• beli

Klarar du att springa en mil utan pauser?

Nej. Inte ens under mina träningsperioder när jag gått massor på gym och sprungit Midnattsloppet har jag kunnat springa utan pauser.

För det första har jag haft astma sen jag var barn. Jag var extremt omotiverad att springa när jag var barn eftersom jag direkt fick väldig andnöd. (Astman är dock bättre nu.)

För det andra har jag haft stor byst sen jag var barn, vilket också lett till ovilja att springa.

För det tredje fick jag pcos i puberteten och började lätt gå upp i vikt.

Min kropp är frisk, men har ofta känts otymplig. Jag har tagit mig i kragen många gånger och tränat mycket, men det har aldrig känts lätt att springa. En gång hängde en (längre, smalare) vän med mig på ett millopp. Fastän jag hade löptränat och inte hon, märkte jag direkt att det var lättare för henne. Jag fick kämpa och slita som en galning för att hålla jämna steg med henne (och vi tog nån paus också, hon ville inte fortsätta ensam) och vi kom i mål tillsammans, men jag var heeelt färdig medan hon var mer opåverkad. Så det är verkligen extremt olika.

Nu är jag 49 och har inte sprungit på ett år kanske. Jag har tanken att jag ska börja igen, men det brukar ändå bara bli en eller två kilometer, och det känns tungt hela tiden.

• beli
    cosinus skrev 2024-11-20 12:40:54 följande:
    Jadu, det var en bra fråga. Jag vet faktiskt inte riktigt.

Hon simmar en del på vintern, hon tränar en del på gym, hon åker skidor på vintern och på sommaren cyklar hon mycket till vardags samt då springer.

När jag var i min hemstad i höstas så valde jag att cykla närmare 2 mil från min syster till mina föräldrar en dag. När morsan fick höra det valde hon att cykla in 12 km och möta mig där för att sen kunna reka en väg hon ville springa som hon aldrig tagit tidigare. Senare samma vecka sprang hon också sträckan. Hon brukar ha som måtto på sommaren att springa två dagar och vila en. Trots att hon bara springer när det är barmark nöter hon ihop mer mil per år än mig som springer 4 dagar i veckan året om.

Det går ju inte fort men morsan är seg och gillar inte att köra bil så hon cyklar typ alltid överallt.
    Wow, galet imponerande. Då måste hon verkligen gilla att springa och tycka att det ändå är hyfsat lätt. För mig skulle det tyvärr aldrig funka. Alla är olika.
  • beli
    Anonym (10 mil i veckan) skrev 2024-11-20 15:18:39 följande:

Ja, det kan jag 43 och man. 
    Jag springer 8-12 mil i veckan. 

Tror inte så många klarar att springa en mil i den åldern, troligen inte så väldigt många mer i yngre ålder heller. 

Egentligen galet hur dåligt gemeneman tar han om sin kropp. Visst man kan träna annat, gym, bollsport, pass, cykling, etc.

Jag tänker att mänskligheten hade mått så mycket bättre om alla kunde klara springa en mil. Ganska långt upp i åldrarna, svårt att säga när det exakt tar stopp men 60 är ingen ålder egentligen, 70 kanske de börjar bli svårare, men tränar man regelbundet och sunt hela sitt liv är det nog inget konstigt. 

Titta på den här kvinnan, 69 år och sprang marathon på 3,5 timma, nu 10 år senare, närmare 80 år så gör hon det fortfarande, men på 5h. Så händer ka ske mer mellan 70 och 80 än mellan 50 och 70 i kroppen. 

www.goteborgfriidrott.se/artiklar/bibbilindveteransmmarathon/

Är hon extrem, tror inte det, unik, ja definitivt, problemet är att så få håller på... 

Som sagt, om det alltid känns tungt så orkar man inte upprätthålla motivationen år efter år. Jag har D-kupa och det gör ibland ont att springa, trots bra löp-bh.

Sen är också frågan vad ni tänker på när ni springer mil efter mil. Eller lyssnar ni på nåt? Jag har aldrig hittat hörlurar som faktiskt är bekväma och sitter på plats (och inte kostar skjortan), så jag är hänvisad till tankebruset i mitt eget huvud, och det är inte kul.
  • beli
    mammatill6 skrev 2024-11-22 09:41:32 följande:
    Ja, BMI 33. 49 år, springer en mil
    Hur tungt känns det?
  • beli
    Anonym (hm) skrev 2024-11-22 09:53:17 följande:
    Jag har faktiskt e-kupa, dock ganska litet bröstkorgsomfång, så det säger inte så mycket om storleken kankse, men jag har rätt stora bröst, jag brukar köra dubbla eller tredubbla bh-ar, en vanlig underst och sen en tight sportbh med kupor och ibland om det är ömt pga pms tex så har jag även en tight träningsbh utan bh-form eller kupor, svårt att förklara, men den är mer som ett tight linne upptill.
    Ja, dubbla kanske kan vara nåt. Jag minns nu att de gånger jag sprungit t.ex. runt sjön och sen badat i sjön efteråt så har jag haft bikini och löp-bh på det, och det har känts lättare. Lite meckigt bara, men funkar ju.

Vad har du för hörlurar? Jag har som sagt aldrig hittat några som verkligen sitter kvar i öronen (och som inte kostar skjortan).
  • beli
    Anonym (hm) skrev 2024-11-22 11:01:07 följande:
    Har alltid vanliga hörlurar, orkar inte med de man har i öronen, de blir blöta av svett och trillar ut vad jag än gör. Mina löparlurar är rätt billiga som jag köpt nånstans på nätet, minns inte riktigt var och märket går inte att se längre, haha, byter dem med jämna mellanrum, för de blir lite äckliga också över tid, man svettas mycket av löpning.
    Jaha, såna där som täcker öronen? Måste ju bli sjukt svettigt.
  • beli
    Anonym (Fisk) skrev 2024-11-23 09:16:04 följande:
    Skönt att kunna skylla på astman va? 

Behandla den rätt i en vecka så går det. Har själv svår astma som blir sämre när kan inte springer snarare. Ta en dos innan löpning så funkar det fint. 

Själv springer jag mellan 8-12 km 3 gånger i vecka. 

Mvh // astma
    Och du får behandla din självgodhet.

Ödmjukhet är mycket finare och bättre än antal sprungna mil.

Alla är olika.
Svar på tråden Klarar du att springa en mil utan pauser?