• Anonym (Ledsen)

Hjälp att hantera kritik

Jag har en kille som jag tycker väldigt mycket om. Vi har dock problem med att jag inte kan ta kritik. Jag är en väldigt känslig person med låg självkänsla. Har på grund av händelser under min uppväxt och vuxna liv känt mig värdelös. När min kille tar upp saker som han upplever som jobbiga med mig blir jag ledsen. Kan inte hindra tårarna från att komma. Han tycker att det är jobbigt eftersom det gör att han drar sig för att ta upp fel. Jag har sagt till honom att jag har svårt att styra över tårarna men att jag ändå vill veta om han tycker att jag gör något dumt. Vill ju ge honom det han behöver och undvika sånt som inte är bra. 
    Har lättare för att ta påpekanden som handlar om hur jag lastar diskmaskinen, vad jag pratar om eller tankar om barnuppfostran. Det som gör mig mest ledsen är när kritik till exempel handlar om att jag skämtat på ett sätt som han tycker kränker honom och där han känner sig kränkt även om jag bett om ursäkt eller att jag skrattat ett nervöst skratt vid fel tillfälle.
    Även om han inte säger det så hårt känner jag mig så osäker på mig själv och att det är fel på mig som sårar honom omedvetet.
    Är det andra som varit ledsna/osäkra på sig själva och som hittat ett sätt att hantera partners påpekanden?
  • Svar på tråden Hjälp att hantera kritik
  • MammaTillDansband

Det där låter inte som någon bra relation. Han kritiserar inte bara sakligt, utan gnuggar verkligen in dina påstådda fel. Dessutom vill han ge dig skuldkänslor, förmodligen för att manipulera dig till att bli mer som han vill och mindre som du är. Han vill få dig att känna att du gör fel, och att du är fel. Inte kärleksfullt!

Fundera över om det där är en relation du vill vara kvar i.

Jag är gift, och vi kritiserar inte varann alls, i princip. Varför skulle vi det? Kommer min man exempelvis med ett skämt som jag tar illa upp över, fräser jag till, han ber om ursäkt, och så glömmer vi det. Jag utgår inte från att han skämtar för att kränka mig, utan från att det blir lite fel och ogenomtänkt ibland. Han tänker, så vitt jag vet, likadant om mig.

• Anonym (Ja)

Absolut. Och ibland beror det på vilken dag det är på. Ibland är man sämre på att ta kritik, och ibland är det lättare. Jag gillar inte heller att bli ?missuppfattad? om man råkar säga nåt som mottagaren tar på ett dåligt sätt när man inte menat så. Samtidigt får man väl förklara att det var inte så man menade och nästa gång kanske tänka sig för lite innan. Alla reagerar ju olika. 

• Anonym (k)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-29 13:35:52 följande:
    Det som gör mig mest ledsen är när kritik till exempel handlar om att jag skämtat på ett sätt som han tycker kränker honom och där han känner sig kränkt även om jag bett om ursäkt eller att jag skrattat ett nervöst skratt vid fel tillfälle.
    Även om han inte säger det så hårt känner jag mig så osäker på mig själv och att det är fel på mig som sårar honom omedvetet.
    Det där låter mer som manipulation än något som faktiskt är ditt fel. Alla säger vi fel saker ibland men han kan inte ta en ursäkt utan fortsätter? Att han har problem med ett NERVÖST SKRATT??? Låter som en idiot.
  • Anonym (Elin)

Det låter som min kille Kunde vart jag som skrev det där. Det är inte dig det är fel på utan honom och att han själv inte tål skämt utan att bli kränkt men du ska tåla att bli nedtryckt är fan inte ok. Vi borde lämna båda två

• Anonym (Tjejan)

Sånt där är svårt, min partner blir lätt sårad över saker jag säger. Så jag är på sätt och vis på andra sidan jämfört med dig TS. Med den skillanden att jag inte kritiserar utan skämtar och berättar om tankar jag har. Skojar inte elakt utan vill att alla ska tycka det är roligt liksom, annars är det inget skämt. Min partner har också en mindre bra uppväxt och inte alltid bra självkänsla. Vill absolut inte såra men har blivit försiktig eftersom det kan leda till timslånga diskussioner om hur tanklöst jag har betett mig. Vet faktiskt inte vad jag ska göra, kanske att det tar slut. Ursäkta sidospåret.

Det din kille gör låter inte bra i mina öron. Kritisera vad du pratar om - det ger mig en dålig magkänsla, sånt gör man inte. Diskutera olika uppfattningar är sunt som barnuppfostran men inte kritik. Nervöst skratt, översittarfasoner.

Svar på tråden Hjälp att hantera kritik