Inlägg från: Anonym (Avliva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Avliva)

Chihuahua som biter

Jag tycker det är obegripligt med hundägare som inte tar ansvar och låter hundar hoppa på vuxna och barn och göra utfall. Kan hunden nafsa åt ett barn så kommer den kunna bita ett barn om den känner sig tillräckligt stressad. Varför vänta på att det händer. Jag har en i lin bekantskap som har en hund som vid flera tillfällen nafsat åt barn och vuxna i familjen, alla har fått ta nya stelkrampssprutor. Men de har inte vett nog att avliva hunden för det har ju inte hänt något allvarligt än.

Hundar som biter är stressade och otrygga och mår inte bra. Kan man inte åtgärda det ska hunden inte bo i en familj. Ta ansvar!

• Anonym (Avliva)
    Skehamn2012 skrev 2024-11-15 16:20:34 följande:

Vi har en Chihuahuaflicka. Hon är världens snällaste och älskar människor.
    Om man ska skaffa hund är det viktigt att välja en bra och seriös uppfödare. För oss var det oerhört viktigt att valpen har stamtavla.
    Dom är mycket dyrare än dom utan stamtavla men man vinner på det i längden. Uppfödaren hade 19 hundar av rasen Chihuahua. Dom satt i knät på mig och var hur gulliga som helst. Dom avlar inte heller på sjuka djur.

Naturligtvis kan du inte ha hunden kvar. Den får omplaceras men inte avlivas i min värld. Samtidigt kan man ju inte ha kvar en hund som bits. Jag är kluven.

// Helen

Har man 19 hundar är det en puppy farm, inte en seriös uppfödare. Självklart kan man avliva en hund som bits.
  • Anonym (Avliva)
    Skehamn2012 skrev 2024-11-15 18:53:16 följande:

Anonym (Avliva) skrev 2024-11-15 17:03:27 följande:
    Har man 19 hundar är det en puppy farm, inte en seriös uppfödare. Självklart kan man avliva en hund som bits.
    Jodå. En extremt seriös uppfödare var det. Stora ytor att springa runt och busa på.
    Dom hade valpar också. Jag såg hur bra dom hade det. Sånt är extremt viktigt. Vi är inte förstagångshundägare. Jag visste precis vad jag skulle titta efter. Det här är vår tredje hund. Först hade vi en Norsk Buhund, sen en Schipperke och nu en Chihuahua. Jag är väldigt seriös i mitt hundägande.och andra hundägare rekommenderade den uppfödaren för oss. Ångrar oss inte en sekund att vi köpte därifrån.

//Helen
    Det faller på sin orimlighet. Du kan inte ge 19 hundar den tid, uppmärksamhet och uppfostran som krävs för att föda upp stabila och trygga individer. Men för små leksakshundar verkar folk inte bry sig om sånt. Det är bara pengarna som räknas.
Svar på tråden Chihuahua som biter