• LiAmJo

Blödningar under graviditet

Jag blödde under min senaste graviditet, han är nu 6 år. Det berodde på Placenta Previa och jag blev ordinerad att bara ligga i sängen i princip och fick havendseskapspeng från 3 månader in i graviditeten. Åk direkt till akutmödravården när du har blödningar under graviditeten. Kan vara helt ofarligt men det är inte en risk du vill ta och har du samma som jag så får du bli sjukskriven. Lycka till!

• LiAmJo
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-02 12:57:43 följande:

Normalt måste man inte åka till akuten bara för att man blöder även om jag förstår att man blir orolig. Placenta Previa är inte så akut tidigt i graviditeten heller om man inte blöder väldigt mycket. Oftast upptäcks det inte förrän på rutinultraljudet och det kan rätta till sig själv senare. Och man behöver inte åka in till akuten bara för att bli sjukskriven. 

Det som däremot är akut och kan ge blödningar är utomkvedshavandeskap men då brukar man ha ont också, speciellt mot ena sidan. 

Det är såklart inte fel om TS ringer och kollar men det finns ingen barnmorska eller läkare som skulle säga att man alltid måste åka till akuten om man blöder tidigt i graviditeten (om det inte är en väldigt stor blödning). Det är faktiskt vanligt att blöda så det onödigt att skrämma upp så mycket. 

Var framgår det att hon är tidigt i graviditeten? För mig var det akut trots mindre blödningar från 3e månaden och upptäcktes innan RUL. Och ställer hon en fråga här så tänker inte jag ha på mitt samvete att jag sett frågan och svarat "lugnande" snarare än ärligt. Som sagt, det kan vara lugnt men bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.
Svar på tråden Blödningar under graviditet