När kan man börja träna efter förlossningen?
När kan man börja träna efter förlossningen??
var bara tvåv veckor sen jag fick min dotter så man skall nog vänta ett tag!
Men när började ni träna ??
När kan man börja träna efter förlossningen??
var bara tvåv veckor sen jag fick min dotter så man skall nog vänta ett tag!
Men när började ni träna ??
hoho nån där??
Tränar inte själv, men vad jag har läst bör man vänta ca 6 mån innan man börjar träna. Då ammar man kanske inte lika mycket och kroppen har vant sig vid allt det nya =)
Första 6 cekorna ska man inte anstränga sig (som att tex bära tungt, anstränga sig mycket fysiskt osv) Ska börja "barnvagns gympa" och där rekommenderas det att barnet är minst 2mån.....så omkring 2 mån kanske? Grattis till tjejen! Kram
Jag började cykla på min motionscykel efter 2 månader. Började även med sittupps och benböj och lite armhävningar. Nu är min dotter 4 månader och jar är ute och joggar förfullt. Min bm sa att man ska vänta till efterkontrollen.
Promenader kan man börja med så fort du själv tycker att det känns bra. Sedan så sa sjukgymnasten på lasarettet att det är bra att först börja med knipövningarna, sedan träna upp magen. Ingen idé att börja med magen, innan det finns någon "botten" att stödja mot, uttryckte hon sig... Sedan så sa hon ingen tid, utan att man själv känner när det är dags.
Så börja du med promenader och kniiiip, och så småningom lite mer "riktig" träning. Lycka till!
okej.. :) men hur kan man veta att man kniper rätt då?
Hejsan
Ut och gå om det känns bra! Jag var ute påpromenad bara två dagar efter förlossningen.. (hade en lätt förlossning) fortsatte med långa promenader tills 6 v efter förlossningen då jag gick till gymmet och körde lite lätta vikter. Var ut och löptränade och började gå på pass (BP ; Step) två månader efter förlossningen. Ingen fara. Se till att du har en stadig och bra tränings-bh och att du känner efter vad som känns rätt för dig. Lycka till!
6 måpnader LÅTER litet väl länge med tanke på att man får lämna barnet på SATS junioravdelning då de fyllt 3 månader - och varför skulle man det om man inte har för avsikt att träna själv?
Smyg igång hemma lite lagom så känner du när det är dax att gå på pass. Jag ligger varje kväll på golvet med benen upp på fotpall i 90 grader. Träna bäckenbotten från ändan och framåt och håll, räkna till 5 och öka för varje dag. På så sätt bygger du upp en stabilitet och kommer lättare igång sedan.. (vet sedan förra gången)
lycka till!
Jag tränade hela tiden fram till förlossningen (styrka o promenader) o sen var jag tillbaka på gymmet 2 v efter Felix ankomst, helt ok enligt min BM då min kropp var i bra form.
Det är väldigt individuellt hur man mår o man måste givetvis lyssna noga på kroppen. Kan man träning någorlunda så vet man att man ska undvika hopp etc första tiden!
SATS har mamma&baby gympa som man kan börja på när bebisen är 6 veckor. Det har vi gått på i 3 veckor nu och är jättebra träning, både styrka o kondition.
Lycka till!
Min son är 8 veckor på måndag och var på efterkontroll hos BM i veckan och frågade henne vad hon tyckte om träning. Hon sa att det kan vara bra att göra sina knipövningar lite först innan man tar i allt för mycket. Men sedan kunde man börja träna, kanske inte frenetiskt men lite lagom i början. Tänkte börja med 1 ggr i veckan först i alla fall.
Jag fick med mig ett litet träningsprogram hem från BB. Det var jätte enkla övningar för mage och rygg, samt knipövningar. Jag körde dem varje dag (tog ca 5 minuter eftersom jag orkade så få repetitioner...). Sedan började jag på mamma-barn gympa när Axel var 6 veckor, för de rekommenderade att man skulle vänta tills dess. När sonen var 2 månader började jag klättra lite försiktigt igen. Då kände jag mig hyfsat hel. Man får känna efter och börja lite försiktigt.
Ha det kul och lycka till!
Jag ska börja träna i augusti. Någon som har tips på vad som är bra träning? Jag vill inte gå ner i vikt, bara få bättre kondition och kanske lite muskler här och var *ler*