• Anonym (Systern)

Ex-svägerska ger sig på gammal mamma

Lång historia som jag ska försöka hålla kort. Jag och min bror är i dryga 50-årsåldern. Vi har alltid stått varandra nära. Pappa dog för några år sedan och mamma har nyligen fått diagnosen alzheimers. Hon bor hemma med stöd men vi får se hur länge det funkar.

Min bror gifte sig ungt med en kvinna vi kan kalla Malin. Malin kommer från en familj med pengar men hon jobbar som lågstadielärare. Jag och min bror kommer snarare från undre medelklass, vi är båda ingenjörer och klarar oss bra.

När min bror och Malin fått sitt första barn köpte de, på hennes initiativ, ett gammalt hus som tillhört hennes farmor och farfar. Det var slitet och omodernt och de fick köpa det billigt. Min bror har lagt ned otaliga timmar och att renovera, det mesta själv. 

För några år sedan skilde sig min bror och Malin på hennes initiativ men han var inte förvånad eller förkrossad över det. De bestämde att Malin skulle bo kvar i huset tills deras sladdis flyttat ut vilket hon nu är på väg att göra.

Nu kräver dock Malin att min bror ska skriva över huset på henne, mot en ersättning som motsvarar det han la in när de köpte huset plus 500 000 kr. Huset har under de 20 år de ägt det gått upp mycket i värde och skulle det säljas på marknaden skulle han sannolikt göra en vinst på över fem miljoner på sin halva. Malin menar att huset alltid varit hennes eftersom det kommer från hennes släkt och att hon ska ha kvar det för att barnen ska kunna samlas där. Hon menar också att min bror klarar sig fint själv utan pengarna, vilket han kanske gör men fem miljoner är mycket pengar. Min teori är att Malin trodde att hennes föräldrar skulle köpa huset åt henne men att de sagt nej och nu försöker hon pressa min bror på att släppa sin halva för långt under marknadspris.

Min bror har hittills ignorerat henne men hon har börjat bearbeta deras barn. Yngsta dottern som är väldigt lik sin mamma har ringt och uttryckt att hon tycker att hennes pappa är snål och egoistisk. Jag har hållit mig utanför och bara stöttat min bror men jag känner att min gräns böjar bli nådd för i helgen ringde Malin även min mamma. Mamma är som sagt gammal och sjuklig och blir väldigt orolig och upprörd över minsta konflikt. Mamma ringde både mig och min bror flera gånger efter samtalet med Malin och uttrycker också att min bror borde avstå pengarna för familjefridens skull.

Jag blir bara mer och mer förbannad på Malin men vet att min bror vill att jag håller mig utanför. Men vad sjutton kan han och jag göra mot en sån här människa?

• Svar på tråden Ex-svägerska ger sig på gammal mamma
  • MsM84

Försök blockera Malins nr hos er mamma så hon inte blir indragen. I övrigt tycker jag din bror ska lämna över det till en jurist. 

• Anonym (Silje)

Jag skulle säga till min bror att jag gärna står utanför konflikten, MEN jag kommer att ringa Malin och säga till henne att inte kontakta min mamma igen. Det är inte bara din brors mamma utan även din och som sådan har du rätt att säga ifrån.

Det är hans problem om han inte kan hantera Malin, men min mamma skulle hon inte ringa igen. Så är det bara. 

• Anonym (Realist)

Tycker det var hyggligt ogenomtänkt att från fd fruns sida inte se om sina intressen när huset införskaffades. Dom borde redan då gjort upp om vad som skulle ske vid skilsmässa så det inte blev några överraskningar. 

Dom fick köpa huset billigt pga släktskapet. Kanske skulle dom annars aldrig haft råd med det. Kan tycka att detta är nåt som kan vara värt att ha i åtanke när man ska dela på husets värde. Inte för att man måste utan för att vara sjysst. Sen verkar hennes önskan att få köpa ut din bror till vrakpris inte helt ok. Hon har haft några år på sig att förlika sig med situationen och antingen försökt få fram rimligt med pengar för ett utköp alt. vänja sig vid tanken att det är dags att flytta.

• Anonym (Systern)
    MsM84 skrev 2024-11-18 10:06:08 följande:

Försök blockera Malins nr hos er mamma så hon inte blir indragen. I övrigt tycker jag din bror ska lämna över det till en jurist. 

Tack för en bra idé. Det ska jag kolla om det går när jag åker dit senare i veckan. Hon har en sån där telefon som ser ut som en gammal fast telefon fast den går på sim-kort, men det borde ju gå att blocka tycker jag. 
  • Anonym (Systern)
    Anonym (Realist) skrev 2024-11-18 10:17:22 följande:

Tycker det var hyggligt ogenomtänkt att från fd fruns sida inte se om sina intressen när huset införskaffades. Dom borde redan då gjort upp om vad som skulle ske vid skilsmässa så det inte blev några överraskningar. 

Dom fick köpa huset billigt pga släktskapet. Kanske skulle dom annars aldrig haft råd med det. Kan tycka att detta är nåt som kan vara värt att ha i åtanke när man ska dela på husets värde. Inte för att man måste utan för att vara sjysst. Sen verkar hennes önskan att få köpa ut din bror till vrakpris inte helt ok. Hon har haft några år på sig att förlika sig med situationen och antingen försökt få fram rimligt med pengar för ett utköp alt. vänja sig vid tanken att det är dags att flytta.

De har varit ogenomtänkta båda två. Visst hade Malin  kanske kunnat att från början säkra upp ett större ägande av huset pga släktskap men hon hade inte råd att köpa det helt själv. Och det är tack vare min brors renoveringar som huset har ökat så mycket i värde som det gjort. Det är ju också värt något. Han har själv sagt att ju aldrig lagt ned så mycket tid om han inte sett huset som en investering.
  • NinniQX

Som någon har redan skrivit. Ta in en jurist som tar hand om detta så slipper ni ha någon kontakt med henne för allt ska gå via juristen. 
    Hans ex fru kommer aldrig ge sig. Oavsett vad hon tycker så har han rätten på sin sida. 

• Anonym (Lös situationen)

Vill din bror skänka halva huset eller sälja det långt under marknadsvärdet till Malin är det upp till honom. Oerhört naivt dock att inte styra upp hur detta skulle delas redan vid skilsmässan och tro att det skulle vara smooth operation flera år senare. Det är också oerhört klantigt av Malin att spela på att huset ska stanna i släkten utan att styra upp juridiskt hur det ska gå till. Malin har duckat för detta under 20 år och nu kom verkligheten ikapp och då är det så dags att börja veva. 
    Vill brodern få ut sin halva  ska han tvinga in Malin i en juridisk process och ingenting annat. En jurist kan också hjälpa till att medla om de vill ha en annan överenskommelse. Att försöka komma överens med en person i affekt utan en tredje part iblandad är lönlöst. Men det är din brors problem. Barnen gnäller på barns vis, påverkade av sin mor. Det går över när de blir äldre och mogna nog att förstå hela bilden.

Att ringa er sjuka mamma är dock långt över gränsen och här hade jag gripit in, oavsett vad brodern säger. Han behöver också steppa upp, sluta ignorera Malin och lösa situationen. Att ignorera löser inget, inte heller att veva runt som en väderkvarn utan juridisk torrt på fötterna.

• Anonym (Enkelt)

Mycket enkelt. Din bror ansöker om bodelning via Tingsrätten, att de väljer en person som sköter detta åt dem. Exet kan inte neka.

• fornminne
    Anonym (Systern) skrev 2024-11-18 10:31:12 följande:
    De har varit ogenomtänkta båda två. Visst hade Malin  kanske kunnat att från början säkra upp ett större ägande av huset pga släktskap men hon hade inte råd att köpa det helt själv. Och det är tack vare min brors renoveringar som huset har ökat så mycket i värde som det gjort. Det är ju också värt något. Han har själv sagt att ju aldrig lagt ned så mycket tid om han inte sett huset som en investering.
    Stötta din bror, men han får själv sköta detta. Det viktiga är att du ser till att Malin inte kontaktar er mamma igen. På den punkten har du rätt att lägga dig i.

Gällande huset kan jag förstå Malin på sätt och vis. Det betyder inte att din bror ska nöja sig med ett skambud. Men detta är mellan de två. Det är fult av Malin att försöka dra in andra, som inte ens har med saken att göra. Särskilt er sjuka mamma. Sånt måste man sätta gränser mot.
  • Anonym (Systern)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-11-18 10:39:35 följande:

Mycket enkelt. Din bror ansöker om bodelning via Tingsrätten, att de väljer en person som sköter detta åt dem. Exet kan inte neka.

Det juridiska tänker jag också är rätt enkelt. De äger huset 50/50 och vid en försäljning så kommer pengarna delas så om de inte kommer överens om annat. Allt annat  skilsmässan är klart sedan länge, lösören, bil etc. Det år bara fastigheten de fortsatt äger ihop. 

Om någon ska driva en juridisk process så blir det ju Malin, min bror borde kunna sitta still i båten tills det händer. Hans utgångspunkt har också varit att låta henne veva på men det var innan hon drog in barnen och vår mamma.

Svar på tråden Ex-svägerska ger sig på gammal mamma