Inlägg från: Anonym (Ponnyförälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ponnyförälder)

Influencers i hästvärlden

Bara måste skriva av mig?.. Blir sååå beklämd när jag lyssnar på en känd hopptränare på A-nivå som intervjuar en känd influencer och dennas barn som tävlar på hög nivå med sina ponnys?
    Mamman som älskar att höras, synas och tycks ?kunna? allt  inom ridsporten låter sitt barn tävla på hög nivå ponnyhoppning då snackar vi verkligen hög nivå, med bruten tå, inte bara en utan två helger?.
    Låter inte det extremt oansvarigt?
    Allt för att barnet ska få rida på så hög nivå det bara går.

• Svar på tråden Influencers i hästvärlden
  • Anonym (Ponnyförälder)
    Anonym (H) skrev 2024-11-15 08:14:56 följande:

Influencers i hästvärlden vet jag inget om, men jag vet att man inte gör särskilt mycket åt en bruten tå annat än att undvika trånga skor och äta smärtstillande vid behov. Det självläker. 

Lägger man mycket vikt på tårna när man rider? Är det inte själv foten som tar tyngden? 

Man lägger mycket  tyngd både på fot som du skriver, men även tån.
    Barnet hade så ont att hon inte kunde gå banan ( vilket man gör innan man hoppar på tävling)? 
    ska man inte ta sitt föräldraansvar och stryka barnet från tävlingarna då barnet är skadad? 

Även om det är dyrt att tävla o de förlorar pengar  på att stryka sig, men denna familjen har gott ställt och hsr mängder av samarbeten pga sin youtube .

• Anonym (Ponnyförälder)
    Anonym (så) skrev 2024-11-15 10:22:16 följande:
    Ja, och en förälder tillsammans med läkare kan ju ha fattat beslutet att det var okej i det här läget? Det är ju inget varken vi eller TS vet något om. 

Jag bedömdes av läkare och mina föräldrar kunna leva precis som vanligt med min brutna tå, vilket jag också gjorde. 
    Jag tycker bara det lät så illa och stora brister i föräldraransvaret här?. Även om mamman säger att barnen ääääälskar det dom gör så känns det som hon styr dom med järnhand och allt för publicitet och att vara kända på youtube.
    Tycket det är hemskt , faktiskt. Barnen kanske tycker det ät kul nu, men gör dom det om 5-10 ,15 år framåt att finnas till allas beskådan på youtube för deras mammas enorma behov av bekräftelse och uppmärksamhet?
  • Anonym (Ponnyförälder)
    Anonym (SP) skrev 2024-11-15 12:13:03 följande:
    Det är ju även vad du tycker och tror. Du vet lika lite som vi vad som egentligen har skett.  

Att använda sina barn för att bli känd på sociala medier är fel (enligt mig) oavsett vad barnet själv tycker. Man vet inte hur barnet kommer känna inför detta om 20-30 år. Därför måste man som förälder värna om barnets integritet och skydda dem från att exponeras på det sättet. 

Att sätta en bild typ att Mitt barn vann tävlingen! är förstås helt okej, men att fotografera och publicera minsta steg inklusive skador, tårar och annat är inte okej. 

Jag talar inte om just denna familj, utan i allmänhet. 
    Håller med dig!

Blev mest  bara så beklämd!
    Är man i hästvärlden vet man vilka jag syftar på.
  • Anonym (Ponnyförälder)
    Anonym (så) skrev 2024-11-15 12:56:21 följande:
    Exakt. Så den som rimligen vet är ju barnet och föräldern. Och ingen här på FL kommer att kunna lösa något problem vare sig barnet blev tvingad mot sin vilja med kraftiga smärtor, eller själv ville tävla och klarade det trots viss smärta.

Om nån på allvar är orolig för barnets väl och ve så får man väl göra en orosanmälan, men i övrigt är ju detta inget som nån i det här forumet har med att göra.  

Och handlar tråden nu alltså om att använda barn i sociala medier, eller att barnet tävlade med potentiell smärta av bruten tå? För det är helt olika saker. 
    Skulle säga både och faktiskt
  • Anonym (Ponnyförälder)
    Anonym (W) skrev 2024-11-15 14:31:33 följande:

Låter mest som att du vill skitsnacka lite om denna familj...

Du vet inget om hur de tänkt och är man en hästmänniska vet man många exempel på envisa hästtjejer som varit rejält skadade men som fixat klart stallet innan akuten. Att diskutera fenomenet med att hänga ut allt på YT är en helt annan diskussion än den du startade.

Nej, men blev beklämd över deras sätt att se på det?
    kanhända barnet var jätteenvis o ville tävla mamman gav efter, men vad har hänt med  de flesta föräldrar idag?  Otroliga mähän som inte vågar stå emot sina barns vilja?
    De lade dessutom ut om barnet skada på sina sociala medier så alla följare skulle veta , men det sådant lägger man väl. Inte ut offentligt???
    likaså när andra barnet ramlade av så illa stt hen fock inte rida på X antal veckor. 

Är det så smakfullt att lägga ut bilder på barnet liggande på en bår på akuten och göra ett avsnitt till youtubekanalen om det???? 

Svar på tråden Influencers i hästvärlden