• Anonym (B)

Gemensam vårdnad?

Det hon sysslar med kallas umgängessabotage. Det lär din advokat ha koll på och ta upp, men gemensam vårdnad vågar jag nästan garantera utan att veta något mer om situationen.

Börja med att kalla henne till samarbetssamtal hos Familjerätten för att diskutera umgänget. Om hon beter sig illa, vägrar komma fram till en lösning, kanske inte ens dyker upp, allt sådant kommer att ligga till din fördel i framtida förhandlingar.

Lycka till!

• Anonym (B)
    Anonym (Pappa som inte får vara pappa) skrev 2024-11-18 15:49:19 följande:

Blev pappa för tre månader sedan skulle det stå. Var lite snabb i fingrarna.

Min advokat hävdar att det är umgängessabotage, men mamman tycker att det är mer än tillräckligt umgänge hon erbjuder. 

Din advokat har helt rätt. Du skrev också att hon helt har dragit in umgänget, men nu att hon ändå erbjuder något? Vad är det som erbjuds, något rimligt eller något du inte ens har möjlighet till? Hur ofta, hur länge? Även små barn har rätt att träffa sin pappa regelbundet.
  • Anonym (B)
    Anonym (Pappa som inte får vara pappa) skrev 2024-11-18 16:10:07 följande:
    Samarbetessamtal har vi haft som inte ledde någon vart.

Så nästa är ju tingsrätten då hon inte går med på gemensam vårdnad och umgänge. 
    Helt riktigt, bara att ta TR direkt nu.
    Anonym (Pappa som inte får vara pappa) skrev 2024-11-18 16:34:29 följande:
    Hon drog in det helt när jag skulle gå till rätten. Har inte träffat barnet på två veckor nu. 

Hon kom med ett erbjudande idag, att jag skulle få träffa träffa barnet 4 timmar i månaden. Antingen fyra timmar en helg, eller två timmar varannan helg.

Enligt mig är fyra timmar i månaden alldeles för lite. 
    Tacka ja till de fyra timmarna så länge men fortsätt rättsprocessen.
  • Anonym (B)
    Anonym (Pappa som inte får vara pappa) skrev 2024-11-18 17:41:38 följande:

Blir ganska konstigt att inte få träffa ett av mina barn mer än 4 timmar i månaden, då jag har haft barnet fyra timmar varannan dag tidigare. Och barnet har även andra syskonen (halvsyskon) här hemma som bara fått chansen att träffa bebis en gång, då mamman anser att barnet inte har något behov att träffa sina halvsyskon.

Det är bara tillfälligt, och självklart ska du tacka ja till det du får, annars ser det ju ut som att du inte är så intresserad trots allt. Ta allt annat i tingsrätten, anteckna allt hon säger, spela in telefonsamtal om du kan.
  • Anonym (B)
    Anonym (Pappa som inte får vara pappa) skrev 2024-11-18 17:49:58 följande:

Men att gå från 4 timmar varannan dag till fyra timmar i månaden bara för att jag vill ta det i tingsrätten bör väl vara umgängessabotage? Då 4 timmar varannan dag har fungerat jättebra. 

Ja, det är sabotage och dessutom använder hon barnet som maktmedel mot dig för att försöka tvinga dig. Säkert också olagligt på något sätt, iaf om hon uttryckligen har sagt att de två sakerna hänger ihop.
  • Anonym (B)
    Anonym (Pappa som inte får vara pappa) skrev 2024-11-18 18:08:20 följande:

Är det någon som har kläm på hur mycket umgänge som kan vara rimligt att yrka på tingsrätten? Advokaten var inne på att vi skulle yrka på att barnet ska bo här och ensam vårdnad till mig och att mamman får umgängesrätt.

Men jag personligen ser hellre gemensam vårdnad och att umgänge ska bli väldigt tätt och att så småningom övergå till 50/50 på boende. 

Säg åt advokaten att tagga ner! Självklart kommer inte en liten pyttebebis att bli boende hemma hos dig, självklart kommer du inte få ensam vårdnad! Att yrka på någon av de sakerna kommer bara få er att framstå som idioter! Gemensam vårdnad och regelbundet umgänge är det som gäller. Du tänker mycket klokare själv.

Googlade lite snabbt och detta lät vettigt: adacta-law.se/umgange-med-barn/

Forskningen visar att små barn behöver en fast punkt i tillvaron och en person att forma en nära anknytning till. Det är ändå viktigt att även det lilla barnet ges möjlighet att knyta an också till den förälder som det inte bor tillsammans med. Det bästa för det lilla barnet brukar vara att träffa umgängesföräldern hemma i den egna, välkända bostaden och då gärna flera gånger i veckan under kortare stunder.

När barnet är mellan ett och tre år kan föräldrarna prova att låta barnet bo hos umgängesföräldern någon dag i veckan. Det är fortfarande viktigt att barnet träffar umgängesföräldern under tiden däremellan så att det inte går för lång tid mellan barnets kontakter med den föräldern. Det är också bra att låta barnet ha kontakt med boendeföräldern under tiden som det vistas hos umgängesföräldern.
  • Anonym (B)
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-18 18:22:56 följande:
    Varför är det självklart menar du? Det är absolut ingen självklarhet att mamman är den bästa för barnet att bo hos, det kan lika gärna vara pappan. Dessutom kan han absolut få egen vårdnad om mamman ska hålla på och sabotera och vägra samarbeta för barnets bästa.
    Därför att det inte finns någon grund för att ta bort boendet från mamman. Trots umgängessabotage. Dessutom behöver en tremånadersbebis sin mamma fortfarande väldigt mycket. Visst, man kan mata med flaska osv, men nu är det ju inte så att mamman verkar vara totalt sjuk i huvudet och olämplig som förälder så igen, finns ingen anledning att ta ifrån henne boendet.

Har du några argument för att barnet ska vara boende hos pappan istället?

Nej, man ger inte bort vårdnaden i det här läget, av samma orsaker som ovan.
  • Anonym (B)
    Anonym (Bebis) skrev 2024-11-18 18:16:37 följande:
    Vårdnad har noll och ingenting med boende att göra utan medbestämmanderätt för barnet. Självklart kommer TS få gemensam vårdnad om även det yngsta barnet, om han inte är direkt olämplig (men då ska han inte heller ha vårdnaden om de äldre barnen). 
    Sa jag något annat eller?
  • Anonym (B)
    Anonym (L) skrev 2024-11-19 11:33:40 följande:

Så det minsta av de två äldre barnen var typ 8 mån när ni gick isär men ni lyckades ändå få ett barn till? Wow. Om det redan är varannan vecka med de två äldre som också är små, så förstår jag inte vad som utlöst att det minsta barnet inte ska vara hos dig lika mycket? Hände det något under graviditeten som var märkligt?

Vadå wow? Hon blev tydligen gravid inom de första åtta månaderna av barn nr 2:s liv, antagligen blev påfrestningarna eller bristerna i relationen för stora och de gick isär. Du fattar väl att det kan vara så att den senaste graviditeten inte var 100 % planerad? Vilket också kan ha varit bidragande till att de gick isär.

Finns ingen anledning för att sitta och moralisera över det med ditt "wow" oavsett.
Svar på tråden Gemensam vårdnad?