• Anonym (Bebis)

Gemensam vårdnad?

Anonym (Pappa som inte får vara pappa) skrev 2024-11-18 16:34:29 följande:
    Hon drog in det helt när jag skulle gå till rätten. Har inte träffat barnet på två veckor nu. 

Hon kom med ett erbjudande idag, att jag skulle få träffa träffa barnet 4 timmar i månaden. Antingen fyra timmar en helg, eller två timmar varannan helg.

Enligt mig är fyra timmar i månaden alldeles för lite. 
    Med ett så litet pyre är det ju snarare ett par timmar dagligen som krävs för att få till umgänge etc så inte den andre föräldern är en fullständig främling för bebisen.
  • Anonym (Bebis)
    Anonym (B) skrev 2024-11-18 18:12:11 följande:
    Säg åt advokaten att tagga ner! Självklart kommer inte en liten pyttebebis att bli boende hemma hos dig, självklart kommer du inte få ensam vårdnad! Att yrka på någon av de sakerna kommer bara få er att framstå som idioter! Gemensam vårdnad och regelbundet umgänge är det som gäller. Du tänker mycket klokare själv.

Googlade lite snabbt och detta lät vettigt: adacta-law.se/umgange-med-barn/

Forskningen visar att små barn behöver en fast punkt i tillvaron och en person att forma en nära anknytning till. Det är ändå viktigt att även det lilla barnet ges möjlighet att knyta an också till den förälder som det inte bor tillsammans med. Det bästa för det lilla barnet brukar vara att träffa umgängesföräldern hemma i den egna, välkända bostaden och då gärna flera gånger i veckan under kortare stunder.

När barnet är mellan ett och tre år kan föräldrarna prova att låta barnet bo hos umgängesföräldern någon dag i veckan. Det är fortfarande viktigt att barnet träffar umgängesföräldern under tiden däremellan så att det inte går för lång tid mellan barnets kontakter med den föräldern. Det är också bra att låta barnet ha kontakt med boendeföräldern under tiden som det vistas hos umgängesföräldern.
    Vårdnad har noll och ingenting med boende att göra utan medbestämmanderätt för barnet. Självklart kommer TS få gemensam vårdnad om även det yngsta barnet, om han inte är direkt olämplig (men då ska han inte heller ha vårdnaden om de äldre barnen). 
Svar på tråden Gemensam vårdnad?