Hej TS! Vet precis vad du går/gått igenom. Min ena dotter blev smittad vid 2 års ålder av mammas man. Jag hade SÅ många gånger bett dem att inte dela mat med hemma pga fler anledningar med smittor osv. Men, respekterades detta? Nej! han smakade på hennes glass som hon åt och efter en vecka fick hon sin primärinfektion och blev SÅ DÅLIG. Blåsor på hela tungan, inflammerat tandkött och blåsor i mungipan. Hon kunde inte äta på två veckor! Knappt dricka heller! Hon hade verkligen enorma smärtor och hög feber på det. Detta hände för snart 2 år sedan och jag kommer aldrig förlåta honom för detta. Vi ses ändå och har en hyffsad relation, men just detta förstörde så mycket för oss. Till saken hör att när hon smittades så hade vi en nyfödd lillasyster hemma. Det är LIVSFARLIGT för bebisar att smittad av herpes! Så där hemma fick jag gå som en polis mot min stackars stora dotter så hon inte skulle smitta lillasyster när hon hade munsår. De flesta får ju munsår någon gång per år, men min dotter hann knappt bli av med utbrottet förens nästa kom! Vi var på vårdcentralen flera gånger och var desperata efter hjälp! Läkaren sa flera gånger att inget fanns för barn under 12 år.. men jag kunde verkligen inte leva såhär att ständigt övervaka. Och dottern hade ju ont! Och blev såklart påverkad av att inte få nudda lillasyster/hjälpa med napp osv som hon ville :(
Tillslut fick vi efter mycket tjat en remiss till barn och ungdomsmedicinska, och först då fick vi en läkare som lyssnade och ville hjälpa! Hon skrev ut flytande Zovirax som dotter fick äta i ett år, det höll alla munsår borta. Nu var äntligen lillsyster skyddad mot herpes, var så rädd att hon skulle få det då det som sagt är livsfarlig i den åldern.
Nu har det gått två år snart sedan hon fick Herpesen. Nu äter hon bara medicinen vid utbrott, så nu kommer det ju ibland.. har fortfarande en väldi ångest när hon väl har det. (Jag är nu gravid med tredje barnet och har aldrig haft Herpes, så är verkligen inte bra om jag skulle bli smittad heller).
Med detta vill jag säga att snälla människor där ute, ta inte så lätt på Herpes! Säg inte ?det är inte Herpes, det är bara vanligt munsår? då det till 99% är herpes. Det finns en sådan nonchalans kring detta hemska virus. Det har verkligen förstört vårat liv på många sätt..