Inlägg från: Anonym (Lärare J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare J)

Lågstadiebarn som får kränkningsanmälan

Anonym (X) skrev 2024-11-27 14:55:45 följande:

Det är för att händelsen ska dokumenteras. Brukar aldrig hända något speciellt då de flesta brukar bli sams igen. Man gör anmälan, kontaktar föräldrar och pratar med alla inblandade och skriver ner vad som hänt och utreder. Vad hände, vem sa vad, var det en kränkning eller inte. Typ så. 

Tycker egentligen kränkningsanmälan är fel ord då det borde heta händelserapport eller något liknande. Jag vet inte...

Jättebra svar! Så gör vi på mitt jobb också.
    Och TS, det är bland annat för att tex om Pelles föräldrar om fem år säger att Pelle har varit utsatt hela skolgången, och ingen har berättat något för dem eller rett ut saker, så kan man hitta dokumentationen i skolans system för kränkningsanmälningar, oavsett om personal har slutat eller så. (och då kan man se just det som du skriver om, nämligen att vid uppföljningen har barnen blivit kompisar igen och Pelle säger att allt är bra och att han trivs i klassen)
  • Anonym (Lärare J)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-27 15:25:14 följande:
    Men som sagt så var det inte en kränkning, det var en olycka där de råkade göra illa varandra i en lek.
    Det kallas för det eftersom ena eller båda parterna upplevde sig kränkta just då. Sedan gör man en utredning (dvs läraren pratar med barnen) där man kommer fram till om det var en kränkning eller inte. Sedan bestämmer man om man ska vidta några åtgärder, tex. inte tillåta bandyklubbor annat än på bandyplanen, ha extra rastvakter vid snö, prata med 2D inför och efter rasterna under två veckor om hur man ska göra för att alla ska ha någon att leka med, el. dyl. Efter ett tag följer man upp med berörda elever om allt har blivit bra.
    Oftast är det ingen som någonsin tittar på dessa igen, men de finns i skolans system ifall det skulle behövas. Skolinspektionen är också mycket noga med att de finns och är korrekta. 
  • Anonym (Lärare J)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-11-27 15:38:17 följande:
    Olycka enligt vem? Ditt barn eller båda barnen? Ser det andra barnet och hens föräldrar på det hela på samma vis som du? 

För ett av mina barn fick vi ett mail från skolan om att hen betett sig olämpligt mot en klasskamrat (tagit på rumpan). Mitt barn såg det som ett tecken på att hen tyckte om sin kompis och ville busa, det gjorde inte kompisen. Det hela var ett missförstånd, mitt barn bad vännen om ursäkt dagen efter. Oavsett detta behövde skolan skapa en händelserapport om det hela vilket är fullt förståeligt då det är enligt deras regler. 

För mig låter det som att du inte riktigt vill se allvaret i situationen bara för barnen blivit sams igen. 
    Jag tror att TS reagerar på ordet "anmälan" som har fått en väldigt negativ innebörd idag. Hoppas hon förstår att det inte är något att oroa sig för! 

(Man kan också utläsa av det som flera andra skrivit i tråden att de tror att det är något superallvarligt och kanske innefattar andra samhällsinstanser.)
Svar på tråden Lågstadiebarn som får kränkningsanmälan