jeolpeol skrev 2024-11-20 11:50:33 följande:
Om en förälder behöver få tag på sitt barn akut så får man göra som man alltid gjort, prata med lärare och förklara vad som hänt.
Jag kan själv få ångest över förväntningen att jag ska finnas tillgänglig 24/7, jag kan tänka mig hur jobbigt det måste vara för barn att telefonen hela tiden finns där och distraherar. Jag är glad att jag hann bli vuxen innan smartphones etablerades. Barn förtjänar att få ta en paus från telefonerna de också.
Är du liksom jag 80-talist? Fick sån igenkänning av det du skrev.
Men skämt å sido, det har inte betydelse (även om vi 80-talister var de sista som växte upp innan internet och mobiler kanske är extra känsliga). Det räcker ju med att se på dagens barn hur det påverkar.
Dottern sa " Men VAD ska jag göra på rasterna nuuuu dåååå" Öööh, umgås med dina vänner? Prata? Lär dig social samvaro för det finns inte en arbetsgivare sen som accepterar att du är en osocial kuf. Det är liksom sociopatvarning på det.
MEN, jag har ett förslag till alla skolor. Inför ett rastrum. Jag har hört många argumentera för att alla som mobbas har mått bättre av att kunna sitta med mobilen och hur ska det bli nu. Well, lätt ordnat, läraröverakat rastrum där man kan plugga, sitta vid datorn, spela osv.