Inlägg från: Anonym (Mamma Mu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma Mu)

Simskola - hur hade ni gjort?

Nu har jag haft mitt barn i simskola i 2 terminer men hen har fortfarande inte lärt sig att simma 5 meter (tar sig fram kanske 2 meter). Funderar nu fram och tillbaka hur vi ska göra om vi ska boka en termin till eller strunta i det. Hen säger själv att hen inte vill fortsätta simskola, men samtidigt tycker jag det är viktigt att lära sig simma. Hur har ni resonerat som varit i samma situation.  Är det onödigt att fortsätta om inte riktigt viljan finns där eller är det bättre att fortsätta kämpa på? 

• Svar på tråden Simskola - hur hade ni gjort?
  • Anonym (Mamma Mu)

Barnet är 6 år och det finns ingen annan simskola i kommunen där vi bor. Svårt att säga vart det fallerar, men det är en stor grupp också där en del av lektionstiden går åt till att vänta på sin tur att få hjälp och där barnen gör övningar i omgångar medan resten väntar vid bassängkanten.

• Anonym (Mamma Mu)
    Tow2Mater skrev 2024-11-25 22:39:34 följande:

Kan ni inte träna med barnet själva?

Nej föräldrar får inte bada samtidigt med barnen under simskolan utan man sitter bredvid på kanten 
  • Anonym (Mamma Mu)
    Anonym (M) skrev 2024-11-25 22:47:58 följande:
    Personen menade kanske på er egen tid....
    Ja svaret är att det kan man också göra och det är ju alternativet om vi inte fortsätter i simskolan. 
  • Anonym (Mamma Mu)

Tack för alla bra och genomtänkta svar. Ser att många frågar om vi är mycket vid vatten och det är vi på somrarna samtidigt som det också finns yngre barn som behöver passas. Det är ett av skälen till att vi kämpat mycket med simningen. Vårt barn tycker om att leka i vatten och vissa framsteg har hen ändå gjort i simskolan som att ibland kunna flyta lite på rygg, ibland kunna simma 1-2 meter. Men plötsligt kan barnet glömma bort och behöver hjälp i vattnet. 

Svar på tråden Simskola - hur hade ni gjort?