Julledighet på förskolan
Jag anser att föräldrar som är lediga ska ha barnen hemma, och är egentligen regeln på förskolor.
Jag anser även att föräldralediga ska ha barnen hemma under jullov och sommarlov.
vi är eniga där.
Problemet är att tjafs från alla föräldrar har lett till att kommun efter kommun ger med sig.
Förut skulle alla föräldrar som vill ha barnomsorg under jullov och sommarlov visa arbetsintyg, men nu får man bara lita på deras ord!
Gissa om det fuskas?
Förut fick inte heller föräldralediga ha barnen på förskolan under jullov och sommarlov heller men tafs och påtryckningar har kommunerna gett med sig också och dom får vara sina 15 timmar hela sommaren och hela julen i Stockholm stad får dom ha 30 timmar och gissa om dom utnyttjar det till max? Självklart.
Mantrat är " jag är bättre mamma och bebis får hela min ensam tid just på mellandagarna när det är jul, barnet älskar förskolan, tänker att vi är bättre föräldrar om vi får egen tid några dagar osv osv.
Och vi som jobbar orkar inte längre med allt tjafs efter alla år! Gör som ni vill.
Men det räcker inte där. Nu kräver dom att Minsann måste ordinarie personal vara på plats, man ringer till rektorn och skriker om deras barn måste vara med vikarier som dom inte känner man ringer till kommunen och kräver att man ska dra in ledigheten för personalen för att deras barn inte ska vara otryggt, trots att som förälder är man ledig och hemma och det är nu där som jag drar min gräns.
Jag har accepterat att föräldrarna får göra som dom vill, men dom får acceptera att okända vikarier får ta hand om deras barn under jullov och sommarlov.
All personal vill nu vara ledig för alla är slut. Jag har även börjat se hur personal som är schemalagd under dessa tider börjar sjukanmäla sig när tiden är inne eftersom dom har fått nog med att bli beodrade att jobba för att någon som är ledig ska kräva sin rätt till barnomsorg.