• Anonym (Orolig)

Brukar ni kolla om någon ni känner finns på Lexbase?

Hej. Jag finns på Lexbase och är orolig för att någon ska kolla upp mig och se min dom där eftersom det är gratis att söka på personer för att se om de finns på Lexbase. Brukar ni kolla upp om personer i eran omgivning tex kollegor, grannar eller bekanta finns med där? Jag har själv aldrig gjort det på någon annan och hade inte ens kommit på tanken att göra det så får för mig att det inte är så vanligt. 

• Svar på tråden Brukar ni kolla om någon ni känner finns på Lexbase?
  • Egon den stora
    Anonym (Orolig) skrev 2024-11-19 15:18:34 följande:
    Det visste jag inte ens om att man kunde få mail om det. 
    Superbra är det!  Man vill ju veta vilka som flyttar in i omgivningen. 
  • Anonym (Orolig)
    Egon den stora skrev 2024-11-19 15:49:48 följande:
    Ja det är verkligen bra och jag är egentligen för att man kan kolla upp grannar eller någon innan man ingår avtal,men nu när jag själv hamnat där är det inte lika kul. Men min dom är mest pinsam och handlar om droger men inget som påverkar någon i omgivningen.
  • Anonym (Jj)
    Egon den stora skrev 2024-11-19 15:15:29 följande:

Har mail tjänsten igång där man får en varning om någon i ens eget postnummer blir dömd eller flyttar in. 
    I övrigt kollat jag bara om det är någon jag ska göra affär med, tex åka långt före att köpa bil eller något sånt.  Då vill man ju veta vad det är för typ. 

Står det vilket brott det är då eller bara att personen är dömd? För det är väl ganska stor skillnad på mord och fortkörning till exempel? 
  • Anonym (P)

Att bara söka utan att begära ut dom blir rätt tandlöst. Min man finns till exempel med, sen han var del i ett tvistemål där en dom lämnandes. Ska man ha ut nåt av det, bör man också begära ut domen. 

• Anonym (Vanligt)

Läste att det görs cirka 100 000 sökningar per dag, så nog använder folk Lexbase. Min gissningar är att många sökningar är arbetsgivare som kollar personal/blivande personal samt folk som nätdejtar. Kollar själv ganska många.

• Anonym (xxx)
    Egon den stora skrev 2024-11-19 15:49:48 följande:
    Vad gör du med den infon?
  • Anonym (M)

Komiskt att flera röstar tumme ner när man skriver att man kollar anställda. Ni kanske vill få er nästa massage av en sexförbrytare? Eller bli utslängda från krogen av en stereoidpumpande hustrumisshandlare till vakt?

• Egon den stora
    Anonym (Jj) skrev 2024-11-19 16:19:14 följande:
    Står det vilket brott det är då eller bara att personen är dömd? För det är väl ganska stor skillnad på mord och fortkörning till exempel? 
    Nej, man måste köpa domen för att få hela. Nu är det bara att det finns en dom. 
  • Egon den stora
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-19 17:22:48 följande:
    Vad gör du med den infon?
    En gång undvek jag en affär i sista stund med en som var dömd för bedrägeri.
    Sedan är det bra att veta att personer som är dömda för ett flertal våldsbrott bor på ett visst ställe, då ringer man ju Polisen direkt när det flyger ut en TV genom fönstret i stället för att anta att personen bara städar ihop med frun..
Svar på tråden Brukar ni kolla om någon ni känner finns på Lexbase?