• hmm77

Rida som gravid?

MrsXy skrev 2024-11-30 15:23:04 följande:
    Rida som gravid?

Jag vet att det finns tusen andra trådar där vissa säger stop och andra säger go - men jag vill gärna skapa ytterligare en tråd.. 
    Så, vad tycker ni - vad har ni hört från läkare, kliniker, vänner osv?
    Själv har jag ridit i många år, som barn och vuxen och har väl en relativt bra balans, men olyckor kan ju såklart hända ändå. 
    Jag har haft flera missfall - som man inte hittat orsaken på och jag har nu blivit insatt på bland annat blodförtunnande för att försöka stävja detta.
    Nu till dilemmat, jag rider och vill gärna fortsätta med detta eftersom det ger mig så mycket glädje och mening i livet efter många svåra år där det varit svårt att behålla graviditeter. 
    Som jag hört ska man kunna "leva som vanligt", och motion är ju alltid bra, men faran ligger väl i om man ramlar av såklart.
    Dock verkar det lite dubbla bud kring själva ridningen - skumpandet, sitta ner i trav, hoppa (relativt låga hinder) osv, är det ett problem?
    Jag tänkte inte hoppa högt eller rida galet, men vill fortsätta med det som gör mig glad. 
    Tankar och tips mottages gärna =)

gör inte det. du kan ramla av. du får helt enkelt vänta
  • hmm77
    Anonym (Hästkvinna) skrev 2025-01-18 18:19:28 följande:

Jag red fram till v 30 ca. Både hoppning och dressyr. Stod oxå på blodförtunnande under hela graviditeten. Fungerade utmärkt!
    Lyssna på din kropp och kanske inte rida den vildaste hästen i stallet?

lyssna på din kropp haha. hon håller ett barn varför riskera 
Svar på tråden Rida som gravid?