• Anonym (Kim)

Emetofobi

Vad fick du för hjälp av psykiatrin? Kan det vara så att du inte jobbade själv med problemet utan la det i knät på din terapeut. Ovillig att ta in vad som sägs osv. 
    Trots allt får du skylla dig själv som valt att leva ett så svårt och jobbigt liv. Det är bara du som kan ta dig ur det. Bara du som kan ta hjälp av de verktyg vården erbjuder dig. Ingen annan kommer att göra jobbet åt dig. Ja det är tufft som fasen och känner med dig. Ge dig själv chansen. Våga förändring. Det är svinjobbigt och gör ont men det går. 

• Anonym (Kim)
    Anonym (emetofob) skrev 2024-12-02 13:02:45 följande:
    Hjälpen jag fick var att terapeuten kom in och sa "idag ska vi kräkas ihop!" 
    Jag vet inte alls om du är införstådd med vad en fobi verkligen är, eller om du ens har känslan för psykisk ohälsa. Inte skulle du väl säga till någon att den får skylla sig själv om personen har cancer? 

Men för all del, berätta gärna för mig hur jag kan jobba med vad terapeuten sa till mig.
    Skulle inte tro att terapeuten vid första mötet säger att ni ska kräkas ihop. Exponering ja men i små doser. En fobi sitter i amygdala och är nedärvd sedan länge. Från den tiden vi levde på savannen och verkligen behövde bli rädd för olika saker. Fobi Idag är oftast ett feltänk som med rätt terapi kan botas. Cancerformer kan du inte själv göra något åt rent tankemässigt. Dålig jämförelse. 
  • Anonym (Kim)

Glömde säga att du kan kika på Emetephobia questionnare, EmetQ-13 där du besvarar 23 frågor med flera svarsalternativ och som då visar graden av din kräkfobi. Sedan KBT med psykoedukation. 

• Anonym (Kim)

Inte 23 utan 13 frågor. Därav namnet. Sorry 

• Anonym (Kim)
    Anonym (d) skrev 2024-12-03 21:32:28 följande:
    EmetofobiOm psykiatrin säger att de inte kan göra något mer, skulle TS bara ha försökt en gång? Lär varit en KBT-terapeut om än lite märklig. Är man nekad av psykiatrin som är steget efter VC brukar man inte få komma tillbaka just för psykiska problem. Knappt ens att man kan få träffa en psykolog på vissa ens från början.

Vet du det är bara skitsnack och undanflykter. 

Du får ju svar lite som du ropar också. Det är ditt engagemang och vilja som avgör. 

Eller är det vanliga diy kitet. Sätter diagnos och behandlingsplan själv. Tycker inte psykiatrin som du är de skit. Effektivt tacka nej men inställningen att det funkar inte, får ingen hjälp och alla är idioter som inte fattar vad du behöver. 

Svar på tråden Emetofobi