Inlägg från: Anonym (Nej!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej!)

Böter från skolan

Går man i resursskola har man fått det beviljat pga diagnoser och där jobbar personal som har valt att jobba där och är medvetna om elevernas utmaningar och ska ha extra koll på elverna speciellt när dom går i affekt.
    Det är bland annat därför man går där, lokaler och saker i lokalerna ska vara anpassade efter eleverna. Resursskolorna har klasser med få elever och många personal så här är skolan medveten om elevers utmanande beteende, föräldrar har också ansökt om skola med anpassningar och personal med kunskaper och kan inte själva vara på plats, hur agerade personalen? 
    Föräldrar har tagit ansvar och ansökt om resursskola.
    Har aldrig hört om att någon resursskola som skickat räkning.
    Då har jag själv arbetat på skola för barn med olika diagnoser. 
    Man behöver också veta vad personalen gjorde för att veta om det kunde ha undvikits. 

• Anonym (Nej!)
    Anonym (E) skrev 2024-11-27 16:55:52 följande:
    Helt riktigt, men jag jobbar med dem sedan 10+ år tillbaka, så jag är väl insatt. Jag har varken sagt att de ska skärpa sig eller att det handlar om dålig uppfostran. Förstörelse ska betalas av VH. Verkar vara svårt för en del att ta in skillnaden där.
    Då är det olika på olika skolor eller kommuner, har aldrig hört om någon resursskola där jag jobbat som låtit föräldrar betala för saker som gått sönder
    när barnen varit i affekt dvs ofta då inte medvetet förstört saker.
    Hur vet föräldrarna att personalen verkligen var där och försökte undvika
     att situationen blev som den blev?
    På resursskola finns det ju mycket personal som ska finnas till hands, sen händer det ändå saker men föräldrarna kan inte vara där och övervaka.
    Jobbar du på resursskola eller på inom annat med barn med npf?
    undrar eftersom det verkar som föräldrar får betala där du jobbar.
  • Anonym (Nej!)
    Anonym (E) skrev 2024-11-27 17:11:16 följande:
    Kan bero på att vissa skolor anser att elever ska betala för skadegörelse oavsett om de har en diagnos eller inte, eller om det är resursskola eller inte. Diagnosbarn i vanlig skola får också betala för sig, affekt eller inte. Eller snarare vh då.

Jag jobbar på en "normal" skola, vad nu det har med saken att göra. Och som jag skrev så har jag 10+ års erfarenhet av diagnosbarn. Utöver det självklart kontakt med andra lärare, inkl. på resursskolor och liknande.
    Jag frågade vart du jobbar eftersom du var så säker på att föräldrar alltid får betala. 
    Men då är det som sagt olika på olika skolor och kommuner, jag har som sagt
    aldrig varit med om där jag jobbat eller hört om resursskolor som skickat räkningar till föräldrar och det just för att dom skolorna är anpassade både när det
    gäller lokaler och saker efter att barnen just kan ha utmanande beteende och hamna i affekt och då ha sönder saker som inte var meningen, det finns mycket
    personal i jämförelse med vanliga skolor och  som jobbar just med vissa beteenden, det är därför barnen går i resursskola till skillnad mot "vanliga"  skolor med färre personal.
    Det är också skillnad att ha sönder något med flit, att medvetet ha sönder saker och att göra det i affekt då många barn efteråt mår dåligt av att ha haft sönder saker dom inte menat ha sönder.
    Men resursskolor ska vara mer anpassade för dessa barn än vanliga skolor.
    Nu verkar det som föräldrar på ts skola får betala men inte då där jag har jobbat. 
    Ts frågade om hur det var på andra skolor och vad som var vanligt och jag svarade efter mina erfarenheter. 
Svar på tråden Böter från skolan