Inlägg från: Anonym (N) |Visa alla inlägg
  • Anonym (N)

Julen är barnens högtid

Det enda jag tänker med människor som har en "vit jul" är att det förekommit folk som har problem. 

är man sån som inte kan sluta dricka, dåligt ölsinne m.m. är det en självklarhet att denne ska avstå helt. Har denne stora problem med att andra dricker tycker jag att alla kan avstå. 

men hos oss har alkoholen aldrig vart ett problem, dom vuxna tar 1-2 glas vin eller öl till maten. Det påverkar inte barnen det minsta. 

förra året var det en släkting som prompt skulle ha med sig en massa öl och vi vet att han inte kan hantera det, då blev han faktiskt nekad att komma. Men vi kommer inte avstå alkoholen till maten då det inte skadar barnen. 

• Anonym (N)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-28 07:31:58 följande:

Våra barn säger att de fick en positiv upplevelse av när vi drack alkohol, jag har pratat med dem om detta. De säger att för dem var alkohol att mamma och pappa hade gäster och drack vin till maten. Vuxendryck ,inget konstigt och de förstod att detta var fint och festligt. Min dotter införde tidigt att när det var vin till vuxna till maten, då skulle barnen få läsk. Jag var väldigt restriktiv med läsk. 

Mina ungdomar är nu unga vuxna, de dricker väldigt lite alkohol, mycket mindre än vad jag gjorde som ung vuxen. Mina föräldrar drack jättelite. Typ en vinflaska på fyra vuxna på nyårsafton och på bröllop.

Jag tyckte som ung att det var nytt och spännande och sofistikerat med vin och fina drinkar. För mina barn är alkohol något som deras föräldrar ägnade sig åt på vuxenmiddagar och därmed inte särskilt spännande. 

delar samma upplevelser. 

har också äldre barn, en som är 17 och en 20-åring och dom har väldigt lite intresse av alkohol. Ändå har alkohol alltid förekommit hos oss, men på ett måttligt vis likt det ni beskriver. 

folk ska alltid överdriva när det kommer till alkohol och dra alla över en kam. 

• Anonym (N)
    Anonym (Barnen) skrev 2024-11-28 10:47:56 följande:

Julen är roligast för små barn.
    Varför har vuxna behov av att fira jul? Alhokol såklart. Känsligt ämnde, det märks.
    Julklappar är för barn.

Och dör det inte finns småbarn tänker du att alla ses för att sitta och supa? Inget alls om traditioner och att träffa släkt och vänner? 

Så dessa Utan barn och nykterister firar inte jul enligt dig. 

Svar på tråden Julen är barnens högtid