Bossig 7 åring
En sak som kan utveckla empati/mentaliseringsförmåga är att läsa skönlitteratur och sen prata om det. Det måste inte handla om konflikter liknande det ditt barn har utan om vad som helst. Det viktiga är att öva på att fundera över varför andra människor gör som de gör. Hur kändes det för karaktär A när karaktär B sa sådär? Man kan inleda samtalet grnom att tex säga, Shit vad rädd jag hade varit om jag var Harry och Hagrid stormade in sådär! Då blir det inte som ett läxförhör utan mer ett samtal. Och man kan så klart prata om tv på det viset också, men att dela en bok tillsammans funkar enligt min erfarenhet bättre. Det är också en fin stund tillsammans att läsa högt en stund varje dag.
Tänk på skillnaden mellan empati och förmågan att mentalisera (sätta sig in i andra människor). En del är bra på det första men dåliga på det andra. En del är empatiska om de får veta att någon blev ledsen, men de har inte förmågan att lista ut att den andra blev ledsen, eller varför. Men man kan öva upp den förmågan.
Annars, bara fortsätt prata, prata, prata om relationer. Jag förmodar att ni som alla andra blir ledsna och arga på varandra där hemma ibland. Prata om känslorna efteråt. Förklara vad som gjorde dig arg eller ledsen. Fråga vad som gjorde henne upprörd. Kanske kan ni konstatera att ni blir ledsna av liknande saker?