Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Bossig 7 åring

En sak som kan utveckla empati/mentaliseringsförmåga är att läsa skönlitteratur och sen prata om det. Det måste inte handla om konflikter liknande det ditt barn har utan om vad som helst. Det viktiga är att öva på att fundera över varför andra människor gör som de gör. Hur kändes det för karaktär A när karaktär B sa sådär? Man kan inleda samtalet grnom att tex säga, Shit vad rädd jag hade varit om jag var Harry  och Hagrid stormade in sådär! Då blir det inte som ett läxförhör utan mer ett samtal. Och man kan så klart prata om tv på det viset också, men att dela en bok tillsammans funkar enligt min erfarenhet bättre. Det är också en fin stund tillsammans att läsa högt en stund varje dag. 

Tänk på skillnaden mellan empati och förmågan att mentalisera (sätta sig in i andra människor). En del är bra på det första men dåliga på det andra. En del är empatiska om de får veta att någon blev ledsen, men de har inte förmågan att lista ut att den andra blev ledsen, eller varför. Men man kan öva upp den förmågan. 

Annars, bara fortsätt prata, prata, prata om relationer. Jag förmodar att ni som alla andra blir ledsna och arga på varandra där hemma ibland. Prata om känslorna efteråt. Förklara vad som gjorde dig arg eller ledsen. Fråga vad som gjorde henne upprörd. Kanske kan ni konstatera att ni blir ledsna av liknande saker? 

• Anonym (Lisa)
    Osäkerfarsa skrev 2025-02-17 23:49:03 följande:

Vill även tillägga att mobilen är till för Skype med kusinerna, oss föräldrar, släkt helt enkelt, spela spel, filma och fota.
    Inga sociala medier förutom kids YouTube.

Ett tips är att introducera inte YouTube, drama serier för barn, filmer med avvikande beteende och dåliga karaktärer. Visa barn program, tecknad film. Det som görs idag för barn med skådespelare är inte nyttigt. Dem visar en skev bild av skolan och förskönar dåligt beteende. Där är så mycket skit på Svtplay, Netflix och Viaplay som man tror är barnprogram. 

Vad för program tänker du på då? Mina barn ser mycket bra serier på i synnerhet svt. Bland annat relationsdrama som Klassen, Tsm, Tjejer och Killar som jag tycker ger bra grund för prat om känslor och relationer hemma. Men det kräver så klart att du tittar tillsammans med ditt barn. Min erfarenhet är att det gäller att själv vara delaktig i barnens mediakonsumtion. Att förbjuda lär dem inte att hantera det de ser. Man behöver vara med, förklara, lära dem att titta kritiskt mm. Appropå det sista har ju svt även program om källkritik som riktar sig till barn och ungdomar. Lilla Aktuellt brukar också prata om det. 

Jag upplever att det viktigaste är att vara närvarande och veta vad ens barn kollar på för att kunna prata om konstigheter som dyker upp.

Svar på tråden Bossig 7 åring