Inlägg från: Anonym (SP) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SP)

Influencers i hästvärlden

Fanatiska idrottsföräldrar har tyvärr ingen känsla för vad barnet orkar med eller klarar av rent fysiskt. Tvärtom kan barnet få beröm för att barnet tränar trots skador eller smärta. 

• Anonym (SP)
    Anonym (så) skrev 2024-11-15 09:36:05 följande:
    Frågan är väl vad barnet ville, om det var mamman som tvingade eller barnet som ville.

Jag bröt en tå när jag var ca 10 år gammal, det gjorde skitont och jag hade ont av att gå i flera veckor. Men utöver det så gjorde man ingenting, det fick självläka, och det var den vanliga behandlingen för bruten tå enligt läkaren.

Jag levde precis som vanligt, gick till skolan några kilometer, var med på idrotten, undvek endast de rörelser som gjorde som mest ont. Om jag hade varit intresserad av ridning så skulle jag mycket väl ha kunnat vilja rid en tävling trots smärta och obehag. 
    Ett skadat barn kan mycket väl säga att de vill tävla. Inte så konstigt. Det är dock vi som föräldrar som ska fatta beslut om vad som är lämpligt, kanske i samråd med en läkare som ger råd och kan se helheten på ett annat sätt. 

Nu kanske det går jättebra att tävla i ridning med en bruten tå. Men detsamma kan gälla skador i gymnastik, fotboll eller vad som helst. 
  • Anonym (SP)
    Anonym (så) skrev 2024-11-15 10:59:53 följande:
    Fast det är ju bara vad du tycker och tror?

Du känner inte varken barnet eller mamman närmare, och vet inte hur de diskuterat, vilka parametrar de tagit med i bedömningen att barnet skulle kunna vara med i tävlingen. 

Även din känsla av att det är mamman som driver barnet för egen uppmärksamhet är ju något du tror men inte vet. 
    Det är ju även vad du tycker och tror. Du vet lika lite som vi vad som egentligen har skett.  

Att använda sina barn för att bli känd på sociala medier är fel (enligt mig) oavsett vad barnet själv tycker. Man vet inte hur barnet kommer känna inför detta om 20-30 år. Därför måste man som förälder värna om barnets integritet och skydda dem från att exponeras på det sättet. 

Att sätta en bild typ att Mitt barn vann tävlingen! är förstås helt okej, men att fotografera och publicera minsta steg inklusive skador, tårar och annat är inte okej. 

Jag talar inte om just denna familj, utan i allmänhet. 
Svar på tråden Influencers i hästvärlden