Hjälp att hantera kritik
Jag har en kille som jag tycker väldigt mycket om. Vi har dock problem med att jag inte kan ta kritik. Jag är en väldigt känslig person med låg självkänsla. Har på grund av händelser under min uppväxt och vuxna liv känt mig värdelös. När min kille tar upp saker som han upplever som jobbiga med mig blir jag ledsen. Kan inte hindra tårarna från att komma. Han tycker att det är jobbigt eftersom det gör att han drar sig för att ta upp fel. Jag har sagt till honom att jag har svårt att styra över tårarna men att jag ändå vill veta om han tycker att jag gör något dumt. Vill ju ge honom det han behöver och undvika sånt som inte är bra.Har lättare för att ta påpekanden som handlar om hur jag lastar diskmaskinen, vad jag pratar om eller tankar om barnuppfostran. Det som gör mig mest ledsen är när kritik till exempel handlar om att jag skämtat på ett sätt som han tycker kränker honom och där han känner sig kränkt även om jag bett om ursäkt eller att jag skrattat ett nervöst skratt vid fel tillfälle.
Även om han inte säger det så hårt känner jag mig så osäker på mig själv och att det är fel på mig som sårar honom omedvetet.
Är det andra som varit ledsna/osäkra på sig själva och som hittat ett sätt att hantera partners påpekanden?