• Anonym (lärare)

Lärare som väntar i elever som är sena?

Är föräldraledig från min lärartjänst och lyssnade imorse på en podd om hur lärare startar lektioner. Att det är viktigt att lärare drar igång lektionen direkt? min utmaning är att på alla mina första lektioner på morgonen är det 10 av 26 elever på plats. Om jag drar igång det vi ska göra direkt så kommer jag avbrytas av 16 elever som kommer komma 10 minuter för sent. Jag tycker inte detta är optimalt. 

Men hur löser man detta? Mitt ämne är praktiskt där vi alla jobbar ihop. Det är viktigt att alla får samma instruktioner. Jag vill inte ha det såhär men det är föräldrarna som lämnar sina barn för sent. 

Vad gör man? 

• Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?
  • Anonym (T)

Så tycker kanske du. Sverige har lagstadgad skolplikt i grundskolan. Vad är så farligt med en orosanmälan? Du signalerar bara att du är orolig för eleven. Om soc inte gör något så fine men om de inleder en utredning så har du ju verkligen inte varit helt fel ute med din oro för eleven. 

Anonym (Lärare 2) skrev 2024-11-19 18:12:02 följande:
    Självklart sätts sen ankomst, men upprepad frånvaro är i sig verkligen inte en grund för orosanmälan.
  • Anonym (lås dörren)
    Anonym (Lärare 2) skrev 2024-11-19 17:48:04 följande:
    Alla 16 kommer inte samtidigt, ibland kanske några åt gången. De behöver väl inte prata på vägen in hoppas man utan går och sätter sig så snart de kan. Inte svårare än så. Man behöver inte "anpassa" mer än att kanske pausa ett par sekunder, det har ingen dött av.

Du inser väl att många lärare gör detta dagligen utan att det är ett problem?
    Jag läser dagligen om en skola i förfall och att svenska elever sjunker kunskapsmässigt!
    Så något är det som inte fungerar i skolan ändå!
    Jag kan bara föreställa hur en elev som sitter och koncentrerar sig på sina uppgifter ska störas av att dörren öppnas och stängs 16 gånger de går In behöver dra ut sin stol sätta sig! Min koncentration hade flugit till rymden! 
    Även om eleverna inte säger något är det säkert väldigt svårt för dom att koncentrera sig med alla störningsmoment.
    Du ser inga problem för du ser din egen bekvämlighe där och då!
  • Anonym (E)

Jag har inte orkat läsa igenom alla 10 sidor men jag hade börjat undervisningen, de som kommer sent får helt enkelt bara titta på eller göra andra uppgifter, typ ett häfte med teoretiska saker. Precis som när man själv gick i skolan och de som glömde idrottskläderna fick sitta på bänken, flräldrarna borde fatta ganska snart 

• Anonym (Lärare 2)
    Anonym (T) skrev 2024-11-19 18:25:55 följande:

Så tycker kanske du. Sverige har lagstadgad skolplikt i grundskolan. Vad är så farligt med en orosanmälan? Du signalerar bara att du är orolig för eleven. Om soc inte gör något så fine men om de inleder en utredning så har du ju verkligen inte varit helt fel ute med din oro för eleven. 

Har jag sagt att det är farligt? Orosanmälan ska utgå från oro för att eleven far illa i hemmet. Upprepad sen ankomst är inte ett tecken på misskötsel, misshandel eller liknande. Det finns ingen oro med andra ord. Det är inte alls "fine" att okynnesanmäla på det där grundlösa sättet.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (lås dörren) skrev 2024-11-19 18:26:45 följande:
    Jag läser dagligen om en skola i förfall och att svenska elever sjunker kunskapsmässigt!
    Så något är det som inte fungerar i skolan ändå!
    Jag kan bara föreställa hur en elev som sitter och koncentrerar sig på sina uppgifter ska störas av att dörren öppnas och stängs 16 gånger de går In behöver dra ut sin stol sätta sig! Min koncentration hade flugit till rymden! 
    Även om eleverna inte säger något är det säkert väldigt svårt för dom att koncentrera sig med alla störningsmoment.
    Du ser inga problem för du ser din egen bekvämlighe där och då!
    Du kan föreställa dig allt du vill, men jag som har många års erfarenhet säger att de sjunkande resultaten i skolan inte beror på att någon kommer för sent.

Bekvämlighet...? Du tror det är så jäkla bekvämt att behöva ge instruktioner 17 gånger istället för en? Utöver alla andra elever som behöver hjälp också?
  • Anonym (T)

För att göra en anmälan om oro till socialtjänsten behövs inga tydliga bevis eller tecken. Det räcker med oro eller misstanke om att barnet far illa. Det viktiga är att utgå från egna iakttagelser eller upplevelse av oro. Det är sedan socialtjänstens ansvar, inte anmälarens, att hämta in uppgifter, avgöra allvaret i situationen och bedöma om det finns behov av en utredning. Vid osäkerhet om en anmälan ska göras eller inte kan socialtjänsten kontaktas för råd och stöd vid en anmälningssituation.

Ovanstående är citerat från Skolverket.
    I min värld blir jag orolig för det enskilda barnet om föräldrarna inte kan få sitt barn i tid till skolan. Misslyckas man med det kanske man misslyckas med många andra saker som rör barnets välbefinnande. det är en ganska basal sak att komma i tid till skolan.

Anonym (Lärare 2) skrev 2024-11-19 19:00:19 följande:
    Har jag sagt att det är farligt? Orosanmälan ska utgå från oro för att eleven far illa i hemmet. Upprepad sen ankomst är inte ett tecken på misskötsel, misshandel eller liknande. Det finns ingen oro med andra ord. Det är inte alls "fine" att okynnesanmäla på det där grundlösa sättet.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (T) skrev 2024-11-19 19:17:24 följande:

För att göra en anmälan om oro till socialtjänsten behövs inga tydliga bevis eller tecken. Det räcker med oro eller misstanke om att barnet far illa. Det viktiga är att utgå från egna iakttagelser eller upplevelse av oro. Det är sedan socialtjänstens ansvar, inte anmälarens, att hämta in uppgifter, avgöra allvaret i situationen och bedöma om det finns behov av en utredning. Vid osäkerhet om en anmälan ska göras eller inte kan socialtjänsten kontaktas för råd och stöd vid en anmälningssituation.

Ovanstående är citerat från Skolverket.
    I min värld blir jag orolig för det enskilda barnet om föräldrarna inte kan få sitt barn i tid till skolan. Misslyckas man med det kanske man misslyckas med många andra saker som rör barnets välbefinnande. det är en ganska basal sak att komma i tid till skolan.

Fortfarande: upprepade sen ankomst är INTE grund för oro i skolans värld per automatik.

Du får vara hur orolig du vill, men det är inte så det fungerar och det är inte ett tecken på misskötsel. Man sitter inte och antar på det där sättet utan utgår från vad man faktiskt vet och ser, inte ens egna vilda fantasier.
  • Anonym (lås dörren)
    Anonym (Lärare 2) skrev 2024-11-19 19:02:41 följande:
    Du kan föreställa dig allt du vill, men jag som har många års erfarenhet säger att de sjunkande resultaten i skolan inte beror på att någon kommer för sent.

Bekvämlighet...? Du tror det är så jäkla bekvämt att behöva ge instruktioner 17 gånger istället för en? Utöver alla andra elever som behöver hjälp också?
    Ok då! Då är det bättre att låta mitt barn kommer 45 minuter sent.
    Bättre att få sovmorgon än tvingas gå igenom denna röriga morgon varje dag bara för att läraren inte kan sätta gränser mot andra elever och föräldrar!
  • Anonym (T)
    Anonym (Lärare 2) skrev 2024-11-19 19:22:02 följande:
    Fortfarande: upprepade sen ankomst är INTE grund för oro i skolans värld per automatik.

Du får vara hur orolig du vill, men det är inte så det fungerar och det är inte ett tecken på misskötsel. Man sitter inte och antar på det där sättet utan utgår från vad man faktiskt vet och ser, inte ens egna vilda fantasier.
    Oj, nu blev jag mållös. Hoppas verkligen att du inte är lärare på riktigt. Om du mot förmodan är det så hoppas jag inte att du är en av mina medarbetare.
  • Anonym (Lärare 2)
    Anonym (T) skrev 2024-11-19 19:31:05 följande:
    Oj, nu blev jag mållös. Hoppas verkligen att du inte är lärare på riktigt. Om du mot förmodan är det så hoppas jag inte att du är en av mina medarbetare.
    Du får vara hur mållös du vill och ja, jag är lärare "på riktigt". Jag tycker synd om dina elever som måste få orosanmälningar stup i kvarten med en sådan attityd. Hoppas er rektor är vettigare funtad och sätter stopp för sådana vansinnesanmälningar.
Svar på tråden Lärare som väntar i elever som är sena?