Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Chihuahua som biter

Är hunden grundligt undersökt av vet så hon inte har ont någonstans? Hur ser hennes dagar ut med motion och mental aktivering?

• Dexter dot com

Jag förstår verkligen inte mig på folk som råder att avliva innan man vet bakgrunden. Hunden kan både ha ont och vara understimulerad vilket ofta leder till problembeteenden. Nu svarar ju inte TS på frågor varken om hunden är undersökt av vet, hur den aktiveras, vilka träningsmetoder som använts och hur länge osv så det är ju oerhört svårt att ge råd.
    Men låt hunden slippa främmande människor eftersom den uppenbart blir stressad och genom sitt beteende tydligt visar att hon vill att dom håller sig på avstånd. Ha hunden bakom ett kompostgaller där den kan se er, ge den ett tuggben och se till att främmande inte ens tittar på hunden. En aktiverad och nöjd hund mår inte dåligt av att ligga bakom galler nån timme när man har främmande.

• Dexter dot com
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-24 15:13:45 följande:
    Hemma med oss i familjen är hunden som en ängel, både tålmodig och gosig, inte så vaktig men skäller en gång när vi går in genom dörren men inte mer än så. Det är när hon möter okända som vaktet kommer fram, både inomhus och ute. Många jag pratat med hävdar att det är faktiskt väldigt rasbetingat, hon är en Chihuahua och deras jobb är att larma och vakta, sedan är hon inte van vid barn innan hon kom till oss. Vi har pratat med en äldre kvinna som har stor erfarenhet av problemhundar och som är redo att ta över hunden om vi känner att vi inte fixar detta så det känns väldigt bra, för att avliva en hund som fungerar så extremt bra ihop med sin familj bär mig emot.
    Vi minimerar numera kontakten med främlingar och låter hunden få sitt space så långt det går. Hon är som hon är och vi får acceptera att hon mår bäst av att inte triggas för mycket på sitt vaktande. Vi ger henne också naturligt lugnande som inte börjat ge effekt ännu.
    Ja, rasen brukar vara både vaktig och larmande och ser man inte till att den är sysselsatt med annan mental aktivering brukar den se vaktandet som sin sysselsättning. Skönt att ni hittat ett passande hem åt henne! Se till att få några månaders prövotid om du ska ta en omplacering igen.
Svar på tråden Chihuahua som biter