• Anonym (Host)

Tillfälligt sjuk som ensamstående förälder

Jag har varit ensamstående förälder på i princip heltid nu ett tag. Har klarat mig igenom ett par sjukdomar hittills och hade som tur var möjlighet att få hjälp av min mamma i några dagar när jag hade 40 graders feber senaste gången. Men eftersom hon bor i annan stad kan jag inte räkna med hennes hjälp varje gång. 

Jag har nu trolig mykoplasma med feber och hostar sönder lungorna hela nätterna så att barnen vaknar. De är friska, så jag måste dels klara att lämna dem på skolan och dels kan de inte vakna varje kvart av mitt hostande om de ska orka skoldagen.

Ni som är ensamstående på heltid eller nästan heltid, ge mig era bästa tips på hur man klarar sig igenom egen sjukdom när barnen är friska. Hur ska jag till exempel lyckas handla när mjölken tar slut i morgon utan att behöva klampa in i affären och hosta riskgrupps-Ingemar, 87 år, i ansiktet?

• Svar på tråden Tillfälligt sjuk som ensamstående förälder
  • Anonym (Elba)

Du behöver ett socialt nätverk. När jag bodde ensam och blev sjuk bad jag en kompis handla och lämna matvarorna utanför min dörr för att inte riskera smitta. 

Finns det någon mer ensamstående bland dina barns kompisars föräldrar? Slå er ihop och hjälp varandra. Gå med i någon fb-grupp för ensamstående i er stad, om det finns. Du behöver ha folk omkring dig som kan rycka in. 

Du kan påbörja ett sånt hjälpsamarbete med någon nu genom att höra av dig och be om hjälp och säga att du gärna hjälper den familjen en annan gång. Att ha folk omkring sig är så otroligt viltigt. 

• Anonym (Stina)

Hur gamla är barnen? De är mer kapabla än man tror. 

Prata med någon av barnens kompisars föräldrar eller ring en granne. Be dem köpa det viktigaste. Kör på mat som de kan fixa om de inte är stora nog att laga mat själv. Typ färdiga Finduslådor, Billys, Gorbys, mackor, fil, risgrynsgröt. Hade någon av barnens föräldrar hört av sig i samma situation så hade jag försökt fixa lite sånt. Det är ju ett nödfall. 

Eller gör en beställning via ICA eller vad som nu är nära dig. Här kostar det ca 50-70 kronor, ibland billigare. Passa på att köpa hem sådant som är jobbigt att ta hem men som inte blir dåligt att stå typ storpack toapapper, mjöl, konserver osv. 

Se till att lätt mat som du kan fixa finns. Soppa på burk, ravioli på burk, blodpudding, färdiga köttbullar, färdig pastasås, färska pastakuddar osv. 

Hur är det med den andra vv:s föräldrar - kan de rycka in tillfälligt för barnbarnens skull och handla? 

• Anonym (Elba)

Hur gamla är barnen? Under pandemin fick min nioåriga dotter gå och handla ett par gånger. Inga storhandlingar, så klart, men lite bröd och mjölk och så. 

• Anonym (J)

Men ni som påstår man kan beställa mat. Man kan inte det om man bor på landet eller i en vanlig by! Hör går det absolut inte

• Anonym (J)
    Anonym (Stina) skrev 2024-11-23 22:36:57 följande:

Hur gamla är barnen? De är mer kapabla än man tror. 

Prata med någon av barnens kompisars föräldrar eller ring en granne. Be dem köpa det viktigaste. Kör på mat som de kan fixa om de inte är stora nog att laga mat själv. Typ färdiga Finduslådor, Billys, Gorbys, mackor, fil, risgrynsgröt. Hade någon av barnens föräldrar hört av sig i samma situation så hade jag försökt fixa lite sånt. Det är ju ett nödfall. 

Eller gör en beställning via ICA eller vad som nu är nära dig. Här kostar det ca 50-70 kronor, ibland billigare. Passa på att köpa hem sådant som är jobbigt att ta hem men som inte blir dåligt att stå typ storpack toapapper, mjöl, konserver osv. 

Se till att lätt mat som du kan fixa finns. Soppa på burk, ravioli på burk, blodpudding, färdiga köttbullar, färdig pastasås, färska pastakuddar osv. 

Hur är det med den andra vv:s föräldrar - kan de rycka in tillfälligt för barnbarnens skull och handla? 

Det går inte alltid att beställa, om man bor i en by eller liknande. Det beror på vart ts bor. Alla bor inte i städerna. 
  • Anonym (J)

Vissa bor för gasen flera mil ifrån närmsta affär och då är den affären en miniaffär/mack som inte har öppet på söndagar och annars stänger tidigt 

• Anonym (J)

Låt honom handla då. Sätt ner foten 

Anonym (Host) skrev 2024-11-23 21:16:54 följande:
    Den andra föräldern kan inte ha barnen eftersom hen "jobbar skift". Dvs en ologisk skitursäkt för att slippa ta hand om sina barn. Så barnen träffar bara hen sporadiskt. Det fungerar bra för mig och barnen alltid annars utom just när jag blir sjuk.
  • Baam777
    Anonym (Host) skrev 2024-11-21 13:30:12 följande:
    Tillfälligt sjuk som ensamstående förälder

Jag har varit ensamstående förälder på i princip heltid nu ett tag. Har klarat mig igenom ett par sjukdomar hittills och hade som tur var möjlighet att få hjälp av min mamma i några dagar när jag hade 40 graders feber senaste gången. Men eftersom hon bor i annan stad kan jag inte räkna med hennes hjälp varje gång. 

Jag har nu trolig mykoplasma med feber och hostar sönder lungorna hela nätterna så att barnen vaknar. De är friska, så jag måste dels klara att lämna dem på skolan och dels kan de inte vakna varje kvart av mitt hostande om de ska orka skoldagen.

Ni som är ensamstående på heltid eller nästan heltid, ge mig era bästa tips på hur man klarar sig igenom egen sjukdom när barnen är friska. Hur ska jag till exempel lyckas handla när mjölken tar slut i morgon utan att behöva klampa in i affären och hosta riskgrupps-Ingemar, 87 år, i ansiktet?

Det du ska fråga dig själv. varför är du ensamstående?  har ni gemensamvårdnad?
  • Anonym (Elba)
    Anonym (J) skrev 2024-11-24 08:59:26 följande:

Men ni som påstår man kan beställa mat. Man kan inte det om man bor på landet eller i en vanlig by! Hör går det absolut inte

Anonym (J) skrev 2024-11-24 09:01:19 följande:

Vissa bor för gasen flera mil ifrån närmsta affär och då är den affären en miniaffär/mack som inte har öppet på söndagar och annars stänger tidigt 

Fast TS har ju skrivit att man kan det där de bor och att orsaken till att de inte gör det är ekonomisk. 
  • Anonym (Gustaf)
    Baam777 skrev 2024-11-24 09:17:45 följande:
    Det du ska fråga dig själv. varför är du ensamstående?  har ni gemensamvårdnad?
    Hon är ensamstående för att han inte tar sitt ansvar för barnen. 
Svar på tråden Tillfälligt sjuk som ensamstående förälder