• Anonym (Pappa som inte får vara pappa)

Gemensam vårdnad?

Bel pappa för månader sedan, jag och mamman gick skilda vägar under graviditeten. Vi har tre stycken barn tillsammans, dom två äldre bor varannan vecka hos oss och vi har gemsam vårdnad.

Men minstingen vägrar hon gemensam vårdnad på. Och när jag sa att då får vi ta det i tingsrätten drog hon helt in umgänget för bebisen och mig. 

Enligt min advokat så kommer det garanterat bli gemensam vårdnad på minstingen också. 

Känns så sjukt att inte få träffa sitt barn och behöva gå till rätten för gemensam vårdnad.

Och att hon kan neka barnet umgänge med mig bara för att jag går vidare med det. Någon som varit i liknande situation? 

• Svar på tråden Gemensam vårdnad?
  • Anonym (B)
    Anonym (Pappa som inte får vara pappa) skrev 2024-11-18 17:41:38 följande:

Blir ganska konstigt att inte få träffa ett av mina barn mer än 4 timmar i månaden, då jag har haft barnet fyra timmar varannan dag tidigare. Och barnet har även andra syskonen (halvsyskon) här hemma som bara fått chansen att träffa bebis en gång, då mamman anser att barnet inte har något behov att träffa sina halvsyskon.

Det är bara tillfälligt, och självklart ska du tacka ja till det du får, annars ser det ju ut som att du inte är så intresserad trots allt. Ta allt annat i tingsrätten, anteckna allt hon säger, spela in telefonsamtal om du kan.
  • Anonym (B)
    Anonym (Pappa som inte får vara pappa) skrev 2024-11-18 17:49:58 följande:

Men att gå från 4 timmar varannan dag till fyra timmar i månaden bara för att jag vill ta det i tingsrätten bör väl vara umgängessabotage? Då 4 timmar varannan dag har fungerat jättebra. 

Ja, det är sabotage och dessutom använder hon barnet som maktmedel mot dig för att försöka tvinga dig. Säkert också olagligt på något sätt, iaf om hon uttryckligen har sagt att de två sakerna hänger ihop.

Är det någon som har kläm på hur mycket umgänge som kan vara rimligt att yrka på tingsrätten? Advokaten var inne på att vi skulle yrka på att barnet ska bo här och ensam vårdnad till mig och att mamman får umgängesrätt.

Men jag personligen ser hellre gemensam vårdnad och att umgänge ska bli väldigt tätt och att så småningom övergå till 50/50 på boende. 

• Anonym (B)
    Anonym (Pappa som inte får vara pappa) skrev 2024-11-18 18:08:20 följande:

Är det någon som har kläm på hur mycket umgänge som kan vara rimligt att yrka på tingsrätten? Advokaten var inne på att vi skulle yrka på att barnet ska bo här och ensam vårdnad till mig och att mamman får umgängesrätt.

Men jag personligen ser hellre gemensam vårdnad och att umgänge ska bli väldigt tätt och att så småningom övergå till 50/50 på boende. 

Säg åt advokaten att tagga ner! Självklart kommer inte en liten pyttebebis att bli boende hemma hos dig, självklart kommer du inte få ensam vårdnad! Att yrka på någon av de sakerna kommer bara få er att framstå som idioter! Gemensam vårdnad och regelbundet umgänge är det som gäller. Du tänker mycket klokare själv.

Googlade lite snabbt och detta lät vettigt: adacta-law.se/umgange-med-barn/

Forskningen visar att små barn behöver en fast punkt i tillvaron och en person att forma en nära anknytning till. Det är ändå viktigt att även det lilla barnet ges möjlighet att knyta an också till den förälder som det inte bor tillsammans med. Det bästa för det lilla barnet brukar vara att träffa umgängesföräldern hemma i den egna, välkända bostaden och då gärna flera gånger i veckan under kortare stunder.

När barnet är mellan ett och tre år kan föräldrarna prova att låta barnet bo hos umgängesföräldern någon dag i veckan. Det är fortfarande viktigt att barnet träffar umgängesföräldern under tiden däremellan så att det inte går för lång tid mellan barnets kontakter med den föräldern. Det är också bra att låta barnet ha kontakt med boendeföräldern under tiden som det vistas hos umgängesföräldern.
  • Anonym (Bebis)
    Anonym (B) skrev 2024-11-18 18:12:11 följande:
    Säg åt advokaten att tagga ner! Självklart kommer inte en liten pyttebebis att bli boende hemma hos dig, självklart kommer du inte få ensam vårdnad! Att yrka på någon av de sakerna kommer bara få er att framstå som idioter! Gemensam vårdnad och regelbundet umgänge är det som gäller. Du tänker mycket klokare själv.

Forskningen visar att små barn behöver en fast punkt i tillvaron och en person att forma en nära anknytning till. Det är ändå viktigt att även det lilla barnet ges möjlighet att knyta an också till den förälder som det inte bor tillsammans med. Det bästa för det lilla barnet brukar vara att träffa umgängesföräldern hemma i den egna, välkända bostaden och då gärna flera gånger i veckan under kortare stunder.

När barnet är mellan ett och tre år kan föräldrarna prova att låta barnet bo hos umgängesföräldern någon dag i veckan. Det är fortfarande viktigt att barnet träffar umgängesföräldern under tiden däremellan så att det inte går för lång tid mellan barnets kontakter med den föräldern. Det är också bra att låta barnet ha kontakt med boendeföräldern under tiden som det vistas hos umgängesföräldern.
    Vårdnad har noll och ingenting med boende att göra utan medbestämmanderätt för barnet. Självklart kommer TS få gemensam vårdnad om även det yngsta barnet, om han inte är direkt olämplig (men då ska han inte heller ha vårdnaden om de äldre barnen). 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Mamman måste ju ha fått en knäpp!

Förlossningsdepression?

Hon kan inte dra in umgänget om det inte finns starka skäl, och hon kan definitivt inte hindra era andra barn från att träffa sitt syskon. Finns det någon släkting eller vän som kan ruska om henne och få henne att vakna? Eller se om hon behöver vård? 

Du borde inte behöva ta detta till rätten, men blir väl så illa tvungen. Minst några timmar i veckan ska du träffa den lille. Några timmar varannan dag låter jättebra. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Frågan är väl om mamman ens är helt tillräknelig? Om hon beter sig som hon gör mot barnets pappa och halvsyskon.

För barnets skull är det mycket möjligt att pappan bör ha boendet på sikt, om mamman inte riktigt är som hon ska. Jag vet att det ska mycket till för att rycka en bebis från mamman, men det kan vara så advokaten resonerar. 

Annars gemensam vårdnad och att mamman är boendeförälder de närmaste åren, med täta umgängen för pappan.

Ja, gemensam vårdnad är det jag vill ha. Vill inte ha ensam vårdnad. Men vi har två till gemensamma barn till på 4år och 1, 5år och dom bor växelvis varannan vecka. Ingen av dom mår dåligt av det och vi har haft boende så sen vi gick ifrån varandra för ca 10månader sedan.

• Anonym (Eh)

Varför är det självklart menar du? Det är absolut ingen självklarhet att mamman är den bästa för barnet att bo hos, det kan lika gärna vara pappan. Dessutom kan han absolut få egen vårdnad om mamman ska hålla på och sabotera och vägra samarbeta för barnets bästa.
  • Anonym (Qvsv)

Varför vägrar hon gemensam vårdnad och umgänge? Vad är hennes motivering? Hur var/är er relation i övrigt? Varför tog det slut? Har hennes vägran med ekonomi att göra (att hon t.ex vill ha alla föräldradagar?)?

Svar på tråden Gemensam vårdnad?