Inlägg från: Anonym (proffs) |Visa alla inlägg
  • Anonym (proffs)

Böter från skolan

Ännu en tråd där man kritiserar professionen. i detta fall pedagogerna.  Man kan undra varifrån föräldrar får kompetensen att kritisera hur skolan hanterar stökiga ungar, och då inbegriper jag även barn med diagnos.

Det verkar ibland som om föräldrar tror att skolan bara är till för just deras barn. Naturligtvis måste reglerna gälla alla barn. Om man har sönder något i skolan så får man betala. Detta måste alla barn lära sig även barn med diagnos

• Anonym (proffs)
    Anonym (Mm) skrev 2024-11-27 23:57:35 följande:
    Min son vet mycket väl att man får ersätta saker man har sönder och det är jag säker på att övriga barn på skolan också vet även fast de har diagnoser, men i affekt är det svårt (omöjligt för vissa) att kontrollera sig. Har man sitt barn på en uttalad resursskola så tycker jag att man borde kunna lita på att där finns personal som kan förebygga och avvärja situationer som uppstår, har ett barn hamnat i affekt borde det ses som ett ?misslyckande?. Det här är en skola med ca 10 elever och där personalen känner barnen väl (upplever jag) och just denna situation som sonen hamnade i hade lätt kunnat undvikas som jag förstått. 
    Det är lätt att vara efterklok. Tror knappast att personalen med brott mod försatte din son i en situation de i förväg visste att han inte kunde kontrollera. 

Vad gäller den ekonomiska biten så har även resursskolor begränsade resurser, därför är det inte så konstigt att förstörda inventarier eller materiel måste betalas av föräldrarna.  Tror inte de har något utrymme i budgeten för att åter införskaffa sådant som barnen förstör.
Svar på tråden Böter från skolan