Inlägg från: Bunny s |Visa alla inlägg
  • Bunny s

Trött på egoistiska vänner

Vad tråkigt att din syster och vän så tydligt visar ointresse för dig och ditt liv och barn. 
    Det kan ju krocka lite i vissa relationer när någon skaffar barn och lever familjeliv medans den andre lever loppan med festliv osv. Det är så olika typer av liv. Därav stor risk att ni tappar varandra åt båda håll.
    Här hör jag ju att du lyssnar och visar intresse så som en kompis bör, även om du egentligen inte tycker deras fester och bakfyllor är så kul att snacka om. Men man förväntar ju sig samma givande tillbaka från dem och sen tycker jag det är konstigt att inte intressera sig alls bara för att man själv inte har barn? Ska man helt ointressera sig om ens vän börjar plugga och man själv jobbar? Om ens vän skaffar pojkvän och man själv vill leva singel, ska man då fråga noll om vännens relation och pojkvän eller ens ställa en följdfråga när vännen nämner något som är jobbigt i relationen? För mig är det sjukt ego och väldigt märkligt beteende. Jag tycker absolut att du ska låta relationen med både vän och syster rinna ut i sanden och se dig om efter ny vänner. Kanske nya med barn? Kan ju vara lite extra kul med vänner som lever precis samma typ av liv som en själv och då kanske känner ett mer genuint intresse av dig och ditt barn? ☺️ Öppna förskolan är ju en superbra mötesplats. 
    Lycka till!

• Bunny s

Kan tillägga att när jag fick mina två barn så oförändrades min nära relation till min syster och 3 bästa vänner, som ingen hade barn. De levde festliv men fortsatte ändå vara lika bra vänner som alltid. De ville ses precis lika ofta som vanligt och ville hjälpa till, lyssna och frågade saker och visade ett genuint intresse för mina barn. Troligen pga att de älskar mig och därav så betyder även mina barn något för dem, även om de inte vill/har egna. 

• Bunny s
    Ettfrö skrev 2024-11-19 08:33:37 följande:

Jag pratar inte bara om blöjmärken och vagnar. Har aldrig gjort det faktiskt. Men vad är det som gör att det anses vara intressantare att höra om en rejvfest än om mitt barns utveckling? Jag fattar att rejvfester är en stor del av min systers liv och därför frågar och lyssnar jag på hennes utläggningar. Men det som just nu upptar mitt liv är min dotters utveckling. Varför skulle jag inte kunna få prata om henne ibland? Jag vill inte bara mötas av likgiltig tystnad när jag berättar om mitt liv.

Precis. Självklart ska du kunna göra och självklart ska det finnas ett intresse från deras skull. Känns inte äkta vänskap för mig annars. Jag intresserar mig när min vän går på dieter och jobbar på vikten, fast jag själv inte gör sånt. Eller när mina vänner pluggar, får nytt jobb, lever singelliv, festar, fast jag själv inte gör något av det. Om jag inte är intresserad av mina vänners liv så skulle jag ta mig en funderare på om jag verkligen tycker om dem och om jag bör fortsätta vara vän?
Svar på tråden Trött på egoistiska vänner