• Anonym (Amanda)

Hur adventspyntar ni?

Har ni redan tjuvstartat eller väntar ni till första advent med att adventspynta? Ställer ni fram alla juldekorationer och julgran samtidigt eller enbart adventspynt?

Vi brukar sätta upp en ljusslinga på husfasaden och ställa fram adventsljusstakar till advent. Julpynta gör vi två veckor innan julafton. 

• Svar på tråden Hur adventspyntar ni?
  • Anonym (A)

Allt åker fram till advent förutom granen. Jag skulle kunna tänka mig att klä den också men där bromsar maken så den kommer ev till Lucia.

• Mentat

Adventspynt kommer fram söndagen 1:a advent. Granen tar vi in och klär på kvällen d 23:e.

Så hinner vi inte tröttna på julen heller utan behåller den till tjugondag knut!

• Anonym (traditions, traditions)

Efter att inte ha firat jul alls på 10 år började jag igen förra året, och bestämde att jag faktiskt gillar min ursprungsfamiljs pynttraditioner, så.

Natten till/morgonen på första advent eller första december, beroende på vilket somkommer först, åker gardinerna, adventsstjärnorna och elljustakarna upp, plus barnens/min gamla spelande kyrka upp. En riktig, med riktig speldosa, inte en modern, burkig digital. Senare samma dag även ljusen runt farstubron.

På Lucia åker julfigurer och ljushållare upp. Barnen fär leda det här arbetet och bestäma var saker ska stå, med lite handledning naturligtvis. Nu kommer även jultextilier och blomsterarrangemang fram, inklusive krans på dörren och minijulgran i plast i hallen som barnen får klä med minikulor.

Dagen före julafton tar vi in granen som vi klär tillsammans sent på kvällen och står, traditionsenligt, till tjugondedag Knut.

Det blir nog bra i år, då barnen är 5 i mars nästa år.

• Anonym (ljus)
    Anonym (Amanda) skrev 2024-11-18 13:45:41 följande:
    Hur adventspyntar ni?

Har ni redan tjuvstartat eller väntar ni till första advent med att adventspynta? Ställer ni fram alla juldekorationer och julgran samtidigt eller enbart adventspynt?

Vi brukar sätta upp en ljusslinga på husfasaden och ställa fram adventsljusstakar till advent. Julpynta gör vi två veckor innan julafton. 

Ljusslingor i trädgården kommer vi att sätta upp nästa helg. Det är så mörkt nu i november, så man behöver lite extra ljus. De får också vara kvar en bit in på nya året, tills det ljusnar nån gång i februari kanske. 

Adventssakerna sätter vi upp till första advent, de får vara kvar ganska länge, i alla fall till slutet av januari. 

Julsakerna som gran, tomtar och liknande tar vi fram 2-4 dagar innan julafton och tar bort typ 1 januari. I år ska vi inte vara hemma på julen så då sätter vi nog inte upp det alls. 
  • Dexter dot com

Några adventsljusstakar kommer fram i mitten på december- that`s it! Firar jul på julafton och juldagen hos min syster med full pyntning. Däremot dricker jag gärna glögg och äter pepparkakor hela december.

• Hjelm

På första advent åker julstjärnor och adventsljusstakar upp i fönstren. Det kanske jag gör redan på lördagen samma helg, men inget julaktigt kommer uppe före den helgen i alla fall. Likaså ljusstaken med levande ljus, det tänds på söndagen förstås.

Jag brukar byta till juliga gardiner, dukar och sånt en vecka eller två före jul.

Granen sätter jag upp bara ett par dagar innan julafton. Det beror på vilken dag julafton är det året, det får bli en ledig kväll när man har tid helt enkelt. Men säg nån gång mellan 20-23 i regel.

Svar på tråden Hur adventspyntar ni?