• Anonym (TS)

Äntligen! Mobilerna plockas bort totalt i barnens skola

Tack och lov.

Barnen är lite småsura över detta men vad fasen, vi vuxna hade ju (knappt) inte ens mobiler och det har fungerat fram tills typ 2010 när smartphonesen kom och nu vet barnen inte längre hur man umgås på rasterna utan sin mobil. Kunde vi så kan de.

Jag bryr mig inte om skärmtidsrekommendationerna nämnvärt, det jämnar ut sig när man umgås med sina barn men att det är mobilstopp i skolorna står jag helt för så att skolan får fokusera på det den är till för.

• Svar på tråden Äntligen! Mobilerna plockas bort totalt i barnens skola
  • Anonym (Muppi)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-20 12:13:03 följande:

Varför köper man en mobil till sitt barn? Det är föräldrarnas ansvar att se till att mobiler inte tas med till skolan! Barn behöver inga mobiler, de behöver fokusera sig när de är i skolan.

Barnen behöver kunna ha kontakt med sina kompisar och släktingar, ta emot och skicka information till tränare mm. 

Det är också jättepraktiskt att mitt barn kan höra av sig om kompisarna vill hitta på något direkt efter skolan. Mobilen innebär också att jag som förälder kan ha koll på var mitt barn är. 

• Anonym (TS)
    jeolpeol skrev 2024-11-20 11:50:33 följande:

Om en förälder behöver få tag på sitt barn akut så får man göra som man alltid gjort, prata med lärare och förklara vad som hänt.

Jag kan själv få ångest över förväntningen att jag ska finnas tillgänglig 24/7, jag kan tänka mig hur jobbigt det måste vara för barn att telefonen hela tiden finns där och distraherar. Jag är glad att jag hann bli vuxen innan smartphones etablerades. Barn förtjänar att få ta en paus från telefonerna de också.

Är du liksom jag 80-talist? Fick sån igenkänning av det du skrev.

Men skämt å sido, det har inte betydelse (även om vi 80-talister var de sista som växte upp innan internet och mobiler kanske är extra känsliga). Det räcker ju med att se på dagens barn hur det påverkar.

Dottern sa " Men VAD ska jag göra på rasterna nuuuu dåååå" Öööh, umgås med dina vänner? Prata? Lär dig social samvaro för det finns inte en arbetsgivare sen som accepterar att du är en osocial kuf. Det är liksom sociopatvarning på det.

MEN, jag har ett förslag till alla skolor. Inför ett rastrum. Jag har hört många argumentera för att alla som mobbas har mått bättre av att kunna sitta med mobilen och hur ska det bli nu. Well, lätt ordnat, läraröverakat rastrum där man kan plugga, sitta vid datorn, spela osv.

• Anonym (TS)
    Anonym (Muppi) skrev 2024-11-20 12:18:30 följande:

Barnen behöver kunna ha kontakt med sina kompisar och släktingar, ta emot och skicka information till tränare mm. 

Det är också jättepraktiskt att mitt barn kan höra av sig om kompisarna vill hitta på något direkt efter skolan. Mobilen innebär också att jag som förälder kan ha koll på var mitt barn är. 

Kompisarna är ju rakt framför barnet. Fråga sista lektionen om man vill umgås.

Ha kontakt med släktingar under skoltid?? Alltså..nu trollar du antar jag. Släktingar vet att barnen är i skolan på vardagar och kräver knappast svar direkt. Alltså släktingar..ja  det skulle väl vara mormor då som vill höra hur man har det ibland.

Vad har ni för släktingar som kräver svar dagtid?

Och åter igen kompisarna är ju där runt barnet. Träning sker efter skoltid och då har de ju sina mobiler igen så VAD är så viktigt för barn att behöva ha mobiler under lektioner?

• Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-20 13:01:06 följande:

Kompisarna är ju rakt framför barnet. Fråga sista lektionen om man vill umgås.

Ha kontakt med släktingar under skoltid?? Alltså..nu trollar du antar jag. Släktingar vet att barnen är i skolan på vardagar och kräver knappast svar direkt. Alltså släktingar..ja  det skulle väl vara mormor då som vill höra hur man har det ibland.

Vad har ni för släktingar som kräver svar dagtid?

Och åter igen kompisarna är ju där runt barnet. Träning sker efter skoltid och då har de ju sina mobiler igen så VAD är så viktigt för barn att behöva ha mobiler under lektioner?

De har ju kompisar även i andra klasser eller på andra skolor, men självklart kan man skriva efter sista lektionen ändå när man får tillbaka sin mobil.
  • Anonym (J)

Även på rasterna? Hoppas! 

• Anonym (J)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-20 13:16:35 följande:
    De har ju kompisar även i andra klasser eller på andra skolor, men självklart kan man skriva efter sista lektionen ändå när man får tillbaka sin mobil.
    Men man måste inte skriva till vännen. Man kan vänta utanför klassrummet de är i, som en annan fick göra. Det gick jättebra 
  • Anonym (J)

Och vet man inte det, tja fråga en lärare. 

• Anonym (J)
    Anonym (Muppi) skrev 2024-11-20 12:18:30 följande:

Nej. Har man skola så har man. Så jäkla viktigt är det inte då får du väl ringa skolan 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (J) skrev 2024-11-20 13:41:37 följande:
    Men man måste inte skriva till vännen. Man kan vänta utanför klassrummet de är i, som en annan fick göra. Det gick jättebra 
    Inte om man går på olika skolor. Vissa har dessutom sina lokaler väldigt utspridda rent geografiskt. Finns ingen anledning att de inte ska kunna skriva till varandra efter att de slutat för dagen.

Bara för att "vi" har vuxit upp utan mobiler och hittade lösningar ändå så behöver man inte leva kvar i den andan. Om det finns smidiga lösningar med hjälp av en mobil så ska det vara helt ok att använda den också. Eller så kan vi alla börja kärna smör igen, till exempel.
  • Anonym (J)

Inte konstigt ungar har svårt med koncentrationen med alla distraktioner som mobiler och skit

Svar på tråden Äntligen! Mobilerna plockas bort totalt i barnens skola