• Anonym (Kaos)

Han är dömd för sexuellt utnyttjande

Jag har sån ångest.

Träffat en man under ett par månader, vi träffades via en gemensam vän men i början pratade vi enbart via nätet då vi bor en bit ifrån varandra. Setts vid ett par tillfällen för klassiska dejter. Han är en riktig gentleman och jag har fallit pladask för honom. Vi har ännu inte delat säng eller gjort något mer än kyssas och ta på varandra utanpå kläderna (inget sexuellt alls!). 

Vi sågs i helgen och jag frågade om han ville sova över hos mig. Han blev lite sorgsen och sa att han ville berätta något jobbigt för mig. Och att jag skulle ta tid att reflektera över om jag ville gå vidare med honom.  

För 10 år sedan blev han dömd för sexuellt utnyttjande. Han blev åtalad för våldtäkt men dömdes inte för det. Han skickade över alla dokument osv för att jag skulle kunna läsa i lugn och ro. Han gick hem med en tjej från krogen när han var 19 år, de var båda fulla och hade sex. Hon uppger att hon inte minns något av detta och att hon inte gett samtycke. Morgonen efter vaknar hon och ringer polisen. Han arresteras men släpps kort efter. Vid rättegång medger han samlag men nekar våldtäkt, däremot kan han inte styrka samtycke varpå han blir dömd för sexuellt utnyttjande i och med att hon var så pass onykter att hon inte bedömdes vara vid sina sinnes fulla bruk. 

Efter att jag läst alla dokument så ringde jag upp honom. Jag hade mängder av frågor och han svarade på alla. Han säger att han enbart haft en relation och en sexpartner sedan han blev dömd. Han är livrädd att bli anklagad igen varpå han avstått slentrian sex helt och enbart haft det i den relation han ingick. Men det är enbart med en person. 

Han hävdar fortfarande sin oskyldighet men medger att det var oaktsamt av honom och att han aldrig kommer sätta sig i en sådan situation igen, men han vill vara öppen med det han gått igenom men förstår om jag väljer att avsluta det vi påbörjat då domen innebär vissa begränsningar. Jag har bland annat berättat för honom att jag vill resa till USA för en lång semester (12 månader) i framtiden. Han fick avslag på Visum till USA för en arbetsresa pga tidigare dom .

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tänka eller göra. Han är helt fantastisk men jag blir orolig såklart. Jag vågar heller inte berätta för någon i min närhet då jag inte vill att han ska "bli dömd" av min familj eller vänner om vi skulle välja att fortsätta träffas. 

• Svar på tråden Han är dömd för sexuellt utnyttjande
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Svårt) skrev 2024-12-02 11:21:49 följande:

Svårt tycker jag, i och med att han faktiskt blev dömd. Det var tio år sedan, men samtyckeslagen kom 2018. De var inte lika hårda för tio år sedan, men ändå blev han dömd.  Å andra sidan har han varit ärlig. Nja, jag vet inte. Tror jag hade avslutat, men det är svårt.

Samtyckeslag eller inte så är ett övergrepp fortfarande ett övergrepp oavsett när det begicks... Säger inte att just den här killen gjorde det utan bara generellt.
  • Anonym (Kaos)
    Fjäril kär skrev 2024-12-02 11:31:08 följande:

Nog för att han redan avtjänat sitt straff och genuint ångrar sina handlingar så kan jag ju inte låta bli att undra om han också gjort något åt det inom sig som gjorde att han hamnade där från början?  Eller har han smitit ifrån sitt inre ansvar? Dvs att faktiskt lägga av med alkohol om han inte kan bete sig och kanske också sökt hjälp för gränslöst beteende?  Det finns trots allt en orsak till varför han gick över gränsen... alkohol är en bidragande orsak men även en packad människa med vett fattar vart gränsen går.  
    Jag skulle nog vara mer orolig över vad han går och bär på inom sig .. 

Sant! Jag är inne på samma spår och har ställt dessa frågor. 

Han gick hos psykolog de första åren efter domen. Dels för att han kände sig oskyldigt dömd och gick in i en svår depression, fick svårt att lita på människor och samtidigt känt sig hur skyldig som helst. 

Han dricker väldigt lite alkohol, jag har inte sett honom onykter. Vi har delat på en flaska vin när vi ätit middag. På fester vi varit på har han oftast varit den som kör. Men vi känner inte varandra så pass väl än, men det jag sett så skulle jag säga att han inte dricker mycket. 
  • Anonym (Granbarr)

Han verkar ju haft en fullt normal relation efter detta så vad är det egentligen du reagerar på? 

Att du vet om detta betyder ju inte att andra måste få veta. Detta är ju ingenting som kommer påverka din vardag på något sätt under förutsättning att han kan hantera alkohol på vettigt sätt .

• Anonym (Kaos)
    Anonym (xxx) skrev 2024-12-02 11:33:32 följande:

Jag hade inte gjort slut. Han gjorde fel, helt klart, men han var 19 år och full. Han har sonat sitt straff. Han har avstått från tillfälliga sexuella kontakter.

Men jag skulle vara väldigt uppmärksam på hur han beter sig när det kommer till sex, hur han respekterar dig om du inte vill någon gång t ex. 

Det är den delen jag känner mig rädd inför. Att jag ens ska behöva vara uppmärksam. 

Han har hittills inte gett några som helst signaler som jag skulle tolka som red flags. Jag har helt ärlig varit frustrerad över att han inte gått längre än en kyss. Bollade detta med en vän för bara en vecka sen, ifrågasatte om han alls var intresserad. Så visar det sig att han bär på detta. 
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Kaos) skrev 2024-12-02 11:29:51 följande:
    Det är inget jag ifrågasätter alls faktiskt. När jag lärde känna honom för 3 år sedan så var han nybliven singel efter ett längre förhållande. 

Jag har även frågat vår gemensamma vän som bekräftat att han inte är en "sån som ligger runt" och frånsett från exet så kände denna gemensamma vän inte till att han haft andra. 

Han har överhuvudtaget inte alls försökt att få mig i säng och nu i helgen var det första gången vi kysses mer intensivt. Innan har det mer varit en avskedspuss. 
    Han låter lite mesig. Han är säkert oskyldig som han säger. Eller så kommer han förmodligen inte att göra om det i vart fall. Låter ju som en jättebra kille, bara att tuta och köra!

Jag förstår inte att det ska vara en så stor grej?
  • Anonym (Kaos)
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-12-02 11:38:49 följande:

Han verkar ju haft en fullt normal relation efter detta så vad är det egentligen du reagerar på? 

Att du vet om detta betyder ju inte att andra måste få veta. Detta är ju ingenting som kommer påverka din vardag på något sätt under förutsättning att han kan hantera alkohol på vettigt sätt .

Jag vet faktiskt inte hur den relationen fungerade. Han sa att de gjorde slut då de var på olika platser i livet och att känslorna tog slut med nya drömmar som föddes. De är fortfarande vänner men hon umgås inte md hela kompisgänget längre. 

Kompisgänget är egentligen en grupp killar som känt varandra sedan universitetet och vars tjejer blivit goda vänner. Jag är nära vän med en av flickvännerna och har blivit inbjuden med armbågen så att säga, tihi. 
  • Anonym (Kaos)
    Anonym (Toker) skrev 2024-12-02 11:42:40 följande:
    Han låter lite mesig. Han är säkert oskyldig som han säger. Eller så kommer han förmodligen inte att göra om det i vart fall. Låter ju som en jättebra kille, bara att tuta och köra!

Jag förstår inte att det ska vara en så stor grej?
    För mig är det en stor grej att dejta någon som blivit dömd för sexbrott. 

Men det är inget jag kan bolla med någon i min närhet då jag vill att det ska vara hans beslut att berätta. Så behöver bara bolla med någon. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Kaos) skrev 2024-12-02 11:38:55 följande:
    Det är den delen jag känner mig rädd inför. Att jag ens ska behöva vara uppmärksam. 

Han har hittills inte gett några som helst signaler som jag skulle tolka som red flags. Jag har helt ärlig varit frustrerad över att han inte gått längre än en kyss. Bollade detta med en vän för bara en vecka sen, ifrågasatte om han alls var intresserad. Så visar det sig att han bär på detta. 
    I och med att du vet kommer du att tänka på det i olika sammanhang ändå. Så du kommer att vara lite extra uppmärksam. Men ju mer du lära känna honom, så kommer det att avta, under förutsättning att han inte beter sig dåligt mot dig.
  • Anonym (Kaos)

Tack snälla för alla svar! Det är en svår situation. 

Han har varit tydlig med att han ger mig utrymme att fundera och att han uppskattar att jag reflekterar innan jag ger besked om jag vill fortsätta träffa honom eller inte. Han skickade ett mysigt morgon sms i morse som jag inte svarat på än, men tror att jag ska göra det nu.  

• Anonym (Svårt)

Tänker även lite på det här med ärligheten. Nu för tiden så hör det till vanligheten att tjejer googlar sina dejter och kollar Lexbase. Så han kanske ville undvika att du skulle hitta det utan att han ville vara först.

Svar på tråden Han är dömd för sexuellt utnyttjande