• Arconia

BF Augusti 2025

Hejhej jag plussade idag, är i vecka 4+2 tror jag. Jag tog ett "testa tidigt"-test för två dagar sen (på bim) som var negativt, men jag misstänker att min äl var senare än vad jag trodde. För idag var det positivt, både på RFSUs testa tidigt och Clearblues digitala som det står "gravid" på och vilken vecka.

Jag har lite molande värk i magen sen förrgår, men har även under veckan fått finnar längst hårlinjen på pannan och en på hakan. Det var längesen jag hade så mycket finnar, tror jag i alla fall. Annars har jag verkligen mått som vanligt innan bim.

Blev sjukt chockad. Är första gången jag är gravid, trodde typ inte det skulle vara möjligt för vi har inte haft preventivmedel sedan april och det hade inte hänt något haha. Men förstår såklart att det är jättevanligt. Jag har inte tagit äl-test eller tempat eller något.

Står just nu att min BF är 14-15 augusti.
    Kul att följas åt här! 

• Arconia

Är det något som funderat på när de ska berätta för närmsta familjen eller vänner?

Jag är helt rookie på det här känner jag, det finns väl inget sätt man "borde" göra väl? Har tänkt att runt vecka 12, främst för att det man ofta hör folk säga att de väntar tills osv, men också för att det vore fint att få behålla det för oss själva ett tag. MEN, nu är ju julen nära inpå, och det vore så fint att få berätta då eftersom hela närmsta familjen är samlad. Är det något annan som tänkt på det här redan? Glad

• Arconia
    MammatillMatti skrev 2024-12-08 21:13:24 följande:
    Vi har berättat för några redan hehe, kör på om det känns rätt! 😊
    Åh, tack för peppen, det ska vi nog göra då med Glad
    Jullis94 skrev 2024-12-09 07:24:00 följande:

Vi ska berätta på julafton för bådas familjer, ge en julklapp med body och ett vykort där det står ?är på semester just nu etc? 🤭 

Vad har ni alla för symptom just nu? Hoppas tiden går fort 🙏🏼

Vilken gullig idé med vykortet! Glad 
    Känner verkligen också att jag vill att tiden går fortare. Just nu har min molande värk slutat, är uppblåst och väldigt trött. Känner mig typ extremt lugn tillsammans med tröttheten, som att man tagit något avslappnande eller nåt haha!
  • Arconia
    Lina98 skrev 2024-12-10 15:20:48 följande:

Hej på er!
    Jag ansluter mig också till gänget. Jag har bf 12/8 och är idag i vecka 5 (4+6). 
    vi har försökt få barn i 2,5 år men aldrig sett ett plus före nu. Detta var vår 4e insättning via IVF. 

Jag har haft molvärk sedan jag plussade v4 (3+5) och ont i brösten. Är så galet orolig att det inte ska gå vägen. Har inte känt samma molvärk nu på två dagar, är det någon annan som också upplevt att molvärken avtagit? 

Min molvärk har i princip avtagit med nu sen ett par/några dagar tillbaka, är nu ca 4+5
  • Arconia
    Mammatill2,  4/8 3e barnet
    Swn, 4/8 4e barnet 
    Saltakatten, 7/8, 3:e barnet
    smålandsmamman 10/8, 3e barnet 
    Lina98, 12/8, första barnet 
    Arconia 13/8, första barnet
    Blåklocka, 14/8, första barnet 
    hannabanana, 14/8 4:e barnet
    uddan99, 22/8, första barnet
    rosen91(Gravidmednummer3), 28/8, 3:e barnet
    Ananans, 11-14/8, första barnet
    morsblommor, 2/8 första barnet
  • Arconia

Idag har vi också varit på Kub-ultraljudet och allt såg bra ut! 
    Oj vad nervöst det var först, det känns så konstigt nu när man gått nästan tre månader och vetat att man är gravid men inte haft något annat bevis än symptomen och positiva graviditetstest. Så när man fick se bebisen så var jag ändå chockad! 

Kommer nog ta både influensa- och covidvaccinet när det är dags! Jobbar bland mycket folk och sjukdomar sprids mycket så det känns bra bara att göra det. 

Kul att läsa om alla andras Kub-test och följa hur det går med symtomen! Jag har också haft det upp-och-ned med symptomen som vissa andra här har skrivit. Illamåendet har i princip avtagit men jag har senaste veckorna spytt ett par gånger, det har kommit plötsligt. Sen har jag ibland inte känt några symptom alls, inte ens brösten och då har man funderat lite. Men sen har det också kommit tillbaka.

Lycka till alla! Glad

• Arconia
    Anonym (Saltakatten) skrev 2025-02-07 11:28:36 följande:

Tyvärr har jag fått dåliga resultat på NIPT för trisomi 13? oftast ej förenligt med liv. Lämnat moderkaksprov och inväntar definitiva domen. NIPT är inte säkert vid avvikelser så än ska vi inte tro det värsta men chansen är ju minimal att moderkaksprovet ändå visar på en frisk bebis. 

Kommer mest troligt att behöva avbryta graviditeten nästa vecka, går in i v 15 imorgon. Vi håller fullständigt på att gå sönder 💔 Hade aldrig kunnat tro detta. Förra veckan såg allt så bra ut och fanns enligt KUB ingen höjd risk för denna kromosomavvikelse. Tänk om vi inte gått vidare med NIPT? Då hade vi gått och trott att vi väntar en frisk bebis. Helt sjukt detta. Vilken berg- och dalbana. 

Ta hand om er och era friska bebisar. Lycka till 💕

Så ledsen att höra detta :'( Hoppas att det vänder och visar på en frisk bebis ändå. Kämpa på och massa styrkekramar till er Hjärta 
  • Arconia
    Ananans skrev 2025-03-13 13:20:48 följande:

Nu har vi varit på RUL och fått veta kön! Allt såg bra ut men de kunde inte kolla den sista grejen för han bytte position hela tiden.. Fick en ny tid imorgon för att kolla det sista och få ett BF. Nu börjar allt kännas mer verkligt för mig. Nu är jag pepp på att berätta för folk och börja shoppa saker! 

Så spännande! Glad Längtar också till RUL, har om en vecka. 
    Är det någon som känner rörelser? Jag har känt lite mer senaste veckan, men nu var det några dagar när jag inte längre kände något så tydligt så började fundera på om jag inbillat mig ändå. Men idag på kvällen kändes det så tydligt och syntes utanpå på magen! Kunde typ inte tro det ? Går precis in i vecka 19.. Trodde det var för tidigt
  • Arconia
    Biirna skrev 2025-03-21 17:57:54 följande:
    Ny i denna tråd. Är beräknad 27 aug.

Jag fyllde 40 förra året. Fick veta innan jul att jag var gravid, lite oplanerat.

Har en tuff bakgrund gällande graviditeter. 
    Första flickan vi väntade blev ett MO i vecka 18, samma vecka vi skulle gifta oss 2016. Vi blev gravida samma år igen med en pojke. Förlorade min pappa hastigt i december det året och sen i januari får jag svår havandeskapsförgiftning i vecka 20, förlorade barnet i vecka 23.
    2018 blev vi gravida igen, denna gång med behandling med trombyl. Den gick mycket bättre och jag blev igångsatt pga havandeskapsförgiftning i vecka 38.
    Sonen fyllde nyss 6 år ❤️

Nu med denna graviditeten var vi osäkra på om vi skulle behålla den, eftersom min läkare avrådde mig från att bli gravid pga högt blodtryck.
    Vi varit i kontakt med spec.mödravården  och efter det så har vi bestämt oss för att behålla barnet i alla fall. 

Vi har mycket oro denna gång, får hålla tummarna på att det går lika bra som med förra.

Har problem nu med blödningar. Sökte akut för stor blödning för 1 månad, har tydligen lågt sittande placenta, så är sjukskriven just nu. Har haft bruna blödningar sedan 2 veckor tillbaka nu... känner inte bebis alls, så vet inte om moderkakan sitter o framvägg denna gång. 
    Åh vilken tuff resa, vad fint att du fått en fin son till slut. Och vad spännande att du blivit oplanerat gravid, vad fint! Hoppas att din graviditet går smidigt, det är jobbigt att behöva känna oro Hjärta Har du fått veta ännu vad blödningarna berott på? Har du hunnit gå på rul?
  • Arconia
    Anonym (Pojkmorsa) skrev 2025-04-01 15:15:13 följande:

Hur går det för er här? 
    Jag har varit på rul idag, allt ser normalt ut. Vecka 18+6
    Illamående har börjat avta men är så himla trött hela tiden. Lättirriterad. 

Vad skönt att allt ser bra ut! Jag har också varit på rul, samma här, det som bra ut. Moderkakan ligger i bakvägg och känner bebisen ofta nu. Ser fram emot när sparkarna blir tydligare längre fram i graviditeten!

Känner mig också lättirriterad periodvis, speciellt när det är mycket på jobbet eller att jag bara känner mig trött/orkeslös. Har också haft fruktansvärt ont i ena benet i nästan två månader efter att jag sträckte mig, övre låret. Och det har gjort det jobbigt att göra typ allt. Så då har jag också vart irriterad hehe. Men nu har det äntligen börjat bli lite bättre.Glad
Svar på tråden BF Augusti 2025