• Anonym (A)

34 år, lämna pojkvän som inte tar nästa steg?

Jag är nyss fyllda 34 år och har varit tillsammans med min pojkvän i 4 år. Har pratat om att skaffa barn denna höst och i våras blev jag oplanerat gravid men min pojkvän ville att jag skulle göra abort för han kände sig osäker på vår relation då vi hade bråkat mycket en period. Det var väldigt tungt för mig då jag vill ha barn. Han sa att i höst var fortfarande planen. Nu vill han inte skaffa barn pga det är väldigt mycket på jobbet och han känner sig enormt stressad. Han vill varken prata om att köpa gemensam bostad eller skaffa barn. Jag är rädd att jag väntar i onödan, att det kan bli för sent för mig att skaffa barn om jag fortsätter vänta. Är också sårad och känner att det bara är ursäkter för att han inte vill ta nästa steg. Går inte att prata med honom, han säger att han inte vill prata. Bör jag lämna honom?

• Svar på tråden 34 år, lämna pojkvän som inte tar nästa steg?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Lin-da) skrev 2024-11-17 11:46:56 följande:
    Han kan mkt väl vela pga att TS pressar honom. Enkel mänsklig psykologi.  En vän (förvisso lite yngre, 30 år då) till mig var i en liknande, nästan identisk situation och de har barn nu. Han velade men när hon släppte frågan tog HAN upp den och hon blev gravid direkt. Så kan det gå.
    Det kommer nog inte ts kille göra iaf.
  • Meddelande borttaget
  • Internetpirat
    FeministJavisst99 skrev 2024-11-17 11:52:06 följande:
    Anekdotisk bevisföring är sällan applicerbart på den stora massan. Det vet alla som har lyckats skrapa ihop några högskolepoäng. Ts är dessutom 34 år och tiden tickar. För varje år hon väntar desto större är risken att inte kunna bli gravid öht eller att barnet föds med missbildningar.
    Tar ju tid att hitta nån att bli kär i också.
  • Anonym (Ja)
    Internetpirat skrev 2024-11-17 11:54:43 följande:
    Tar ju tid att hitta nån att bli kär i också.
    Kanske bättre det än att sitta bitter år ut och år in med en kille som inte verkar bli redo?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Lin-da) skrev 2024-11-17 11:46:56 följande:
    Han kan mkt väl vela pga att TS pressar honom. Enkel mänsklig psykologi.  En vän (förvisso lite yngre, 30 år då) till mig var i en liknande, nästan identisk situation och de har barn nu. Han velade men när hon släppte frågan tog HAN upp den och hon blev gravid direkt. Så kan det gå.
    Det dom talar emot din teori är ju att han heller inte vill ta steget att köpa gemensam bostad tillsammans.
    Låter mer som att TS håller sätet varmt tills han hittar någon annan.

TS borde borde lämna honom. Eller börja med att ställa ett ultimatum.
  • Anonym (Lin-da)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-17 11:51:55 följande:
    Det kommer nog inte ts kille göra iaf.
    Vatför  inte? Har andra bestämt sig för barn efter velande kan väl TS kille också göra det? Ingen garanti såklart men det finns inga garantier att TS får barn om hon lämnar killen heller
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Lin-da)
    FeministJavisst99 skrev 2024-11-17 11:59:58 följande:
    Och? Då har hon åtminstone en rimlig chans att hitta någon som vill samma sak som hon. Men enligt dig är det bättre att agera struts och stoppa huvudet i sanden.
    Hon vill ju förmodligen ha barn med just denna kille och inte vem som helst. Men hät är frågan om barn är viktigare för henne än relationen. Om så är fallet är det förnuftigare att lämna. Beror på vad man värderar mest
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Lin-da) skrev 2024-11-17 11:56:54 följande:
    Vatför  inte? Har andra bestämt sig för barn efter velande kan väl TS kille också göra det? Ingen garanti såklart men det finns inga garantier att TS får barn om hon lämnar killen heller
    Läs vad hon har beskrivit. Det där är inte en kille som kommer att vända på en femöring med tanke på hur han tänker. Det är inte bara ett velande, han har också orsaker till varför de inte ska skaffa barn just nu och det försvinner inte bara för att han tänker om.

Garantin ts har om hon lämnar är att hon slipper sitta ledsen och bitter i en relation med någon som kanske, kanske inte är redo inom de närmaste åren. Relationen slipper gå åt skogen för att både hon och han mår dåligt. Och om hon verkligen vill ha barn men inte hittar rätt kille inom några år så finns fortfarande IVF. Hon har fortfarande större möjligheter att få barn om hon lämnar den här.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Lin-da) skrev 2024-11-17 12:03:58 följande:
    Hon vill ju förmodligen ha barn med just denna kille och inte vem som helst. Men hät är frågan om barn är viktigare för henne än relationen. Om så är fallet är det förnuftigare att lämna. Beror på vad man värderar mest
    De flesta som vet att de vill ha barn skulle nog inte kompromissa bort det för en relation som kan ta slut vilken dag som helst.
Svar på tråden 34 år, lämna pojkvän som inte tar nästa steg?