Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Köpa hus? Orolig

Hej 
    Jag och min sambo vill köpa hus.

Vi är båda fastanställda. Min sambo tjänar ca 38000 kr (bilmekaniker) och jag 25800 kr (är inom vården). Idag äger vi en bostadsrätt, inköpt för 500k och är värderat till ca 800k nu. 

Vi har hittat ett hus. Varit på banken och fått ett lånelöfte på 2,5 miljoner. På den summan fick vi ändå några tusen över. Husets utgångspris är ca 1,7. 

Min sambo har så att han skulle kunna få säkerhet av sina föräldrar, de har skog. 

Men jag är ändå orolig. Så orolig. Jag har varit sjukskriven lite till och från pga utmattning. Vi reder oss ändå. Men jag känner inte att jag har så mycket att tillföra? Jag är rädd för att man ska sätta sig i skulder. Har aldrig ägt ett hus. Litar inte riktigt på mig själv. Att jag ska orka jobba heltid. Men jag nämnde detta på banken och hon räknade på det och det funkade då med, även på 2,5. Men det har vi sagt vi inte lägger på huset. Men vi har ett löfte på det.

Behöver jag vara såhär rädd? Jag vill bara kunna glädjas för något men hittar bara rädslor i allting. 

• Svar på tråden Köpa hus? Orolig
  • Anonym (Anonym)

Huset är verkligen ett drömhus. Det ligger perfekt och det är sällan det är sådana hus ute. Är rädd att vi kommer ångra oss om vi inte satsar nu. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2024-11-27 08:50:11 följande:

Vad är problemet?

Jag är orolig? 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2024-11-27 08:57:47 följande:
    Sluta vara orolig!
    Ja jag behöver kanske inte vara det :)
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2024-11-27 08:57:47 följande:
    Sluta vara orolig!
    Ja jag behöver kanske inte vara det :) Allt som är nytt är läskigt 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kör) skrev 2024-11-27 13:25:13 följande:

1,7 milj kr är ju ingenting. Det hade varit annorlunda om det varit 10-11 milj kr för då blir det svårt om någon blir sjukskriven eller arbetslös. Men 1,7 och ni har bra marginaler. Kör!

Det beror väl på vart man bor och vad man har för inkomster. Jag hade ju aldrig kunnat äga ett hus för de summorna. Så jag tycker 1,7-2 miljoner är mycket. Här kostar hus ofta mindre.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Em) skrev 2024-11-27 12:36:26 följande:

Är lönerna brutto eller netto? 

Ett hus kan kosta väldigt olika beroende på renoveringsbehov, uppvärmning osv. 

Innan skatt. 

Ja. Vi vet att bergvärmepumpen behöver bytas till exempel. Källaren behöver renoveras. Även badrummet på ovanvåningen. Och göra nåt åt luften för det var dålig ventilation. 

Men ja det viktigaste är ju ventilationen och bergvärmen, fast den håller säkert ett tag till. Men den var från 2014 så vi räknar med att byta den direkt nästan.

• Anonym (Anonym)
    Studentpappa skrev 2024-11-27 16:01:37 följande:
    Är det fel på pumpen eller varför ska den annars bytas? Vi borrade 2013 och det finns inget behov av något utbyte, det gör vi när den pajat inte flera år innan.

Den låter något otroligt och ser allmänt sunkig ut. Kändes som den lägger av vilken sekund som helst. Men visst den kanske funkar länge till, men vi tycker det är skönt att ha den bytt.

Vi gjorde så i den här bostadsrätten med luftvärmepumpen. Nu och fräsch, massa fina funktioner och drog mindre ström dessutom. 

• Anonym (Anonym)

Den funkade men den drog massor med ström. just för att den var gammal.

• Anonym (Anonym)
    Studentpappa skrev 2024-11-28 10:56:33 följande:
    Svårt att räkna hem en bergvärmepump för 100k på minskad förbrukning. Men låter den illa så kanske det är dags, om inte annat så kan man byta ut den dåliga delen många ggr. 

Värmepumpen ska ju bara fungera, vilka funktioner behöver man utöver det? 
    Vi vill byta ut den iallafall. Det sa mäklaren med att det är väl lika bra så man vet att man har bra grejer. Det och ventilationen är ju saker som behöver fixas.
  • Anonym (Anonym)

Höjer värdet dessutom.

• Anonym (Anonym)
    Studentpappa skrev 2024-11-28 12:24:24 följande:
    Ja mäklaren är säkert sakkunnig på värmepumpar. Är man orolig för höga kostnader låter det det som en bakvänd strategi.

Lyssna inte på nästa person bara som säger att ni måste byta fönster för att de är x år gamla. Det räknar man inte hem på 20 år om det inte är hål i de gamla..
    Nej men vi vill bara ha en ny. Men jag förstår hur du menar. 
  • Anonym (Anonym)

Fönsterna var bytta i det huset och det är väl förmodligen varför ventilationen var så dålig där

• Anonym (Anonym)
    Egon den stora skrev 2024-11-28 15:05:59 följande:

Jobb inom yrken där man knappt kan bli arbetslös och ett väldigt billigt hus samt bra utgångsläge med bostadsrätten. Nej det finns ingen anledning till oro. 

Nej, men det är knappt jag orkar. Det är det. Utmattning.
  • Anonym (Anonym)
    viktorjohan skrev 2024-11-28 13:33:17 följande:

Skrev ett inlägg om värmepumpen som verkar försvunnit.
    Jag tycker ni ska låta en fackman titta på och serva pumpen. Att den drar mycket ström beror förmodligen på att den går på eltillskott. Det kan finnas många orsaker till det. Flera är enkla och billiga att åtgärda. Andra dyra. Havererad kompressor tex. Det går se i pumpens display om den går på eltillskott. Börja där. Titta efter felkoder också.
    Mäklare är generellt inga proffs på värmepumpar. Besiktningsmän är nog inte heller värmepumpsxperter.
    Lycka till! Det är kul att äga och sköta om ett hus! Man lär sig massor efterhand. 

Det var vår egen värmepump i bostadsrätten som drog mycket ström och som vi bytte eftersom den var gammal. Det jag menade var att om vi köper detta huset så vill vi göra likadant där för att veta att den (förhoppningsvis kr håller ett tag. 
  • Anonym (Anonym)

Tack. Vi gör de om det blir husköp först och främst. Men om så hoppas jag det går bra. Men jag är orolig över ekonomin.

• Anonym (Anonym)
    Räkan77 skrev 2024-11-30 08:52:14 följande:

Om huset ligger i ett bra område så slå till.

Men i er situation så skulle jag vara försiktig med att göra onödiga reparationer. Bättre att amortera mer eller spara till buffert så att ni klarar er om du blir sjukskriven.

Tycker att ni tänker fel kring bergvärmepumpen. Ta dit en expert och se vad som går att laga. Det är lätt att känna att det är lika bra att köpa nytt så det är rejält. Här har vissa grannar bytt taket för 10 år sen (radhus så alla hus är lika gamla) men vi andra som inte gjort det har lika välfungerande tak.

Jag har vart sjukskriven i cirka 1 år. Men mår bättre och jobbar 75% nu. Men jag litar inte riktigt på mig själv än. 

Men banken räknade ju på ett lån på 2,5 miljoner och som sagt så mycket vill vi ju inte lägga. Men till och med det skulle gå ihop sig och även om jag är sjukskriven sa hon. Det här huset kostar ju mindre, om vi får det för det då. Så jag oroar mig väl lite för mycket fast jag kanske inte behöver. 

Ja det är sant. Vi kanske kan satsa på ventilationen först iallafall. Och fixa i källaren. Kanske någon uteplats. Det viktigaste helt enkelt. 

• Anonym (Anonym)

Men ja, huset ligger Väldigt bra. Det går inte att få ett bättre läge. Nära till allt men ändå på landet.

• Anonym (Anonym)
    Mickezzz skrev 2024-11-30 10:42:11 följande:
    Hej,

med era inkomster även om du skulle tappa 50 procent av din lön så är 2 miljoner i bolån faktiskt ingenting.
    Har suttit på 1,7 miljoner själv i bolån med en inkomst på 28 tusen i månaden och ett barn på halvtid.
    Visst levde inget lyxliv men klarade oss bra.

Ni klarar ett bolån på 2 miljoner utan problem om ni inte nu hänger på köpcentrum hela dagarna eller nätschoppar utan begränsning.
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-11-30 11:01:46 följande:
    Slå till! Ni verkar ha tillräcklig ekonomisk säkerhet, även om du behöver byta jobb eller vara sjukskriven ett tag. Det kanske räcker om du jobbar deltid?

Sitt drömhus hittar man inte ofta. Jag och min man hade möjligheten att köpa ett underbart hus och har aldrig ångrat oss. Vi hade också ekonomisk trygghet och vissa marginaler, det är viktigt. Men det har ni ju.

Kolla besiktning, driftkostnader, renoveringsbehov mm. Särskilt om det är ett äldre hus.

Men självklart ska ni inte försitta denna chans om huset är i bra eller ok skick. Ett hus i dåligt skick kan bli väldigt kostsamt, men mindre renoveringar eller byte av värmepump / värmesystem får man räkna med.

Att vissa saker behöver åtgärdas får alla husköpare på köpet, bara i olika grad. Alla som inte köper nybyggda hus.

Tack för era svar och för era tankar och egna erfarenheter! Det känns väldigt mycket bättre nu :) Vi kanske ska våga satsa ändå. Vi har ju letat i mååånga år och visst har vi sett fina hus men aldrig med så bra läge som det här. Och läget är ju svårt att ändra på. Hoppas vi får det. Det vore så roligt!!
Svar på tråden Köpa hus? Orolig