Inlägg från: Anonym (Frigör) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frigör)

Hur ser vi på medborgarlön?

Egentligen skulle jag se detta som väldigt bra. Att sitta och handlägga saker i tid och otid. Att arbetslösa ska sitta och redovisa sitt jobbsökande och så vidare. Det är bara idioti. Att folk ska gå till en arbetsförmedling för att lära sig skriva ett CV?. 

Om folk istället fick ägna sig åt något vettigt. Kunna studera eller vad som helst så tror jag fler skulle våga byta jobb m.m våga starta företag och så slipper folk bli frustrerade som söker socialbidrag?.

Jag är själv inte drabbad. Har aldrig varit det. 

• Anonym (Frigör)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-23 11:02:44 följande:

Vem skall betala för detta? Var skulle skatteintäkterna komma ifrån? Fick jag medborgarlön skulle jag genast sluta arbeta, så mina skatteintäkter skulle försvinna. Jag skulle också konsumera mycket ,mycket mindre och då skulle ekonomin bli ännu sämre, om många gjorde som jag skulle göra.
    Jag är glad över att ha jobbat i över trettio år men nu skulle jag gärna göra annat. Medborgarlön skulle rasera ekonomin.
    För unga skulle  det vara en katastrof, många skulle slappa bort sina liv. 

Så om du skulle få 10 tusen i månaden skulle du vara nöjd? Förstår du hur mycket handläggare vi har som ska gå igenom sånna här saker. Folk som Är riktigt sjuka ska behöva hantera försäkringskassan, nu skulle dessa enbart kunna fokusera på att vara sjuka, samma sak med personer som är arbetslösa. Dom kan seriöst söka arbete istället för att leva upp till löjliga krav och regler. Folk skulle våga studera och så vidare.
  • Anonym (Frigör)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-23 14:23:28 följande:
    Skall sjuka och arbetslösa också få tiotusen i månaden? Det låter lite snålt?
    Men jag skulle sluta jobba om jag fick tiotusen i månaden, det tror jag, beror ju lite på jobbet. 
    Om du Kan klara dig på det så kan nog en sjuk eller arbetslös också det. Sedan kan man ju ha en extra försäkringen som stärker upp ytterligare. Men om alla får samma grundlön så slipper man ha handläggaren och massa regler och läkarintyg m.m

Så du tar bort många kostnader också. 
  • Anonym (Frigör)
    Anonym (JB) skrev 2024-11-24 08:09:22 följande:

Dumt att den skulle minskas vid anställning, klart man skiter i att jobba då. 

Vem vill leva på typ 10 tusen i månaden? 
Svar på tråden Hur ser vi på medborgarlön?