eftersom jag numera är medveten om min diagnos. Vi har t.o.m. funderat på att skriva en bok om vår uppväxt. Vi får se hur det blir med det. Något som är typiskt dock för min diagnos är att jag rent objektivt förstår att jag behandlat min bror väldigt illa men jag känner inga samvetskval alls. Detta är nog det som är svårast att smälta för alla jag utsatt: att jag inte känner någon ånger. Men det beror på att jag helt enkelt inte kan känna ånger då jag saknar empati. Däremot kan jag rent intellektuellt förstå vad empati är men jag känner det inte.Min syster var så mot mig som du mot din bror, men hon var själv mobbad ibland i skolan så hon hade av och till fullt upp med sig själv. Men just att hon kunde vara så empatilös, göra narr av mig, självhävdelse och favoriserad av både föräldrar och mor/farföräldrar. Retade mig konstant med nicknames och när jag tillslut fick till att säga något taskigt tillbaka så blev hon totalt knäckt och allt handlade om hur fruktansvärt jag betett mig mot henne. Alltså absolut ingen förmåga att se hur hon först mobbat mig under lång tid och vad det gjorde med mig och att jag tillslut vid ett enda tillfälle gav tillbaka.
Jag har brutit kontakten med min pappa. Som tur är skildes mina föräldrar. Och konstigt nog kan ibland gamla hundar lära sig sitta. Min mamma har faktiskt förändrats så pass att vi faktiskt nu kan ha en fungerande kontakt.
tycker definitivt ni ska skriva en bok i ämnet! All kunskap som växer ur erfarenhet och adekvat helhetsperspektiv behövs för att hjälpa och vägleda andra.
Problemet är bara hur personer som behöver dessa insikter ska ta till sig dem. Att som du ha så pass mycket självinsikt är en förutsättnin.
-
Ja, det är svårt att växa upp med föräldrar som inte har empati och är väldigt självcentrerade! Det skapar många problem för barnen.
Det finns ofta både genetiska och miljömässiga bakgrunder till att en person utvecklar antisocial personlighet. Den genetiska delen kan handla om att man har svårare att känna empati med andra.
Personer som har de genetiska dragen, men som har haft en trygg och kärleksfull uppväxt med tydliga regler, där de för det mesta var glada och tillfreds, lär sig regler och former för social samvaro, som hjälper dem att sedan fungera på ett bra sätt i samhället. Riktigt helt som andra är de kanske inte, de kan vara lite "kallare" i vissa sociala situationer, men de skapar inte hela tiden en massa problem för sig själv och andra eller gör andra illa med avsikt.
Sen får man inte glömma att även personer utan diagnoser blir mer empatilösa, om de känner sig hotade av eller i hård konkurrens med någon annan. Det verkar som att vissa situationer stänger av empatin.
Man får skilja på narcissister och antisocial personlighet. De förstnämnda har aldrig blivit älskade för den de är. De har bara fått stöd när de dolt sin sårbarhet för föräldrarna och uppfyllt föräldrarnas krav.
Allt i deras värld handlar om att upprätthålla sin grandiosa självbild. De är ingenting alls, om de inte visar sig vara starka, kompetenta, geniala eller vad det nu var som föräldrarna tvingade dem att vara. Förlorar de den självbilden finns de inte. De har inte blivit omtyckta bara för att de var föräldrarnas älskade barn.
Ofta vill de inte alls gå i terapi, för man behöver inte gå i terapi när man är "bäst". Eller avbryter terapin om självbilden börjar vackla.
En del använder mer en offerroll (man själv gör aldrig fel, alla andra är alltid dumma mot en), för att upprätthålla bilden av sig själv som upphöjd.
Några med antisocial personlighet kan ha behandlats illa av föräldrarna och mår då själsligt dåligt. De hamnar då lätt i exempelvis kriminella kretsar. Kombinationen av att inte ha stöd och känna sig missnöjd, bristen på bra förebilder för umgänge och att ha svårare med empati, ger ett beteende som ger sociala problem.
Andra, som mår psykiskt bra och har lärt sig normala umgängesregler, kan ta sig fram inom arbetslivet. Det hela beror på om de lärt sig solidaritet med en grupp och med de regler som praktiseras på en arbetsplats (inte alltid exakt samma regler som det står i arbetsplatsens policydokument).
Så TS: lycka till framöver! Bra att du har kontakt med din bror, det stärker er båda!
-
Jo så är det ju verkligen det med bakgrund och det genetiska. Grejen känner jag är att tex jag och min syster har växt upp under samma sociala förutsättningar men behandlats så totalt olika utifrån hur vi genetiskt är utrustade. Jag var en sån som såg andra, delade med mig utan eftertanke och tröstar. Blev medberoende och lätt byte för att utnyttja. Min syster har som en stor skärm runt sig som jag upplever det. Hon verkade inte se andras behov. Ofta hade vi upplevt människor och situationer helt olika.Anonym (Evely) skrev 2024-11-14 10:33:27 följande:
Ja, det är svårt att växa upp med föräldrar som inte har empati och är väldigt självcentrerade! Det skapar många problem för barnen.
Det finns ofta både genetiska och miljömässiga bakgrunder till att en person utvecklar antisocial personlighet. Den genetiska delen kan handla om att man har svårare att känna empati med andra.
Personer som har de genetiska dragen, men som har haft en trygg och kärleksfull uppväxt med tydliga regler, där de för det mesta var glada och tillfreds, lär sig regler och former för social samvaro, som hjälper dem att sedan fungera på ett bra sätt i samhället. Riktigt helt som andra är de kanske inte, de kan vara lite "kallare" i vissa sociala situationer, men de skapar inte hela tiden en massa problem för sig själv och andra eller gör andra illa med avsikt.
Sen får man inte glömma att även personer utan diagnoser blir mer empatilösa, om de känner sig hotade av eller i hård konkurrens med någon annan. Det verkar som att vissa situationer stänger av empatin.
Man får skilja på narcissister och antisocial personlighet. De förstnämnda har aldrig blivit älskade för den de är. De har bara fått stöd när de dolt sin sårbarhet för föräldrarna och uppfyllt föräldrarnas krav.
Allt i deras värld handlar om att upprätthålla sin grandiosa självbild. De är ingenting alls, om de inte visar sig vara starka, kompetenta, geniala eller vad det nu var som föräldrarna tvingade dem att vara. Förlorar de den självbilden finns de inte. De har inte blivit omtyckta bara för att de var föräldrarnas älskade barn.
Ofta vill de inte alls gå i terapi, för man behöver inte gå i terapi när man är "bäst". Eller avbryter terapin om självbilden börjar vackla.
En del använder mer en offerroll (man själv gör aldrig fel, alla andra är alltid dumma mot en), för att upprätthålla bilden av sig själv som upphöjd.
Några med antisocial personlighet kan ha behandlats illa av föräldrarna och mår då själsligt dåligt. De hamnar då lätt i exempelvis kriminella kretsar. Kombinationen av att inte ha stöd och känna sig missnöjd, bristen på bra förebilder för umgänge och att ha svårare med empati, ger ett beteende som ger sociala problem.
Andra, som mår psykiskt bra och har lärt sig normala umgängesregler, kan ta sig fram inom arbetslivet. Det hela beror på om de lärt sig solidaritet med en grupp och med de regler som praktiseras på en arbetsplats (inte alltid exakt samma regler som det står i arbetsplatsens policydokument).
Så TS: lycka till framöver! Bra att du har kontakt med din bror, det stärker er båda!
Hon var inte heller ett hot för mina föräldrar.
vid middagar och även släktmiddagar fick hon och jag helt olika bemötande. Ibland så löjligt övertydligt. Orkar inte gå in mer på det men jag har behövt psykiatrisk vård och fortfarande, men läkt mycket. -
Ps. Man kan ha båda diagnoserna narcissism och antisocial personlighetsstörning. Eller bara den ena och sedan drag av den andra.
-
Ja jag tror att tex min pappa har båda. Han växte verkligen upp i en miljö så som du beskriver hur en narcissist byggs upp. Min mamma växte också upp med det men har inte den antisociala personlighetsstörningen.Anonym (Evely) skrev 2024-11-14 10:44:06 följande:
Ps. Man kan ha båda diagnoserna narcissism och antisocial personlighetsstörning. Eller bara den ena och sedan drag av den andra.
-
Bra! Viktigt är att du får bort sådana människor som jag i din närvaro.Anonym (Hej) skrev 2024-11-14 10:26:28 följande:
Min syster var så mot mig som du mot din bror, men hon var själv mobbad ibland i skolan så hon hade av och till fullt upp med sig själv. Men just att hon kunde vara så empatilös, göra narr av mig, självhävdelse och favoriserad av både föräldrar och mor/farföräldrar. Retade mig konstant med nicknames och när jag tillslut fick till att säga något taskigt tillbaka så blev hon totalt knäckt och allt handlade om hur fruktansvärt jag betett mig mot henne. Alltså absolut ingen förmåga att se hur hon först mobbat mig under lång tid och vad det gjorde med mig och att jag tillslut vid ett enda tillfälle gav tillbaka.
Jag har brutit kontakten med min pappa. Som tur är skildes mina föräldrar. Och konstigt nog kan ibland gamla hundar lära sig sitta. Min mamma har faktiskt förändrats så pass att vi faktiskt nu kan ha en fungerande kontakt.
tycker definitivt ni ska skriva en bok i ämnet! All kunskap som växer ur erfarenhet och adekvat helhetsperspektiv behövs för att hjälpa och vägleda andra.
Problemet är bara hur personer som behöver dessa insikter ska ta till sig dem. Att som du ha så pass mycket självinsikt är en förutsättnin.
Du ska veta att det för mig tog väldigt lång tid och mycket möda innan jag ens accepterade att jag har ASPD. Det började efter en fängelsedom där man rutinmässigt får prata med en psykolog som ska bedöma en, och denna psykolog skickade mitt ärende vidare till psykiatrin och det var där, och genom samtal med anhöriga (mina föräldrar vägrade prata med dem så det blev min bror och några andra närstående samt plitar), jag fick min diagnos. När jag fick den vägrade jag tro dem. Faktum är att jag började svartlista alla inblandadecoch såg detta som en konspiration mot mig. Under flera år, även efter fängelsedomen då jag erbjöds samtalsstöd vägrade jag ta emot det eftersom det inte var något fel med mig. Men någonstans tror jag att jag visste att de hade rätt, men jag kunde bara inte ta det till mig. Dessa år var de absolut värsta i mitt liv för jag var konstant deprimerad och faktiskt funderade jag på självmord för jag tänkte att om, och det var ett stort om, de har rätt om att jag har ASPD är det fel på mig och därmed skulle min grandiosa självbild dö. Om ni inte förstår hur detta kunde slå så hårt mot mig så gratulerar jag er, för det betyder att ni inte lider av NPD eller ASPD :)
Det som fick mig att sakteliga gå mot en insikt kring min diagnos var att jag såg James Fallon på Skavlan. När jag såg hur han, som faktiskt är en diagnostiserad psykopat (vet inte om det är ASPD eller NPD) beundras av andra insåg jag att jag också kan bli beundrad om jag öppet pratar om min diagnos. Så ni som läser detta ska veta att jag är öppen med detta enbart för att jag vill få er beundran. Genuint vill jag inte hjälpa er med era problem eller dela med mig av mina tankar för att ni ska få klarhet, utan allt jag gör och skriver beror på att jag själv vill ha beundran av andra. Å andra sidan, om jag fick beundran av andra skulle jag troligtvis sluta vara öppen med min diagnos och det skulle innebära att jag skulle komma i kontakt med människor som inte vet om hur jag är och således riskerar att drabbas av mig. Hur som helst så är det väldigt svårt att få en psykopat att inse att denna är psykopat. Så det absolut bästa man kan göra är att inte ha kontakt med psykopaten. Vi är farliga att ha i närheten för vi kan förstöra människors liv om vi vill.Det är väldigt sant det du säger om ASPD för min nuvarande terapeut (det finns terapi att få om man har ASPD) förklarade för mig att min dysfunktionella uppväxt troligtvis är anledningen till mitt minst sagt destruktiva levande med missbruk och kriminalitet. Hon förklarade att det finns människor med ASPD som aldrig blir kriminella eller ens destruktiva människor eftersom de genom goda hemförhållanden (hem=familj och närmaste omgivning) lärt sig att anpassa sig till samhällets goda normer då detta visar sig fungera för dem. Däremot finns många av grundproblemen alltid, exempelvis empatistörningen och risktagandet, men detta är ändå såpass kontrollerade att det aldrig kommer någon till skada.Anonym (Evely) skrev 2024-11-14 10:33:27 följande:Ja, det är svårt att växa upp med föräldrar som inte har empati och är väldigt självcentrerade! Det skapar många problem för barnen.
Men ASPD är trots allt en väldigt svår diagnos att ha. Jag själv lever med en konstant ångest och jag måste konstant känna mig beundrad och jag söker konstant nya kickar. Ibland hamnar jag medvetet i bråk med folk för att jag känner mig uttråkad. Förr brukade jag gå ut på krogen mitt på en vardag för att hitta ett ligg, oavsett om jag var i ett förhållande eller inte, bara för att få bekräftelse. Och det är väldigt vanligt att småsaker kan leda in mig i avgrundsdjupa depressioner. Exempelvis kan jag höra om en gammal bekant från scouterna som tagit examen på universitetet och därefter bli totalt knäckt av avundsjukan. För i mitt huvud tänker jag direkt "varför får han det och inte jag?" istället för att endera bli likgiltig eller endera bli glad för personens skull. Så vi som har ASPD är väldigt miserabla människor som ständigt kämpar mot ångest och depressioner. Om någon har drabbats av oss och känner ett behov av hämnd ska ni veta att vårt liv är hämnden för vi lider otroligt av vår diagnos.
Notera att jag bara skriver om mig själv. Där ser ni hur självcentrerade vi med ASPD faktiskt är :)