Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Chihuahua som biter

Köpte en lite äldre chihuahua som enligt säljaren skulle vara ovanligt lugn och trygg av sig. Hon är verkligen jättego mot oss i familjen men får fullständigt spel när det kommer folk och hälsar på, ja alla som inte bor i huset. Hon skäller oavbrutet och rusar mot dom, ingenting funkar som avledning, varken godis, bära iväg till ett annat rum hjälper, har prövat alla tips från duktiga hundcoacher men inget hjälper, hon ska helt enkelt ha ut folk ur huset, hon "muckar" liksom gräl nästan. Likadant utomhus. När barn är här och hälsar på är det samma skäll så jag får sätta på henne selen så hon inte rusar mot dem och så kastar dom godis till henne på golvet på tryggt avstånd, tillslut har hon tagit godiset och sedan går hon fram och nosar om dom håller fram handen för att i nästa sekund bita dom i handen. Barnen blir rädda för henne och nu har jag fått nog. Jag orkar inte mer och hur ska jag kunna sälja henne till någon när hon är som hon är? Det känns som jag provat allt men hon är svår att ändra på. Detta blir mitt sista desperatarop på hjälp, vad hade ni gjort i mitt läge?

• Svar på tråden Chihuahua som biter
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Bullen) skrev 2024-11-15 08:22:03 följande:

Kan du ha henne i ett stängt rum när ni har gäster? 

Det fungerar inte, hon bara fortsätter att skälla.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-15 08:23:20 följande:

Avlivat. Och jag kan för mitt liv inte förstå hur du kunnat låta barn vara i närheten av hunden när du har var medveten om att den kan bitas. 

Hon hade inte bitit innan, bara skällt, men häromdagen blev ett barn biten i handen, inte hårt utan mer som ett nafsande, men ändå, blev chockad, och ja, det kommer troligen bli avlivning. Så fruktansvärt detta, då den förra ägaren upoenbarligen ljög oss rakt i ansiktet när hon sa att hunden är ovanligt lugn och trygg och skäller väldigt lite.
  • Anonym (Anonym)
    Dexter dot com skrev 2024-11-16 06:54:51 följande:

Jag förstår verkligen inte mig på folk som råder att avliva innan man vet bakgrunden. Hunden kan både ha ont och vara understimulerad vilket ofta leder till problembeteenden. Nu svarar ju inte TS på frågor varken om hunden är undersökt av vet, hur den aktiveras, vilka träningsmetoder som använts och hur länge osv så det är ju oerhört svårt att ge råd.
    Men låt hunden slippa främmande människor eftersom den uppenbart blir stressad och genom sitt beteende tydligt visar att hon vill att dom håller sig på avstånd. Ha hunden bakom ett kompostgaller där den kan se er, ge den ett tuggben och se till att främmande inte ens tittar på hunden. En aktiverad och nöjd hund mår inte dåligt av att ligga bakom galler nån timme när man har främmande.

Hemma med oss i familjen är hunden som en ängel, både tålmodig och gosig, inte så vaktig men skäller en gång när vi går in genom dörren men inte mer än så. Det är när hon möter okända som vaktet kommer fram, både inomhus och ute. Många jag pratat med hävdar att det är faktiskt väldigt rasbetingat, hon är en Chihuahua och deras jobb är att larma och vakta, sedan är hon inte van vid barn innan hon kom till oss. Vi har pratat med en äldre kvinna som har stor erfarenhet av problemhundar och som är redo att ta över hunden om vi känner att vi inte fixar detta så det känns väldigt bra, för att avliva en hund som fungerar så extremt bra ihop med sin familj bär mig emot.
    Vi minimerar numera kontakten med främlingar och låter hunden få sitt space så långt det går. Hon är som hon är och vi får acceptera att hon mår bäst av att inte triggas för mycket på sitt vaktande. Vi ger henne också naturligt lugnande som inte börjat ge effekt ännu.
Svar på tråden Chihuahua som biter