Inlägg från: Anonym (Lingonet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lingonet)

Blöder sönder mina trosor

Hur kan lakan och trosor bli förstörda av att det kommer blod på? Jag bara tvättar när det händer. 

Om du har skydd gjorda för urin kanske det absorberande materialet inte funkar lika bra för blod, som ju är mer trögflytande. 

I ditt fall hade jag kombinerat tampong och binda och gått upp en gång på natten för att byta (det gör du kanske redan). 

Jag funderar också på förlossningsbindor. De tar ju väldigt mycket. 

Och så hade jag bett om att få mina järnvärden kollade för säkerhets skull. 

• Anonym (Lingonet)
    Anonym (Blodig) skrev 2024-11-14 20:35:14 följande:

Är inte intresserad av tabletter! Varken något från apoteket eller p-piller. 
    Tampong kommer jag aldrig använda!
    Och nej läkaren gör inget för detta är normalt för endometrios och pcos. 
    Är inte intresserad av något sånt. Åter igen, vill ha tips på vad jag kan göra för att det inte ska blöda igenom på natten. Hacks? Knep?
    Jag tvättar lakan och trosor i 95 grader men ändå är det en svag fläck kvar och nej kan inte använda klorin för att vissa trosor är mönstrade och färgade

Använd mörka trosor och lakan. Ha inte de mönstrade trosorna när du har mens.

Blodfläckar ska sköljas ur med kallvatten före tvätt. Om du inte kan tvätta direkt på morgonen: skölj fläcken med kallvatten, lägg sen trosa och lakan i en hink med kallvatten och tvätta när du kommer hem från jobbet. 

• Anonym (Lingonet)
    Anonym (hemsydda tygbindor/menstrosor) skrev 2024-11-15 00:38:51 följande:

Jag sydde tygbindor i panik en gång av ett gammalt lakan då jag inte hade pengar, och fäste med särkerhetsnålar i trosan. Inte helt olikt vad kvinnor använde som mensskydd förr i tiden, ett gäng lager tyg helt enkelt. Herrejävlar, de visste vad de pysslade med. Första omgången gjorde jag bara 6 lager, då blödde jag igenom lite grann men inte så mycket som jag brukar. Nästa omgång gjorde jag 8 lager och då 2 lager på mitten frotté. Jag kommer aldrig använda plastskiten kvinnor mer eller mindre tvingas ha mellan benen nuförtiden igen.

Innan jag köpte menskoppen hade jag också tygbindor, fast köpta. Så mycket bättre och bekvämare än engångs! Men det var många år sedan. Idag finns ju menstrosor, det hade jag nog provat om inte kopp hade funkat för mig.,

Menstrosa kanske är något för dig TS? 

Någon skrev att hon la toapapper istället för binda på natten. Då blöder man ju väldigt lite om det funkar. Själv har jag när jag var yngre lagt en frottétrasa bakom nattbindan för att stoppa det som rinner bakåt när man ligger på rygg. 

Svar på tråden Blöder sönder mina trosor